Gå til innhold
Arkivverket

[#38460] Ragnhild Johannesdatter, Sør-Odal


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Ragnhild Johansdatter/Johannesdatter gifter seg 1 gang 17 juli 1760 m. Amund Hansen Hansstua.Kan noen gi opplysning om hvem hun var datter av? Hun kan ha kommet fra en av plassene under Huvenæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg har registrert en Ragnhild Johansdatter Huvenes (1742 - d. 1791 i Amundstua (Spetalen))gift 1760 med Amund Hansen Spetalen (1725 - 1773). [Vinger og Eidskog II, s.192]Amund Hansen Spetalen var 1. gang gift med Kari Torsdatter Huvenes, født på Nedre Øyen i S-Odal i 1725 og død 1759 i Vinger. [N-Odal II, 272, Vinger og Eidskog II, 163]Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for innlegg. Det er de samme opplysningene jeg har om Ragnhild J., og det var greit å få bekreftet Huvenes. Men jeg står fast når det gjelder hennes foreldre.FS oppgir ei RJ f. 1743 som datter av Johannes Olsen og Eli Andersdatter, men jeg er i tvil om det er den riktige Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg vet ikke om dette er det ekteparet du søker, men nevner allikevel at jeg glemte å nevne at Ragnhild Johansdatter Huvenes ble 2. gang gift i 1774 med Kristen Engebretsen Spetalen [Vinger og Eidskog II, s.181, 192]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har Ragnhild's første ekteskap på min gren. Men det er å merke seg at en sønn av Amund og Ragnhild døpes Johannes. Det er derfor mulig Ragnhild var ei Johannesdatter. Om da ikke presten var litt uklar ved kirkebokinnføringen. Det hendte jo at Johan og Johannes gikk om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Johan og Johannes hadde nok skriveren i kirkeboka litt problem med. Ragnhild var f. ca 1742 etter alder ved død. Trolig fra Sør-Odal. Der er det ikke noen avskrift av kirkeboka fra den tid. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Finn. Hvis Ragnhild var fra S-Odal, så kan hun ikke ha vært fra Huvenæs, som noen kilder oppgir. Kan det være en sammenblanding med sønnen Johannes Amundsen, som var husmann u.jord på Ytre Huvenæs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Jeg har ikke nevnt at Ragnhild var fra Huvenes. Den Ragnhild som er nenvt f. i Vinger 1743 var f. på Karterud i Vinger, og ble gift og bosatt på Austmarka. Derfor skriver jeg at søk i Sør-Odal som er nermeste sted å søke i første omgang.Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det er andre kilder som oppgir Huvenes, bl.a. familysearch. Jeg har et annet sted sett Ragnhild oppført med gårdsnavnet Finnholt. Vet ikke om det er et Finnholt i Sør-Odal, eller om dette også er en uklar kilde.Ellers var det greit å få eliminert Ragnhild fra Karterud (selv om jeg hadde en lang anerekke på henne). Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for info Lena. Siden det ikke er noen avskrift av kirkebøkene fra den tid, så hadde det vært av interesse å få vite om det var en Johan/Johannes på Finnholt omkring 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I bygdebok for Sør-Odal II Ulleren og Opstad side 48 under Finnholt finner jeg en Johan Paulsen gift 1737 med Anne Mathisdatter Finnholt - senere ble han gift (1748) med Gunhild Larsdatter.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for info fra bygdeboka. Da gjenstår å få verifisert at Ragnhild var datter av Johan Paulsen. Kan det ha vært skifte etter Anne Mathisdatter omkring 1747, og evnt. senere etter Johan Paulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har funnet en artikkel om 'Johan Poulsen Pop i Finnholt og hans familie': http://home.c2i.net/gsa/POOP.htmDet fremgår at Johan(nes) ble g.m. Anne Pedersdatter Bjørknes fra Nes i 1715. I skiftet etter Anne i mars 1737 ble det nevnt fire barn. I tillegg hadde Johan barn utenfor ekteskap, noe som ga ham et halvt år på Akershus. Johan giftet seg så med enken Anne Mathisdatter i 1737, men fra dette ekteskapet nevnes det ikke noen barn eller skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Er det feil tegnsetting i den oppgitte adr. ? Får feil melding. Skulle gjerne sett på denne siden. For Den legendariske Popen bodde i Vinger ved fogdemanntallet i 1700. Har konas og barnas navn. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Finn, Det jeg fant var fire år gamle papirkopier av en hjemmeside, som nå antagelig er slettet. Jeg skal sende deg kopier i posten. Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Egil. Dette er jeg meget interresert i, så jeg sier mange takk. Var en tur i Nord-Odal i går kveld, bl. annet for søke etter Ragnhild Johansen/Johannesen f. ca 1742. Hun kan være f. noe tidligere. Odal Slektshistorielag har papirkopi av de gamle kirkebøkene så det går raskt unna å søke etter navn. Søkte også blandt konfirmanter, men uten resultat så langt. Har mistanke om at konfirmanter kan være utelatt noen år. Fragmenter av foliene mangler i kantene, særlig bok 1 og bok 2. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Finn, Papirkopier var allerede sendt da det siste innlegget kom. Det er litt rart at det ikke er registrert barn av Johan Paulsen og Anne Mathiasdatter. Det burde være født en unge omkring 1738, for de gifter seg samme året (1737) som den forrige konen døde. Kanskje Popen ikke ville til Akershus en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det var ikke noe nytt om Popen på denne hjemmesiden. Det meste av det er faktisk levert av meg. Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.