Gå til innhold
Arkivverket

[#38464] Ascanius Bie/Ræder


Gjest Gunn-Helen Lykke
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Helen Lykke

Jeg har i lengere tid prøvd å finne ut hvor det ble av Henrikka Maria Ascanius Bie, f. 1779 i Kristiania., etter at hun ble enke i 1808. Henrikka var søster av Margrethe Dorothea Bie som var gift med Peter Godske-Brun på Olden Indre i Åfjord. I FT 1801 finner jeg Henrikka som ugift, logerende i Munkegt. 30 i Tr.hj, hos domorganist Berlin og hustru. 1. sept. 1803 gifter hun seg i Åfjord med løytnant Johan Mangelsen Ræder, f. ca 1756. Han eide gården Hallaren på Frøya, og var blitt enkemann i 1801. Føste kona het Else Sophia Rogert, f. 1758, og de hadde sønnene: 1) Hans Hornemann Ræder f. 1790, 2) Johan Christopher Ræder f. 1792, 3) Paul Rogert Ræder f. 1795. Henrikka og Johan M.Ræder fikk 3 barn: 4) Mentz Ascanius Ræder f. 1804, 5) Else Sophia Ræder f. 1805, 6) Johan Mangelsen Ræder f. 1806Henrikka ble enke i 1808 da Johan Mangelsen Ræder døde. Skiftet tok flere år, og var ikke ferdig før i 1811. Hvor ble det av henne og barna? I FT 1865 finner jeg en Mentz Ræder på Ørlandet, Apelvig gård (skoleditrikt Imsterfjorden), men han oppgis å være 65 år noe som selvsagt kan være feil. Jeg finner også en Johan Ræder på gården Kiepnæb og Selnessøvnet i Stadsbygd, som er 61 år, og som kan være Henrikkas sønn. Hvis noen vet mer om dette, er jeg takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun skal 2. gang ha blitt gift i Rissa (19.07.1829) med overtollbetjent Christian Schindel iflg. Kjeld Bugge i NST XX s.18.Hun er imidlertid ikke født i Christiania i 1779, hvor har du årstall/sted fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiSom en begynnelse har vi her Johan Christopher Ræder som far i en dåp i 1824:CHRISTINA AUGUSTA RADER Christening: 28 MAR 1824 Domkirken, Trondheim, Sor Trondelag Parents: Father: JOHAN CHRISTOPHER RADER Mother: KAJE SOPHIE HEDEVIG RADER MUNCHMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sorry, var litt rask. Jeg hadde henne, døpt 'Hendrika Maria' i Slottsmenigheten 4. januar 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan føye til at ifølge samme kilde (NST) giftet hun seg første gang 1. september 1803 og løytnanten døde på Hitra 17.10.1806. Hennes 2. ektefelle døde 04.05.1831.(Hennes dåp er fra ministerialboken, heller ikke artikkelforfatteren hadde funnet henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Mange takk for nyttige innspill. Jeg har løytnant Johan Mangelsen Ræder død 15.okt. 1808, kilden er skiftet etter han. Henrikkas dåp 4. jan 1780, finnes i kirkeboken for vestre aker fol. 14 b. Jeg regner med at jeg kan finne den NST artikkelen du refererer til på statsarkivet. Der står det kanskje når hun døde og om hun fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I (4) rettet jeg meg selv, jeg hadde allerede henne registrert som døpt i Slottsmenigheten på Akershus (det var ikke noe som het Vestre Aker dengang, Slottsmenigheten var riktignok en del av Aker sogn på dette tidspunkt). Hun var døpt 'Hendrika Maria' om det har noen interesse.Søsteren er forøvrig døpt 'Magrete Dorthea', dåp samme sted 28.01.1778.I NST XX står det ingenting om førstnevntes eventuelle barn. Artikkelforfatteren kjente som allerede nevnt ikke tid/sted for disse personenes fødsel/dåp og jeg tror gjerne at Ræders dødsdato er feilaktig gjengitt. Han (artikkelforfatteren) har i stor grad henvisninger til slektsbøker og det virker ikke akkurat tillitvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En kunne tippe at søstrene nevnt i innlegg 1 er i nær slekt (barnebarn ?) av Barbro Maria Mentzdatter Ascanius (1722-1795) (fra Aure, Nordmøre) og kjøpmann / prokurator i Kristiansund, Lars Henriksen Bie (død 1765). Stemmer dette ?Det nevnte ekteparet hadde barna Anna Femmer Bie (2x), Peder Ascnaius Bie og Mentz Ascanius Bie, alle født rundt 1748-1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Jeg finner en Christian Schindel i FT 1801 på gården Kibnæbnesset i Rissa. Da stemmer det forsåvidt med at han som jeg antar er Henrikkas sønn, Johan, finnes på denne gården i 1865. Christian er i 1801 51 år, og må i tilfellet ha vært en mann på 79 år ved inngåelsen av giftemålet med Henrikka. Her må jed nok sjekke både skifte og gårdshistorien for Rissa evt. Stadsbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Til Per Nermos innlegg: Ja, det stemmer. Mentz Ascanius Bie 1747-1780 var sønn av Lars Henriksen Bie f. i Kr.sund 1700-d. 1765 og Barbara Maria Mentzdatter Ascanius Darre f.i Nesset i MR i 1725- d. 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

En Johan Georg Ræder (1814-1898) (f. i Kongsvinger leir) var generalløytnant i Christiania og g. 1844 m. Thora Caroline Munch (1819-1893) fra Danmark. Hvordan er disse ev. i slekt med paret Ræder/Munch nevnt i innlegg 3, og ev. de øvrige Ræder nevnt over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Den Johan Georg Ræder som du der nevner har jeg foreløpig ikke kunnet knytte til mine Ræder men jeg tror nok at det er samme slekt. Johan Mangelsen Ræder hadde en bror ved navn Johan Georg Ræder f. 1751. Han var major, da han døde i 1808. det er en interessant historie om hvordan han ble tildelt Danebrog etter at han hadde ledet troppene ved Kongsvinger mot svenskene i 1807. Han var gift med Catharina Margrethe Lind. Johan Mangelsen og Johan Georgs foreldre var kaptein Johan Christopher Ræder og Cathrine Marie Riiber. Den Johan Christopher gift med Munch som omtales i innlegg 3, er sønn av Johan Mangelsen Ræder (stesønn til Henrikka Ascanius Bie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Til 10: Ja, det stemmer. Mentz Ascanius Bie døde ung, men rakk å få 3 døtre med Elen Borchmann Schanche. Den yngste datteren, Lucie Wivecha, f. 1781, etter at faren var død. Margrethe Dorothea f. 1778, ble gift med premierløytnant Peter Godske-Brun i Åfjord, og Henrikka ble gift med Johan M. Ræder. Deres mor Elen Borchmann Schanche giftet seg i 1788 med Henrik Sverin Lund, godseier på Løvøya i Åfjord, og hun døde i 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 9:) Det er vel helst snakk om far og sønn Christian Schindel her ?Kan Johan Mangelsen Ræder f. ca. 1756 ha hatt en nokså mye yngre bror som var far til generalløytnant i Christiania, Johan Georg Ræder (1814-1898) ? Dennes kone Thora Caroline Munch er vel ventelig i famlie med ektemannens mulige fetter Johan Christopher Ræder f.1792 sin kone 'Kaie Sophie Hedevig Ræder Munch'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har det med å komme med pirk, siste datter er døpt 'Lucie Wiwike Vitrup', dåp på dagen 7 måneder etter farens begravelse. (Hvorfor navnene her konsekvent skrives anderledes enn de er døpt, vet jeg ikke, men det har jeg forsåvidt ikke noe med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Til 15: Det er nok han Henrikka ble gift med. I Tollere i 300 år (http//genealogi.no/kilder/Tollere/) finner jeg overtollbetjent i Aaremmen (Kibnebnes),Conrad Christian Schindell, f. 4.3. 1751 og d. 4.5 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.