Gå til innhold
Arkivverket

[#38484] Isak Nilsen og Edel (Elen) Andersdatter - Nøtterø, Teie Munkerekka


Gjest Henning Sværd
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Sværd

Hei. Kan noen hjelpe meg med å foreldrene og fødseslsted til ovenfor nevnte personer? De giftet seg i Nøtterøy kirke 26. november 1802. Forlovere: Nicolaj Madsen Bruun, fra Tønsberg og Anders Jørgensen, fra Munkerekken. Har ikke noe konkret dato på når Isak og Edel er født, men ca 1773-1777. Ifølge Nøtterøy bygdebok (bind I s. 23) fikk de to barn, Nils f. 1803 og Karen Kristine f. 1807. Nordre Munkerekka under Teie.Tusen takk for svar :-)Mvh Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Legger en lenke til vielsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi07221686&gardpostnr=2089&personpostnr=7055&merk=7055#ovre>LenkePå Fam.search ved vielsen til Isak og Edel står det at han er f. ca. 1773 og hun er døpt 16-1-1777 med foreldre Anders Christensen og Dorthe Knudsdtr. Her er Edel sin dåp LenkeDette er vel soldat Isak i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Sværd

Tusen takk for informasjon Carsten.Har vært inne på de sidene selv og det kan se ut som det stemmer - men ved nærmere ettersyn på FamSearch ser vi at Edel dør i 1785. Dette er også i tråd med Nøtt bygdebok. Der fortelles det at Anders og Dorthe fikk mange barn, men kun noen vokste opp. De står også oppført som foreldre til tre jenter med navn Edel - alle døde unge, dette fant jeg på digital arkivet.Intuisjonen min sier at dette foreldre par muligens må være feil - selv om hun står oppført som kone lenken du sender fra FamSearch.Om Isak - mulig det kan være han. Det har også dukket opp en Isak i Hedrumstraktene med en far Nils Isaksen. Denne Isak var nasjonal soldat - noe som også står i giftemålet mellon Edel og Isak som jeg fant på Digital arkivet. Farens navn: Nils Isaksen - går også igjen i familien til disse.Dette er en nøtt :-))Vedr. den ene forloveren: Anders Jørgensen - han kan jo også være faren til Edel, men finner ikke noe samanheng mellom dem - bortsett fra at han er forlover. Men .. man vet jo aldri med disse gamle kara :-)Tusen takk igjen for at du tok deg bryet med å sende meg disse opplysningene Carsten.Hører gjerne fra deg igjen :-)Med vennlig hilsen Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg er enig i at Edel Andersdatter neppe er datter av Anders Christensen Nordre Nes.Du bør prøve å finne ut mer om Anders Jørgensen Munkerekken. Han er ikke gift på Nøtterøy, og datteren Inger er ikke døpt på Nøtterøy. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Faddere for Nils Isaksen, født 10. juli, døpt 14. august 1803 på Nøtterøy er: Anne Guttormsd. Skjæbred af Anneboe, Johanne Tollevsd. Teye, Anders Jørgensen S. Munkerækken, Anders Anderssen Toverød af Skee Sogn og Matthis Christophersen fra Hindberg i Ramnæs Sogn.Faddere for Karen Kirstine Isaksdatter, født 9. juni, døpt 21. juni 1807 på Nøtterøy er (moren kalles her Elen): Anne Guttormsd., Nicolaj Bruuns Hustrue af Tonsberg, Rønov Hansd. af Tønsberg, nu p. Teye, Hans Christophersen Ilene af Tonsberg, Hans Anderssen Eegeberg af Sembs Sogn, nu p. Ramberg og Christen Abrahamsen p. Teje.Det er svært unormalt med faddere fra så mange forskellige sogn. Jeg ville tro at noen av dem er slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anders Jørgensen ser ut til å ha minst følgende barn:Helvig, konfirmert 1786 på NøtterøyInger, 28 år i 1801Marthe, konfirmert 1790 på NøtterøyLars, begr. 11. juni 1780 på Nøtterøy, 2 1/4 år gammel. Ikke døpt på Nøtterøy.Karen, begr. 11. juni 1780 på Nøtterøy, 15 uker gammel. Ikke døpt på Nøtterøy.Karen, f. 1781 på NøtterøyMargrethe, f. 1786 på NøtterøyDet ser altså ut til at Anders Jørgensen har flyttet til Nøtterøy våren 1780.Kanskje det finnes skifte etter kona Marte Haagensdatter som døde 26. november 1804. Anders giftet seg igjen 1806 med enken Karen Ansteensdatter. Isak Nilsen var en av forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Sværd

Tusen Takk Ketil :-))Nå fikk jeg masse info jeg ikke hadde selv. Skal grave litt vedr Anders Jørgensen.Med vennlig hilsen Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er nok dattersønnen til Anders Andersen og Kari Andersdatter (jfr. FT-1801): LenkeFaren Nils Halvorsen bor i Tønsberg, moren Edel Andersdatter på Løke. Kan det være 'din' Edel Andersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Sværd

Takk Ketil :-) Har mye å gjøre nå hehe :-) Kommer tilbake med innlegg etterhvert som det skrider fram.Mvh Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.