Gå til innhold
Arkivverket

[#38494] Vanskelig å finne frem til avskrifter fra SAB


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg pleide å finne f. eks. lensmann Jens Nilsen Nedrebø's dagbok via 'Nyttige lenker ... Avskrifter fra Arkivverket ...' eller via 'Arkivverket ... Kilder ... Avskrifter ... Andre ...' Nå ser jeg at disse mulighetene er borte. Heldigvis fant jeg dagboken gjennom Google, men kanskje er det ikke slik som det skulle være?Egentlig hadde det vært fint om det var mulig å finne avskrifter fra Jølster gjennom Databaseveljar ... Søkeomgrep ... Jølster. Noen nybrukere som er interessert i dette omådet, vet jo kanskje ikke at slike avskrifter existerer i det hele tatt.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk for fint innspill!Det er et siktemål at alle kildeavskrifter fra SAB og andre statsarkiv som måtte ligge på Arkivverket sine sider, også skal inn i Digitalarkivet og vere tilgjengelig gjennom Databaseveljaren slik som databasene.Tidligere hadde vi ikke mulighet til å legge ut annet enn databaser i Digitalarkivet, men nå hindrer hverken politikk eller teknikk oss på det området så derfor driver vi også nå et opprydningsarbeid for å få flyttet ting over til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Forresten, avskriften du etterlyser ligger fremdeles der du skal, men du må velge Statsarkivet i Bergen når du har klikket deg inn på Arkivverket sine sider fra Nyttige lenker, deretter Kjelder, Avskrifter, Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningene og hjelpen.Ja, det går bra nå, hvis jeg velger Statsarkivet i Bergen. Jeg tror det fantes også en direkt lenke 'Avskrifter fra Arkivverket' under Nyttige lenker / Kjelder / Norge. Den ser ut til å være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg vil bare nok henvise til en liten problem med avskriftet 'Skifteregister fra Holla'. Lenken lar seg finne via 'Databaseveljar Skifte/ Telemark', via 'Vis Pensionatrommet / Ole Bjørn Darrud' og via 'Søkeomgrep Holla'. Jeg kan åpne siden fra Skifte og fra Pensionatrommet. Gjennom Søkeomgrep Holla får jeg 10 tilslag; databasene lar seg åpne, men ikke Skifteregisteret for Holla. Er feilen kanskje hos nettleseren min (Internetexplorer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.