Gå til innhold
Arkivverket

[#38499] Oppslag dåp Skiptvedt Anne Larsdtr Tveter, født 21.04.1818 på Tveterplass,


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Lurer på om noen har tilgang til kirkebøker for aktuelt tidsrom og kan ta et oppslag under dåp for meg. Personen det gjelder er Anne Larsdtr Tveter, født 21.04.1818 på Tveterplass i Skiptvedt. Hennes foreldre var Lars Andersen og Kirsti Olsdtr Tveterplass. Jeg er interessert i alt som står der. De opplysningene jeg selv har er fra konfirmasjonen hennes i Skiptvedt, 20.10.1833 og fra vielsen med Christian Eriksen, samme sted 26.03.1847.Er veldig takknemlig om noen har mulighet til å hjelpe meg med dette da jeg for tiden er lite mobil.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei. Dette er ikke den Anne du leter etter, men jeg tror det er en søster som foreldrene fikk noen år tidligere, som også fikk navnet Anne, men som antagelig døde som barn. Så mine opplysninger er (kanskje) helt irrelevante, men jeg skriver det nå inn allikevel, i tilfelle de kan komme til nytte, dersom det dreier seg om samme familie. Født 28.05.1813 i Skiptvet Anne Larsdatter. Foreldre: Lars Andersen og Kirsti Olsdatter.Bosted:Bothner under Mellem Tveter. Introd. Døbt 6.te søndag etter Paaske. Faddere: Kone Anne Arnesdatter,Mellem Tveter,Pige Inger Torkelsdatter Mellem Tveter, Niels Nielsen d.e. Fieldgaarden, Niels Nielsen d.y. Fieldgaarden, Amund Gundersen Bothner. Dessverre har jeg ikke tilgang på kirkebøker etter 1814. mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K. Sandberg

Hei - har gjort et oppslag og funnet en Anne født 22.4. - døpt 26.4.1818 i Skiptvet. Foreldre: Lars Andersen og Kirstie Olsdtr. Botner. Faddere: Ragnhild Augensdtr. Botner, Thore Olsdtr. ibid, Amund Gundersen, ibid, Peter Olsen, ibid, og Jens Hansen, Tveter. De to siste faddernavnene er litt utydelige - microfichen er ikke så god å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk til dere begge to. Flotte opplysninger. Ved vielsen er navnet hennes riktignok Anne Larsdtr. Tveter og i mine notater fra kirkebokinnførsel ved konfirmasjonen 20.10.1833 har jeg skrevet at hun var født på Tveterplass. Nå ser jeg jo at du Anne Marie skriver at ved fødselen til den 'første ' Anne Larsdtr. var bostedet Bothner under Mellom Tveter. I tillegg ser jeg at bosted ved 'min' Anne Larsdtr. fødsel var Botner.Anne Marie: Dette var helt nye opplysninger for meg. Alt jeg har om min Anne Larsdtr. er foreldrene hennes og konfirmasjon og vielse. Jeg har ikke fått begynt på søskene hennes enda.K. Sandberg: Jeg vil tro dette er 'min' Anne Larsdtr. Foreldre stemmer og fødselsdato skiller med bare en dag og en av de nevnte fadderne, Amund Gundersen Bot(h)ner, er felles.Alle opplysninger mottas med takk! Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Ved søk på IGI i Family search finnes flere barn av det samme foreldreparet: Anders døbt 24.sept. 1815,Syver døbt 9.mars 1823,Olia døbt 4. nov. 1810 ( i tillegg til de 2 ovenfor nevnte Anne-er). Mvh Anne Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K. Sandberg

Til orientering er det under gruppe 'Østfold', tema 37298, søk fra USA etter etterkommere av fadderne Amund Gundersen og Ragnhild Augensdtr. -om dette skulle være slekt av Anne Larsdtr. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svar til dere begge to. I tillegg til de tre barna du nevner Anne Marie finner jeg enda et barn på Family Search IGI, nemlig Andrine døpt 10.04.1825.Så da har jeg følgende barn: Olia døpt 04.11.1810, så Anne født 28.05.1813 (som nok døde som døde før 1818), Anders døpt 24.09.1815, så min Anne som er døpt 26.04.1818, Syver døpt 09.03.1823 og Andrine døpt 10.04.1825. Nå har jeg mange barn å sjekke ut i kirkebøker når jeg bare kommer meg på Riksarkivet om en god stund. Nå har jeg også litt mer å gå på for tidspunkt for giftemål mellom foreldrene for å gå videre tilbake i tid.Til K. Sandberg: Det du nevner om fadderne Amund Gundersen og Ragnhild Augensdtr. skal jeg ha med i tankene.Jeg er fremdeles interessert i alt som finnes av opplysninger om disse personene. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.