Gå til innhold
Arkivverket

[#38459] Amund Olsen, Sør-Odal


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Amund Olsen var iflg. bygdeboka for Sør-Odal (bind IV) husmann på Mellem u. Krogsrud. Han giftet seg 8 aug. 1812 m. Anne Amundsdatter Sandbakken u. Sandnes.Kan noen med tilgang til kirkebøkene hjelpe meg med opplysninger om Amund? Evnt. gårdnavn ved giftemålet, alder, navn på forlovere, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Gunn, Takk for innspill. Jeg har funnet giftemålet på FS, men savner flere data om Amund. Det var flere Amund Olsen i Odal og Nes i dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har sett at det er ganske mange Amund Olsener å velge mellom født i samme området.Ved foreldresøk på Amund Olsen og Anne Amundsdatter fant jeg følgende barn dpt i Sør-Odal: Ole f. 27 feb , dpt. 12 mar 1815Anne f. 29 des 1818, dpt 1 jan 1819Knud f. 24 mai dpt 27 maiKari f. 7 okt dpt 26 okt 1828Her er ikke nevnt dåp i Strøm, men det er vel den kirken sør-Odal brukte?Om du ser på Hjemmesiden til Eidskog historielag, finner du en søkbar database. Her finner jeg flere Amund Olsener, men du kan jo selv om du finner noen av interesse der?Det ser jo ut til at disse folkene har bodd ganske lenge i Sør-O-dal i alle fall. Håper noen kan gjøre oppslag for deg i kirkebøkene for Strøm.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt gjetting her. I 1801 finner jeg på denne gården i Strøm en sønn på gården, Amund Olsen 19 år og en tjenestepige samme sted 9 år.Anne Amundsdatter. LenkeKan det være at disse unge har giftet seg i 1812? Svært usikkert, men en mulighet. Det finnes også et pleiebarn Anne Amundsdatter 9 år i samme området i 1801?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Gunn. I denne perioden er Strøm felles kirkesogn for Nord- og Sør-Odal. Jeg har registrert 19 stk. Amund Olsen bare i Odal og Nes i aktuell periode, så dette er en nøtt. Ved FT 1801 er det 7 mulige i Sør-Odal, så antallet reduseres noe. Kutter jeg ut de som er gift med andre eller er for gamle, blir det igjen 4 stykker. Den Amund Olsen Skarvenes/Skarnes du nevner er en kandidat, men han er gardgutt og Anne husmannsdatter, så jeg har foreløbig sett bort fra ham. Jeg har sett på barn og barnebarn av Amund og Anne for finne navning som ledetråd, men er ikke blitt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

På Mellom u. Kroksrud bodde det en Jakob Olsen fra Vinger ? som var gift 1814 med Kari Hansdatter Tofset. [s-Odal IV,s.491]Til Egil: Har du sett at det var en Amund Mellom som var fadder når de to ovenfor fikk sønnen Hans i 1814?Kanskje du kan hente slektsforhold i dette skiftet? mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Til Gunn: Jeg har Amund Olsen i tjeneste på Melgaarden i 1801 på kandidatlisten min, men FT forteller ingenting om opphavet hans. Men Amund Olsen Skarnes er fortsatt interessant. Han var jo ikke eldste sønn, og måtte vel derfor ut å søke lykken annen steds hen.Til Rolf: Jeg har på FS sjekket søsken til Jacob Olsen fra Vinger, men fant ingen Amund blant de 8 som var ført opp. Desverre er Olsen et velbrukt navn i Glåmdalen (og ellers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

FamilySearch, mormonernes kirkebok-avfotograferinger og mye mer. Siden jeg er litt unna Statsarkivet på Hamar, bruker jeg FS som kladd, og sjekker opp det som er av interesse i kirkebøkene på Hamar ved leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.