Gå til innhold
Arkivverket

[#38526] Tidfesting av bilde


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Døving

Atle har nok rett. Etter bildekvaliteten å dømme er det frå før 1930 (kanskje før 1920), kanskje så tidleg som 1890. Ein fotospesialist kan kanskje gjenkjenne teknikken (i allefall dersom du har papirkopien) og tidfeste ut frå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for svar.Jeg har originalen hjemme hos meg, men har litt problemer med å finne ut hvem damen er. Jeg får prøve å komme meg til fotoavdelingen på Hamar, (Domkirkeodden)Har et bilde til som jeg vet hvem er, og synes har trekk som ligner.Hva vil dere tippe alderen på de to er?Mvh Anne Karin

bilete0659.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei. Kom deg litt i forveien.På det første bildet står det ikke fotografens navn. Kun på det andre.Vet heller ikke når det er tatt.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Alderen på folk frå 'før-i-tin-værn' er vanskeleg å fastsetje, sidan dei hadde hardare arbeid, og fekk aldersteikn tidlegare enn oss i dag - furer som det heiter (jmf. 'furet, værbitt')Skal eg tippa, ein kan nesten ikkje gjera meir, så tippar eg at ho på fyrste biletet er omlag 30-40, og den andre litt over myndigheitsalderen (den gamle)...Dette er berre gissingar :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei igjenEnig med deg i at alder er vanskelig å sette på gamle bilder. Jeg er hverken stø på klesstil eller hårfasong på den tiden. Vet heller ikke når det ble vanlig å fotografere seg hos fotograf.Men hvis du har tippet rett, (Ville tippet sånn nogenlunde likt, 30 år og 20 år, mulig noe yngre på siste.) så er det siste bildet tatt omkring 1890.Kan det første ha vært tatt omtrent samtidig?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

For meg så ser det ut til at det fyrste biletet er noko yngre enn det andre (alder på _foto_). Ein kan sjå det på kvalitet, og utforming av fotografi, t.d. er det andre biletet meir klassisk 1800-tals-fotografi, 1890 kan passe bra, men det kan kanskje vere eldre?Her må vi nok ha inn ein fagmann, trur eg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Tror nok damen på det første bildet har rundet 40, ja. Hun er tydelig grå i håret og har aldersrynkede øyne. Hun andre er mellom 20-25, kanskje eldre - og i såfall holder seg godt fordi hun har gode trekk. Men blikket er ikke noe blikk til en tenåring, uansett hvor mye gamlere de kunne se ut den tida. Tipper at det nederste bildet er tatt mellom 1900-1915. Da har jeg lagt på litt furet værbitt på begge to og tatt utgangspunkt i mine egne forfedre og deres alder på bilder. Denne Lenke forteller at fotografene tok fotoet av postkontoret en gang mellom 1901-14, slik jeg tolker det. Det bør være mulig å finne ut nøyaktig når disse fotografene startet og sluttet. Det finnes også andre bilder tatt av disse to i bildesamlingen. Ser at de omtales både J. Larsen & A. Olsen og I. Larsen & A. Olsen. Vil tro at Hamarbibliotekene eller Statsarkivet der oppe har noe litteratur på fotografer som har virket i byen.God påske, Anne Karin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk for nyttige opplysninger fra dere.Her må nok turen gå til Hamar, og Domkirkeodden.Det er så synd med alle de gamle bildene som ligger i skuffer og skap, og som ingen har skrevet navn bakpå. Har funnet ut av noen, men på langtnær alle. Og dessverre er de i familien som kunne visst noe, borte nå.Har flere bilder fra Christiania også.Vet noen om det finnes noe tilsvarende fotoavdelingen på Domkirkeodden, i Oslo?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei RandiJa, som du ser strir jeg fortsatt med de gamle bildene. Første bilde er nok ikke av den personen, jeg var blitt fortalt det var (det heller).Turen må nok gå til Hamar, med samlingen av bilder.Ønsker deg også (vi snakkes), og de andre gode hjelperne, en riktig god påske!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ei grei tidfesting av gamle fotografi når ein ikkje har noko anna å gå ut ifrå enn namnet til fotografen er Susanne Bonges bok 'Eldre norske fotografer' Universitetsbiblioteket i Bergen 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og takk for enda et godt råd.Den boken skal jeg prøve å få fatt i. Den høres ut som et flott hjelpemiddel, fra ikke bare Hedmarken og Oslo, men også resten av Norge.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Dette var flott! Til og med, med søke-funksjon.Takk skal du ha!Nå blir det lettere å tidfeste de bildene som det er oppgitt fotograf på!En riktig god påske ønskes deg, og de andre gode hjelperne.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.