Gå til innhold
Arkivverket

[#38482] Lødingen: Christopher Jacobsen (ca1770-1843) og h. Karen Olsdtr (ca1784-1863)


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Christopher Jacobsen og h. Karen Olsdatter var bosatt på Rinøy i Lødingen. Søker deres aner.De bodde i 1827 på Svensgam i Lødingen, da datteren Berith Maria ble født. Berith Maria flyttet i 1850 til Borge i Lofoten og ble gift der s.å. med Hans Jensen.Hadde Christopher og Karen flere barn?HilsenMicheal Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei. Disse navn finnes ikke i bøkene for Lødingen, heller ikke for Tjeldsund, Astafjord, Trondenes og Andøy. Har du riktig navn, og hvor er de i FT 1801 ? Hvor er Berith i FT 1865 ? Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Jeg har ikke funnet noen Christopher Jacobsen i 1801, han bor iallefall ikke i Lødingen. Mulig Karen Olsdatter kan være hun som var tjenestejente på Sildpolnæs [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11851&gardpostnr=121&personpostnr=1675&merk=1675#ovre>Lenke Utfra dødsmeldingen til Christopher så var han inderst på Rinøy. Mulig det er grunnen til at de ikke er nevnt i bygdeboken. Noe skifte etter Christopher eller Karen har jeg ikke funnet.Dette er hva jeg har funnet om dem:Christopher Jacobsen sin begravelse i 1843 nr 11 LenkeKaren Olsdatter sin begravelse 1863 nr 6 Lenke Berith sin konfirmasjon i 1845 nr. 7 LenkeDatteren til Berith, Christiane sin dåp i 1849 nr. 25 LenkeDeres utflytting i 1850 nr 2 og 3 fra Lødingen LenkeInnflytting til Borge 1850 LenkeBerith FT 1865 Lenke FT 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

For å finne ut hvor Christopher Jacobsen kom fra siden han ikke er å finne i FT 1801 for Lødingen, så må man vel kanskje gå i manntallsrullene for Lødingen 1806-36. Har noen tilgang til disse?Hilsen Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Michael Moum

Jeg finner på FS/IGI en Christopher f. 21/8 1771 i Lødingen. Foreldre er Jacob Nielsen og Karen Toersdtr.Det er et skifte etter Karen Thorsdatter Kaldvig i Tjeldsund 26/9-1775, der nevnes mannen Jacob Nielsen og barna Niels 6 år og Christopher 4 år.Jacob Nielsen er f. ca. 1743 og døde 1785. Han gifter seg på nytt 4/1 1778 med Ane Kirstina Pedersdatter. De får barna 1. Peder 26/4 1778, 2. Ingbor 7 /3 1781 og 3. Et guttebarn d. 14dg gml i 1783. [url="http://www.tysfjord.kommune.no/dokumenter/GNR.%2066%20og%2067%20Kalvik%20(ny>Lenke).docJacob er ikke nevnt i innrulleringsmantallet i 1769. Hva kan grunnen være. Var han same og er derfor ikke i det manntallet?Niels Jacobsen er vel her i ft 1801 Lenke og finner han nevnt her Lenke).docAnne Kirstina Pedersdatter gifter seg igjen med Hans Johannesen. De bor på Langvåg, Lødingen i ft 1801 med hennes datter Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei.Nå kom du opp med et navn Hans Johannesen. I Lødingen Gård.og Slekth. b.nr 2 s. 869 Gnr.26 Kanstad finner jeg dette:Hans Johannesen Kandestad/Langvaag/Haakenseæt. f. 15.2.1769 (39år i 1801 !) død mai 1814 på Langvåg (47år gml !). Sønn av Johannes Trondsen og Mette Hansdtr. Botnet ( trolig oppfostret hos farens søster på Erikstad, Mette Trondsdtr. som var g.m. Niels Michelsen Erikstad)Hans hadde med Marit Olsdtr. Kanstad sønnen Cornelius f. 30.8.1794. Cornelius var pleiebarn på Rinøy i 1801.Hans var to ganger gift: Han ble først gift 15.8.1795 med Enken etter lensmann Jacob Nielsen Kaldvig Tysfjord (d.1785) Anne Kristina Pedersdtr. f. ca. 1737 (64 år i 1801), død 1807 i Langevåg (62 år !) Barn i Annes første ekteskap m. Jacob Nielsen:1) Peder f. 26.4.17782 og 3 ukjente4)Ingeborg Margrete f. 7.3.1781, bodde i hjemmet på Langevåg i 1801.5) Sønn f. 1783, d. 14 dg.gml.,begr. 2.11.1783.Hans og enken Anne bodde begge på Kanstad da de giftet seg i 1795, men uvisst hvor lenge.Under FT.1801 er de ført under Langvaag gård. Husstanden bestod da eb tre personer, foreldre og konens dtr. fra hennes første ekteskap, Ingeborg. Hans ble så gift 30.12.1808 påny med pigen Else Tronsdtr. Skarstad f. 30.9.1776. Datter av Troen Olsen Skarstad f. ca 1731, d.1801 og Gunnil Olsdtr., f.1733. Barn:1) Sara f. 15.2.1809 Langvaag.2) Johan Duberg f. 7.9.1812 Haakensæt.Hans flyttet med sin fam. fra Langvaag noe etter 1808 og bodde på Håkensæt da sønnen Johan ble født i 1812. Hans døde på Langvaag. Håper dette kan hjelpe deg litt. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Hei Michael. Jeg leter og finner i samme bok s. 937, Lødingen Prestegård:1763: Mandtal over alle dem ...over 12 år: pige Karen Thorsdtr.Og Andre for sig havende folch. Arnold Schyt, JACOB NIELSEN. Dette må vel være lensmannen din. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Tusen takk Anne-Lise. Det hjelper meg endel. Må nå finne ut om Christopher er født på Kalvik i Tysfjord, det vil bekrefte eller avkrefte om det er rett mann jeg har funnet. Han burde vel stå i innrulleringsmanntallet for Lødingen sogn mellom 1807 og 1835. Noen bygdebok for Tysfjord er vel ikke trykket ennå.De burde være begge disse på Lødingen prestegård du har funnet.Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidu kan jo sjekke med bygdebokforfatteren Lenkede er helt sikert interesert i dette problemet, denne familien er ikke nevnt i det utkastet de hadde lagt ut på nettet (det er fjernet nå) Men de skulle ifølge Rønnebu legge ut en ny utgave. (det var før de fikk rettelser fra meg 16/5)Ifølge nettsiden kan du nå bestille de fire historie delene om kommunene Lødingen Tjeldsund og Tysfjord som er kommet. Kanskje det står om lensmannen Jakob Nilsen der. Har ikke sett de to nye som er kommet.Peker til bestillingen står nederst på siden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.