Gå til innhold
Arkivverket

[#38513] Søker foreldre til Mathea som ble lagt på trappen til Kjølberg gård i Onsøy


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Min tippoldemor Elen Torine var gift med Antoni Andersen fra Onsøy. Hennes datter Anna ble født 03.02.1872, så Elen kunne være født ca i 1850 og Mathea sånn ca i 1825. Mathea ble lagt på trappen til Kjølberg gård i Onsøy. Der bodde familien Vernskjold. Mathea ble oppfostret på gården og tjente der til hun giftet seg med Halvor Brekke. De fikk tre barn, men Mathea døde tidlig og barna ble satt bort.Er det i det hele tatt mulig å finne Matheas foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei!Jeg skjønner ikke helt hvem Mathea er. Er hun mor eller søster til Elen Torine? Kan hun hete Maren i stedet, tro?NB! Alt jeg har funnet nedenfor er tatt fra internett, og det må kontrolleres mot kirkebøkene fra Onsøy!Jeg antar at dette er Elen og Antoni i FT 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00134&gardpostnr=353&personpostnr=2323&merk=2323#øvre>Lenke Elen er altså født så tidlig som ca.1836, og på Familysearch fant jeg en Elen Thorine Halvorsdatter født i Onsøy 4. juli 1836 og døpt 21. august samme år. Foreldrene var Halvor Simensen og Maren Fredriksdatter.Ifl. Familysearch ble Halvor Simensen og Elen Thorine Halvorsdatter viet i Onsøy 8. november 1826. Da var Halvor 31 år og Elen 27 år.Fant Elen Thorines søsken også på Familysearch:Karen Mathea Halvorsdatter f. 10. juni 1827 i OnsøySimon Fredrik Halvorsen f. 2. oktober 1829 i OnsøyOle Jørgen Halvorsen f. 26. februar 1833 i Onsøy, død 4. mars 1835I FT 1801 fant jeg Halvor Simensen på Brekke: Lenke Fosterbarnet Maren fant jeg her på Kjølberg plass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Takk for svar! Det er utrolig at noen stiller opp og hjelper de som er nye i dette gamet. Det er lett å gå seg vill.. Jeg skjønner også at jeg kanskje skulle har brukt 'brukerforumet' istedet for 'arkivkforumet'.Så til saken: Mathea er Elens mor. Jeg var litt uklar der.Lenken til FT 1900 med Elen og Antoni er riktig. De hadde barnebarnet boende hos seg på den tiden. At Elen er født 4. juli 1936 høres også rimelig ut.Vi kan vel utlukke Elen og Halvor som ble viet i 1826, hvis dette ikke er en trykkfeil.I familysearchet på Elen Thorines søsken har du nok truffet blink. Vi har Simen og Mathea som søsken. Ole, som døde bare 2 år har nok dessverre ikke blitt med videre. Jeg lurer på hvilket år du fikk opp på dette søket. Elen og søsknene ble tidlig morløse og oppfostret hos andre. MAthea var åndssvak og ble bortsatt...Fosterbarnet Maren på Kjølberg er veldig interessant men jeg skjønner at det er vanskelig å komme videre på henne. Alt vi vet er at hun ble lagt i en kurv på trappen.Takk for flott drahjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det ble nok litt feil med det giftermålet i 1826, ja! Det var Halvor Simensen og Maren Fredriksdatter som giftet seg da. Beklager feilen - godt at du oppdaget den.Hilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.