Gå til innhold
Arkivverket

[#38521] Født 1829, ikke døpt? eller flyttet? Finn feilen!


Gjest Nils Langhelle
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Langhelle

Problem: Problem: Jeg søker foreldrene til Peder Larsen. Jeg vet (med stor sannsynlighet, flere uavhengige nedtegnelser fra familien ca. 1890) at han er født i Aker, 25.08.1829. Men i kirkebøkene for Aker (1829, 1830 og 1831, undersøkt både på nettet og i Riksarkivet) finner jeg ingen døpte som heter Peder/Peter Larsen. Hva er den sannsynlige forklaringen? At han ikke ble døpt? Eller flyttet? Hvordan går jeg videre i etterforskningen? Jeg er veldig takknemlig for tips om hvordan man går frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Har du f.eks. funnet ham i folketellinga 1865? Vet du noe om/kan du fortelle om hans livsløp (bosteder, ekteskap m/dato, dødstidspunkt, etc)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En fallgruve når det gjelder Aker er at han kan være døpt andre steder enn i Aker ;-)! Jeg har hatt akkurat samme problem selv, og det viste seg at vedkommende var døpt i Oslo hospitals eller Gamlebyen menighet, som på 1820-tallet og et stykke fremover dekket en stor del av det som senere ble Østre Aker, dvs. den østre/søndre delen av Aker.En annen mulighet er at vedkommende kan ha vært døpt i Garnisonsmenigheten/Slottsmenigheten. Foruten området rundt Akershus slott dekket den området Grønland, Bekkelaget og øyene i fjorden. På tidlig 1800-tall er det enkelte som delvis døper sine barn i Aker, delvis i Slottsmenigheten og delvis er ført begge steder. Det skyldes muligens at det var felles prest for Aker og Slottsmenigheten en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Langhelle

Takk for svar. Ja, i folketellingen 1865 finnes han i Haus (maskinmester ved Arne Fabrikker), 35 år, fødested Akers Prgj. Finnes også i Bergen 1900, men finner ham ikke i noen kommuner i folketellingen 1875. På 1870-tallet dro han til Vadheim i Sogn og etablerte en shoddyfabrikk som han drev der til ca 1890. Her fikk han flere barn. Han døde i Bergen 1917. Livsløpet hans i voksen alder vet vi altså en del om, mens herkomsten derimot er helt i det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Langhelle

Innlegget fra Svein Arnolf Bjørndal: Takk for svaret! Har, i tillegg til Aker, søkt etter døpte (Statsarkivet i Oslo) i Oslo domkirke (aug. 1829-juni 1830), Oslo og Oslo hospital (aug. 1829-des. 1831), Garnisonsmenigheten (aug. 1829-des. 1830) og Rikshospitalet (aug. 18291830), uten å finne noe. Så dette er ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå ser det jo ut til at han har oppgitt både Aker og Christiania som fødesteder - og du har sjekket begge steder. Det KAN bety at han har kommet til området som gutt, og at han selv har regnet med at han er født der, uten at det er tilfellet.Nå er det jo ikke sikkert at Peders far Jonas Larsen var født i 1801, men dersom han var det, finnes det et par gutter på 9 år i h.h.v. Jevnaker og Aremark. De andre ved samme navn i fylkene rundt er godt voksne menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kanskje det er enklere å finne ham konfirmert i Aker/Kristiania, og at det kan gi videre ledetråder, som f.eks. navn på mora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kirkeboken vil nok også ha ytterligere opplysninger ved vielsen enn det som er oppgitt i VRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.