Gå til innhold
Arkivverket

[#38509] 1646 Kven var major Christen Brandt i Bergenhusiske Regiment?


Gjest Harald Jarl Runde
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Jarl Runde

I 1646 vart ein Christen Brandt tilsett som major og kompanisjef ved 2. kompani av Det Bergenhusiske Regiment. Er det nokon som kjenner til han eller hans opphav? Kunne han kanskje vere skotte? (Regimentsjef på denne tida var oberstl. Thomas Gray frå Skottland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Både Christen Brandt og Thomas Grey tjente samtidig et par år tidligere ved Bahus festning nord for Gøteborg, i følge Niels Langes provianregnskaper og Ovenstads Militærbiografier. I forbindelse med en Christen Nielsen, Capitain Des Armes der, har jeg notert følgende: Bilag til proviantlister, Bahus, folio 43: Christen Nielsen Capitain Des Armes i 3 kompani under Løitnant Peder Brandt fra 03 juli til 01 november 1644, 22 ½ Rdl. lønn. Ditto, folio 43: Fremdeles til 05 juni 1645 i major Christian Brandts kompani, ”bekom dend 1 januar 1645”, 40 ½ Rdl. Ovenstad: Peter Brandt gefrieder ved Stattholderens Livregiment til fots i 1644, løitnant ved Bahusiske og Tunsbergske regt 03.07.44 til 01.01.45, da vistnok fulgt sin kompanisjef major Christian Brandt til Bergen.Offiserer med Skotsk bakgrunn sloss mot hverandre under Hannibalsfeiden 1644-45 både for den Norske og Svenske hær i denne periode, men jeg har ikke sett at Brandt navnet har vært brukt i Skotland på denne tiden. Mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Takk til Petter. Eg har fått svar på det eg ville vete: Om Brandt var 'nykomen' i 1646 eller om han hadde vore i norsk teneste før den tid. Helsing HJR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christen Nielssen: det var vel L Holbergs far ?Det finnes mange personer i Norge omkring 1700 ved navn Brandt. I noen våpenbøker fra samme tid forekommer det også adelsvåpner for angivelige norske middelalderpersoner som skal ha hett Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Som du er inne på, Tore, er det ikke usannsynlig at det er snakk om Christen Nielssen Holberg, som jeg har notert som sersjant i 1645. Iflg. sønnen Ludvig hadde faren 'fulgt krigen fra barnsben av', og i desember 1646 immatrikulertes Christanus Nicolai Danus 26 Phil.stud. (Like før ham ble Hermanus Byelkelm Norvegus 21 L Hon. ergo immatrikulert s.st. (dvs. København), til tross for at denne var fenrik ved Bergenhus nasj.inf.reg. fra 1. okt. 1645 - 1. aug. 1647). Bricka mener de to Christianus'er er samme mann. Christian var fenrik 23/28. aug. - 27. nov. 1645 (var ansatt ved Stavangerske eskadron 14. sept. 1645 - 1. sep. 1647), og senere knyttet til Bergenhus hele sitt liv. Hovedpoenget her er imidlertid at de fire ovennevnte Christen og Peter Brandt, Thomas Grey og Christen Nielsen Holberg kan ha tjent samtidig på Bohus festning, og at enkelte forskere kan ane et spor tilbake til Peder Brynildsen (mulig slektning av Lucie Brynhildsdatter) med hustru Johanne som bodde på Holsberg prestegård i Herrestad sogn utenfor Uddevalla i Båhuslen i 1590-årene. Ludvig Holbergs segl fra 1723 og 1730 skal visstnok ha en slående likhet med Uddevalla Skansefjell (tidligere Galgeberget) og navnet Holberg kan således muligvis ha sin rot i Båhuslen. Men Ludvig Holbergs farsætt blir jo en helt annen diskusjon, og fortjener evt. et eget tema i Debattforumet. Er du event. klar til å starte dette, eller skal vi se om andre napper? Hvis ikke passer dette kanskje best inn i Anbytarforumet.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Mht. 'gefrieder' er dette en lav grad, tror det kan sammenliknes med 'menig' i dag.Nevnte Christen Nielsen Capitain Des Armes mener jeg å ha identifisert som en av 3 eller 4 Christen Nielsønner som tjente samtidig i hæren på denne tid. Jeg har en liten artikkel liggende hos 'Genealogen' til godkjenning, som omhandler nettopp Oberstløytnant Christian Nielsen Holberg. I tillegg til denne Capitain Des Armes var det en Christian Nielsen 'Hasselholt' som er innført som korporal 16.09.1645. Og en Christian Nielsen Arkellimester ved Bahus festning (en forholdsvis høy stilling) sporadisk fra 1640 til 1645. Til sist var en Christen/ Christian Nielsen som ved noen anledninger er innført som 'Farenholdt' Hannibal Sehesteds stabssekretær. Disse to siste er spesiellt intressante mht. senere Oberstløytnant Holberg. Christian; Holsberg prestegård i Båhuslen kan jo være en intressant mulighet. Mvh Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Enig, det var ihvertfall en flytting jeg la opp til. Kanskje Petter V. gjentar 2. del av sitt innlegg nr. 7 der ---.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.