Gå til innhold
Arkivverket

[#38487] Nettopp funnet bestemor, hva med resten?


Gjest Nina Laugerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Laugerud

Min bestemor het Synnøve Hermansen f.Skaug den 25.11.1923, og hun døde 19.01.1981. Hun var registrert i Oslo da hun døde og ligger gravlagt der. Hennes foreldre var Kristian Alfred(?) Skaug f. 11.2.1897(?) død 6.2.1964(?) og Sigrid Tomasen(?) f. 26.6.1892 og død 16.7.1985. De giftet seg i Vålerenga kirke i 1920, og jeg tror Kristian var fra Hobøl og Sigrid fra Ringsaker. Noen som kan si meg om disse opplysningene er tydet riktig, og kanskje også lenger bak i slektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og hvis det er rett det som står der er Kristian Alfred født 27/3-1887, og Sigrid 9/7-1895.Alfred hadde vært gigt før, og var enkemannMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Laugerud

Vet du om Tomasen er riktig etternavn på Sigrid? Jeg fant datoene i fødselsprotokollen for Synnøve Skaug, min bestemor. Vet du om det pleiervære mye feil i de gamle håndskrevne kirkebøkene? Fant nemlig de datoene du kommer med i gravregisteret, og ble da litt forvirret....de ligger jo også på hver sin gravplass...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har ingen formening om hva som er riktige/gale data for personene du søker, men på DIS-Norges prosjekt over gravminner er jo størstedelen av Oslo nå lagt inn fra kirkevergens database, og her finnes faktisk både en Sigrid Skaug og en Kristian Skaug med de samme data som du Nina selv oppgir med noen forbehold i første innlegg:På Bekkelaget felt 7, rad 1, gravnummer 9-1 til 9-5:Helga Skaug, født 09.04.1870, død 05.03.1939, gravlagt 01.06.1939.Jens Oluf Skaug, født 26.09.1869, død 01.09.1946, gravlagt 02.10.1946.Sigrid Skaug, født 26.06.1892, død 16.07.1985, gravlagt 27.08.1985.Martha Helene Skaug, født 22.07.1895, død 20.02.1986, gravlagt 15.05.1986.Jorun Skau, født 07.07.1939, død 24.11.2002, gravlagt 19.08.2003.På Nodre gravlund, felt 25, rad 9, gravnummer 8-1 til 8-4:Anette Auensen, gravlagt 23.10.1945.Kristian Skaug, født 11.02.1897, død 06.02.1964, gravlagt 22.05.1964.Jens Auensen, født 24.01.1900, død 13.02.1978, gravlagt 01.06.1979.Kirsten Skaug, født 27.08.1902, død 03.02.1983, gravlagt 08.06.1983.Dette ble kanskje litt rotete, men du kan jo gå inn på www.disnorge.no/gravminner og søke opp de samme gravstedene selv. Ellers er det jo ofte slik at det står mer/flere på gravstenene enn det som faktisk er registrert hos kirkevergen. Dette blant annet dersom nye begravelser er foretatt over gamle i samme slekt, vil ofte alle stå på gravstenen, men kun de siste naturlig nok være registrert i databasen over eksisterende graver.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Her hadde det jo skjedd mye på den tiden jeg brukte på å skrive innlegget mitt! Skjønner du selv har funnet frem det samme som meg, Nina, men det er vel datoene DU hadde som er de samme som i gravregisteret, ikke de som stod ved lysningen, eller kanskje det finnes et sett som passer overens med denne også?Hilsen fra Maris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Her har vi Jens og Helga i 1900-tellingen, med barna Sigrid, Ingeborg, Martha og Sverre: LenkeDa virker det jo som om det Skaug-gravstedet vi finner på Bekkelaget er mor og far med barn etc., og at den Sigrid Skaug som ligger der faktisk er født Skaug?Hvilke datoer var det egentlig du fant på foreldrene i din bestemors fødselsnotat? De du oppgir i innlegg nr. 1 eller de Lars Ove fant ved lysningen? For det virket jo som om du kjente de han kom med også? Dersom det er DE som også står i din bestemors fødselsnotat, er nok de Sigrid Skaug og Kristian Skaug vi har funnet gravlagt i Oslo, men med helt andre daoter, gale personer. - Bare spør, for det virker jo nesten som om det er flere ulike familier som har blitt blandet sammen her nå, eller er det jeg som roter :-)Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det enkleste må være å gå ut fra Synnøve Hermannsen Skaugs dåpsnotat i 1923. Der burde det på den tiden foruten foreldrenes fulle navn og fødselsdata også være oppgitt når og hvor foreldrene gifter seg. Så burde man finne frem til selve vielsen. Hvis ikke den protokollen ennå skulle være levert inn, bør man kontakte den lokale menigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Her er dåpen til Synnøve, (nr 12): LenkeDer går det fram at faren var født i 1887 i Hobøl, og mora født i 1895 i Ringsaker (Om eg les det rett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Og det står også at de giftet seg i Vålerengen menighet 21/12 1920. Fødselsårene i 1923 er overensstemmende med det som er oppgitt i 1920 ved lysningen. Det er vel derfor riktig at de er f. h.h.v. 1887 og 1895.Nå ser det ikke ut til at ministerialboken over viede i Vålerengen menighet har kommet inn, siden den ikke er digitalisert? Der vil fedrenes navn være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Laugerud

Takk for alle opplysninger. Men er det noen som klarer å tyde pikenavnet til Sigrid i vielsesprotokollen for Vålerenga i 1920? Er det Tomasen (kanskje gjort om fra Thomsdatter?) ? Og er det 2 forskjellige Sigrid, siden det er snakk om både 1895 og 1892 som fødeår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det står 'Tomassen' både i 1920 (lysningen) og 1923, men det er nok her lik 'Thomasdatter', ettersom skikken med farsnavn på denne tid for lengst var begynt å gå i oppløsning, og som bl.a. ga seg utslag i at 'datter' ble til det mer generelle 'sen' uansett om det gjaldt menn eller kvinner.I 1920 og 1923 er Sigrids fødselsår oppgitt til 1895. Det stemmer også over ens med hva som er oppgitt i ft. 1900. Inntil hennes fars navn kan finnes i ministerialprotokollen for viede, og dåpen hennes kan finnes i Ringsaker, er jeg nokså sikker på at 1892 er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Laugerud

Til Marius...og de andre.Beklager det er nok jeg som har rotet litt...har hatt problemer med å finne ut om hvem som er riktig person på rett sted! Det er de datoene Lars Ove skriver, som selvfølgelig er de rette! De tallene jeg skrev inn, fant jeg i gravregisteret, og derfor ble jeg litt forvirret fordi de stemte ikke med fødselsregisteret for Synnøve, ei heller vielsen i Vålerenga. Noen som da med sikkerhet vet navn og gravsted på Sigrid Tomassen og Kristian Alfred Skaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Når sønnen Arne Sigurd blir født i 1922 står det:Nødsarbeider Kristian Alfred Skaug f 1887 Hobølh.Sigrid Thomasdatter f.1895 RingsakerKanskje dødsannonse i avisen på de Kristian og Sigrid som er funnet kan gi noen opplysninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei igjen!Hvis jeg får komme med noen tanker...Jeg tror vel du bare skal glemme den Kristian Skaug (1897-1964) som er funnet gravlagt på Nordre og den Sigrid Skaug (1892-1985) som ligger på Bekkelaget. Det er vel nå ingen grunn til å tro at disse har noe som helst med deg å gjøre?Derimot står du jo igjen med de du vet er dine oldeforeldre: Kristian Alfred Skaug (født 1887) og Sigrid Thomasdatter/Tomassen (eller en liknende variant) (født 1895), men som du ennå ikke vet når døde. For de datoene du begynte denne debatten med gjaldt jo de to andre med samme navn.Dersom du VET at dine oldeforeldre ble gravlagt i Oslo, men ikke finner dem i DIS-basen betyr det vel bare at de 1) befinner seg på de kirkegårdene/gravlundene som ennå ikke er registrert (tror det var to av dem, men begge små/nye, så det er kanskje ikke så sannsynlig) eller 2) at gravstedet deres ikke lenger eksisterer?Hadde jeg vært deg ville jeg nå satset på å få vite hva KIRKEBOKEN, ikke bare lysningsprotokollen, sier i forbindelse med dine oldeforeldres vielse. Da vil du blant annet få vite fedrenes navn, og sikkert kunne nøste deg bakover. Hvornår de døde er det kanskje noen andre nålevende slektninger som kan hjelpe deg med?Lykke til!Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil også anbefale å følge oldeforeldrene dine gjennom Adressebok for Kristiania. Ut fra denne utmerkede bokserien vil du kunne få en idé om hvor de bodde på den tid de døde, og derfra finne frem til den aktuelle menigheten. Men vær obs på at det trolig vil være flere ved samme navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

De (det er mange av dem, ett bind for hvert år)finnes på Riksarkivets lesesal, også som mikrofilm for de eldste årgangene. Disse kan kanskje bestilles til et bibliotek nær deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Her er den første vigsla til Kristian (trur det står nr 72): LenkeDer er han kalla Kaspersen, f. i Spydeberg og konf. i Hobøl. Far, skomaker Ole Kaspersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ja, nå begynner det jo å flaske seg her. Så flott med Kristians første vielse, og et alternativt fødested. Dette med at konfirmasjonsstedet senere i livet kan bli stående som fødselssted i enkelte sammenhenter, og særlig dersom man kom ditt tidlig, har i hvert fall jeg opplevd flere ganger. Ellers er det jo ikke alltid man er døpt på samme sted som man ble født heller, men det vil jo dåpsnotatet kunne oppklare. Kaspersen-navnet var jo også nevnt tidligere, så det var jo fint å få vite at faren var en Kaspersen og ikke en Kasper.Tenkte jeg kunne legge inn en lenke til Sigrids konfirmasjon i Ringsaker 1910. Dette er den samme Sigrid som er funnet i folketellingen 1900, og vi ser her at fødselsdato- og sted stemmer med det som opplyses om den riktige Sigrid Skaug. Videre er det oppgitt at en attest har blitt sendt til Kristiania i passende tid til Sigrids og Kristians vielse, så dette virker 'trygt og godt'. Her er lenken: Permanent sidelenke: LenkeHilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Laugerud

Hei og takk for all hjelp! Nå begynner det å flaske seg, ja :-) Det er da ikke så rart at jeg har hatt trøbbel med å finne mer slekt bakover når Kristian skiftet navn....var det vanlig på den tiden? Men ett spørsmål: -Hva er forskjellen på lysningsprotokollen og kirkeboka? Marius nevner det....og ligger begge deler ute på nett, eller må jeg dra til Riksarkivet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Laugerud

En liten ting til: -Hva var en nødsarbeider? Kristian Alfred Skaug sto registrert i fødselsregisteret 1922 med det yrket. Det står sjåfør ved hans navn i fødselsreg for 1923 (Synnøve). Var det en slags ambulansekjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.