Gå til innhold
Arkivverket

[#38520] Per Persen og Pehr Pehrsson Morottaja i Sør-Varanger el. Vadsø Landssokn


Gjest Øystein K
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein K

Har noen observert følgende person i kirkebøker:Per Persen Morottaja eller Pehr Pehrsson Morottaja f. i Enare i 1895 i Sør-Varanger? Han må ha blitt bisatt i Norge (Sør-Varanger) mellom 1827 og 1865? Hans sønn het Per Persen født i Enare, men flyttet til Norge som barn. Det er mulig at etternavnet Morottaja er utelatt her i Norge. Her er familien til hans sønn registrert i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det denne Pehr du søker?PEHR MOROTTAJA Christening: 19 AUG 1795 Inari, Lappi, FinlandParents: Father: PEHR PEHRSS MOROTTAJA Mother: AILI JOHANSDR MOROTTAJAMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei Lars Ove og Takk! Ja, det er ham.Hans far het Pehr Pehrsson Morottaja (Senior) han døde i 1821. Sønnen Pehr Pehrsson Morottaja (junior) er han du fant, født i 1795.Han fikk igjen en sønn med samme navn, men i Norge ble dette navnet omskrevet til Per Persen f. 1826 eller 1828 i Enare. De flyttet til Norge (Sør-Varanger) når denne gutten var barn.Det jeg leter etter er bisettelsen til Per Persen(Pehr Pehrsen)Morottoja her i Norge. Arkivene i Enare er tapt fra 1820-tallet, så der er det ingen informasjon å hente om hans vigsel. Antar at han giftet seg i årene rundt 1820-1828. Han er mest sannsynlig bisatt her i landet, fordi det var her han bosatte seg. Har sjekket Hiski, men der fant jeg ham ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei igjen Lars Ove. Ja, det er riktig familie. Det som er forvirrende her er at alle heter Pehr Pehrsson og i Norge Per Persen.1) Petter (Pehr) Pehrsson Morottaja f. 1767 i Enare gift med Aili Johansdtr. f. 1773 i Enare (ser at han er døpt Petter, men hans sønn får likevel navnet Pehrsson).[url="http://www.genealogia.fi/hiski/r5qixs>http://www.genealogia.fi/hiski/r5qixshttp://www.genealogia.fi/hiski/r5ykka (vigsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Beklager, men disse linkene virket ikke.Man finner informasjon med å kun plotte inn Morottaja i hiski databasen. I vigselsattesten er Patronymet skrevet Pärss. og uten fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei.Fordi arkivet i Enare er tapt så må jeg jobbe ut fra sannsynligheter inntil jeg finner bekreftelse eller avkreftelse for at disse slektene er forbundet. Her er en oversikt over slekten jeg vurderer: Etterslekten til Per Persen og Hans Persen kommer fra Sør-Varanger.4) Hans Persen f. 1866 Nord Lervaag i Sør-Varanger, gift med Anna Samuelsdatter Sajets f. 1869, Enare.5) Per Persen født 1826-28, Enare. Flyttet til Norge som barn, mest sannsynlig med sine foreldre. Gift i 1851 med Kaija Mathisdatter f. 1824. Hennes far: Mathis Jørgensen Hans far : Per Persen Refereanse for vigsel kirkebok Vadsø landssogn 1851 side 84 nr. 22.6) Pehr Pehrsen (kan være identisk med Pehr Pehrsson Morottaja født 1795), Enare. Gift med? Døde når og hvor?Ved å sjekke registrering av alderen i bisettelsen til Pehr Pehrsson (Per Persen, født i Enare) her i Norge så kan man få en viss pekepinn på om de to er identiske, det kan hende etternavnet fra Enare og fødselsdato står oppført i denne registreringen.Det er denne jeg leter etter, men som jeg ikke har funnet. Har nå sett gjennom Kirkebøkene for Sør-Varanger 1863-1872, og for Vadsø landssokn 1854-1880, uten hell. Bisettelsen til ”Per Persen” kan være registrert i kirkebøkene for Vadsø Sokn 1) 1821-1839 2) 1821 – 1839.7) Pehr (Petter) Pehrsson Morottaja født 1767, Enare. Muligens han som ble bisatt i Enare 30.11.1821, da 54 år gammel. Gift i 1792 med Aili Johansdtr. Født 1773, Enare.8) Pehr Jöransson Morottaja (1724 – 1799), Enare. Gift i Enare 1746 med Anna Henriksdtr. Kufva (1725 – 1803), Enare.9) Jøran Olofsson Morottaja (1681 – 1762), Enare. Gift med Brita Andersdtr (1691 – 1758), Enare.10) Olof Morottaja Detaljer om Mottaja slekten er hentet fra Hiski og http://home.no/jan-4/dat190.htm#14

bilete0676.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.