Gå til innhold
Arkivverket

[#38496] Familien Bruun og familien Wright


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei,Jeg leter etter noen som kan hjelpe meg med å finne personer i Bruun-familien som giftet seg med personer i Wright-familien.Eilert Bruun, født ca. 1707 i Larvik, død feb. 1777 i Porsgrunn - (Forvalter Fritsø jernverk), giftet seg med Maren Schjerven (Scherven), født ca 1690 i Larvik(?), død 2/3-1780 i Porsgrunn(?). De fikk datteren Christine Eilertsdatter Bruun, født ca. 1737 i Larvik(?), død aug. 1808 i Porsgrunn. Christine giftet seg med Peter (Petter) Henrikssøn Wright, født 1731 i Larvik, død 29/7-1785 i Porsgrunn. Jeg har ganske bra informasjon om denne familien. Christian E. Chr. Bruun (eller heter han Christian Eilertsønn Bruun ?), (skipskaptein), født 12/2-1709 i Larvik, død 25/12-1796 i Porsgrunn, giftet seg med Maren Henriksdatter Wright, født ca. 1723 i Larvik, død ca. 1799 i Porsgrunn/Larvik (?). Han var også gift med Anne Arntsdatter, sies det. En sønn heter Christian Eilert Bruun, født ca. 1745, død ca. 1795. Han skal ha giftet seg med (Johanne) Fredrikke Strøm. Det skal finnes en sønn Henrik Bruun, født ca. 1753 i Larvik, død ca. 1796, vet ej hvor. Og en sønn Arnt Bruun født ca. 1732. Hvem er mor til hvem og finns det flere barn.Et annet spørsmål er om: : 1) Eilert Bruun, født ca. 1707 i Larvik, død feb. 1777 i Porsgrunn og 2) Christian E. Chr. Bruun (eller heter han Christian Eilertsønn Bruun ?), født 12/2-1709 i Larvik, død 25/12-1796 i Porsgrunn, er brødre, og i så fall hvem er foreldrene. Om de ikke har samme foreldre, hvem er i så fall foreldere til disse to?Dette var mye på en gang, men jeg håper at noen har svarene.Mvh Tove Bodin Bratlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei Carsten, Takk for hjelpen. Jeg har lest alle innlegg, men jeg ble ikke så mye klokere. Det ser ut til at dette er et vanskelig spørsmål. Det finns kanskje ikke så mange opplysninger å hente om familien Bruun.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

I boken av Helga M. Bruun: En gren av slekten Bruun (Bodø 1930) var det listet opp en del forbindelser mellom Bruun og Wright. Kanskje kan det finnes opplysninger der. Jeg hadde boken til hjemlån i vinter og den trenger sårt til et opptrykk, men den er ennå lesbar på de fleste sidene. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Det er vel ikke dette du direkte spør om Tove, men jeg har i min base ei Maren Wright-Bruun f. 15/8-1787, som var gift med kjøpmand Ole Sand f.1778. Foreldrene til Maren var Just Brun og Antonette Vibe Steen f. 1761. Hvem var foreldrene til Just Brun?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Inger Eide,Takk for opplysningen. Det ikke så greit når man bor i Sverige, men jeg skal be om at biblioteket i Arvika, låner hjem boken til meg.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jan Kåre Larsen,Jeg har en følelse av at Maren Wright-Bruun f. 15/8-1787, har med den her familien å gjøre. Om jeg kommer over Just Brun, så skal du få vite det.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Maren Henriksdtr Wright, gift med Kristian Eilert Bruun som hadde 10 barn. En av etterkommerne må vel da være Maren?Jeg har bare navn på noen av disse 10 barna til Maren og Kristian Eilert Bruun den eldre.Sønnen Kristian Eilert Kristiansen Bruun den yngre var gift med Johanne Fredrikke Strøm.Blant mine nærmeste er det noen som stammer fra ekteskapet mellom Johanne Fredrikke Strøm og Kristian Eilert.Jeg er interessert i forfedrene til Johanne Fredrikke Strøm som døde i 1806. Noen som kan hjelpe?Se også debatt 27486 på dette forum: SCAVENIUS og Strøm fra Brevik/Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Thot Bøhmer. Du skriver: Maren Henriksdtr Wright, gift med Kristian Eilert Bruun hadde 10 barn.En av etterkommerne må vel da være Maren? Mener du Maren Wright-Bruun f. 15/8-1787 (se Jan Kåre Larsen)?Du skriver også att du bare har navn på noen av disse 10 barna til Maren og Kristian Eilert Bruun den eldre.Kan du skrive opp, de barna du har, med dato og årstall, samt dato og årstall på alle andre du nevner i ditt innlegg?Vilke barn hadde Kristian Eilert Kristiansen Bruun den yngre og Johanne Fredrikke Strøm, og når var de født/døde? Hvilket fødselstall har du på Kristian Eilert Kristiansen Bruun?Jeg hadde tenkt å låne hjem mikrokort fra Larvik, Lardal, Langesund og Brevik, og dess mer jeg vet, dess lettere blir det å finne opplysninger. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for hjelpen. Jeg kopierte det til et worddokument. Det var mye intressant der som jeg kan ha glede av. Dess lengre man kommer med slektgranskingen, dess mer vil man vite, eller? Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Tove Bodin Bratlie

Ja, jeg har sett denne side, men det gir ikke svar på mitt spørsmål. Det ser ut til å være noe feil på den siden også ang. familien Bruun. Jeg har kommet litt lengre i mitt søk nå, men vet fortsatt ikke om Christian E. Chr. Bruun, født 12/2-1709 i Larvik og Eilert Bruun, født ca. 1707 i Larvik, er brødre. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke svar på spørsmålet om Christian E. Chr. Brunn og o Eilert Bruun var brødre, men her står en del om Eilert Bruun f. 1707: LenkeJeg har også lest i skiftene i Larvik. Christian og Eilert Bruun er ofte nevnt i samme skifter men har heller ikke funnet noe bevis i de kildene på at disse var brødre. ( Fødselsalder på begge kunne passet bra, men foreldrenes navn har jeg ikke greid å finne, jeg heller, til nå)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg skal ta en nærmere titt på dine lenker. Dette har jeg imidlertid funnet: Florentz History og Sherri's Family History er samme kilde (se nedenfor). Finns under Sherri på Google.Source: Florentz History: Christian Eilert Bruun died 15 September 1710 in Larvik, Norway. He married Anne Artnsdtr (Source: Florentz History.), died 15 August 1751.Child of Christian Bruun and Anne Artnsdtr is: Christian Christianson Bruun, born 12 February 1708/09; died 25 December 1796 in Larvik, Norway; married Maren Henriksdtr Wright.New source: Sherri's Family History http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~morem/#BGoogle: SherriBruun - Tinn, Telemark, Norway; begins with Christian Eilert Bruun, died 15 September 1710 Larvik, Norway; his son, Christian Christianson Bruun, ...Bruun - Tinn, Telemark, Norway; begins with Christian Eilert Bruun, died 15 September 1710 Larvik, Norway; his son, Christian Christianson Bruun, born 12 Feb 1708, died 25 Dec 1796 Larvik, Norway was a ship captain. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da et skifte hvor Chr. Bruun er nevnt som gift med Maren Henriksdatter Wright: LenkeHar du sett etter skrfte etter Anne Arentsdatter, og Christian Eilert Bruun, om det finnes?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Jeg har sett den siste lenken du sendte, men jeg vet ikke hvor jeg skal finne et skifte etter Anne Arentsdatter, og Christian Eilert Bruun.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Nå vet jeg at jeg egentlig svarer meg selv, men håper at noen av dere ser dette innlegget.Se på lenken som Gunn hadde i sitt innlegg: Gunn Huglen, Sandefjord, 18.2.2007 11:25 (15) Jeg legger en lenke til en av skiftene der begge er navnt som søskenbarn av arvelater: LenkeI skifteprotokollen finns navnet: Johan Marcusen Bøckmann.Jeg vet at hans foreldre var: Cathrine Bøckmann og Marcus Arentsen, født omkring 1665. Johan tok morens navn som slektnavn. De hadde også en sønn som hette Arent Marcusen Bøckmann.Er det noen som vet hvem foreldrene til Marcus Arentsen, født omkring 1665, var?Om noen av oss kan finne ut av det, så kan jeg kanskje forstå vilket slektskap som gjorde Christian og Eilert Bruun til søskenbarm med Johan Marcusen Bøckmann.Dette kan videre lede meg til hvem som var far til Anne Arentsen, gift med Christian Eilert Bruun. Hennes far hette kanskje Arent Arentsen?Arvelater Aase Jensdatter Borres far, kan jo hete Jens Arentsen.Problemet er altså Marcus, for han har jo allerede etternavnet Arentsen. Kanskje gikk familienavnet i arv på manns-siden. Marcus førstefødte hette altså Johan. Kan han være oppkalt etter sin farfar?Det her ble vel klart, eller?????????Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.