Gå til innhold
Arkivverket

[#38483] Søker Gunerius Dalagers aner, f.1823 i Trondheim


Gjest Toril Skovly
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Skovly

Jeg søker Gunerius Dalagers aner. Vet at han bodde i Bergen, men ble født i Trondheim i 1823. Videre at han var g. m. Marta Nielsdatter Dalager f. i 1817 i Bruvik på Osterøy, Hordaland. Barn: Bertine Marie f. 1849, Nicolai Gotfred f. 1854, Anna Tobine Katrine f. 1857 og Helene Matilde f. 1861. (Tar forbehold om skrivemåter.) Er takknemlig for opplysninger. Mvh Toril S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Takk for at du fant vielsen til Gunnerius Dalager og Marthe Nielsdatter. Da vet jeg at Mathias Tersleb (Tersløw, Ferslev) Dalager var faren til Gunnerius. Men ikke at Martha Anthonetta var moren (FT1801 Trondheim). De ble nemlig skilt i 1802. (Les anetavlen på http://www.ofstad.info/d0019/g0000042.html#I369 som jeg nettopp fant.) Der listes det opp ikke mindre enn 6 kvinner som var far til hans barn. Nå må man jo ta slike slektstavler på nettet med en *stor* klype salt, men jeg presiserer at det gjelder ikke *alle*, jeg vet om noen seriøse også. Det gjenstår å finne moren til Gunnerius. Må få sjekket de skannede kirkebøkene for Trondheim om de dekker Gunnerius' fødselsår evt. konfirmasjonsår, bør vel finne navnet da. Mvh Toril S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Skovly

Ja, det er samme slekten, alt utgår fra Mathias Tersløv Dalager. Jeg prøver meg på følgende oppsett:1. Johan Fredrik Johansen Dalager (1858-1937)2. Johan Ditløv Mathisen Dalager (1833-1899) (Halv)bror til Gunnerius Dalager)4. Mathias Tersløv Dalager (1769-1843)Nr. 1 er den Johan Dalager som var gift m. Marianne Olsdatter som finnes i FT1900 for 1867 Bø i Vesterålen.Håper dette var forklarende. Sjekk også denne: http://www.ofstad.info/d0036/g0000026.html#I11229Når sant skal sies, så var Mathias Tersløv Dalager en 'produktiv' herremann; med 12-13 barn ble det mange etterkommere etterhvert. (Han var forøvrig min samboers tipp-tippoldefar, jeg har ikke så mye kjennskap til resten av slekten utover dette.) Mvh Toril S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.