Gå til innhold
Arkivverket

[#38537] Marie Pedersdatter född 1804 i Stokke.


Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Johnsson

Har någon träffat på Marie Pedersdatter troligen född 1804-05-13 i Stokke och eventuellt med föräldrar Peder Martinussen och Kari Guldbrandsdatter enligt födelseboken i Stokke.Var kom de ifrån? När var de födda? Vem var deras föräldrar?Jag har sökt men icke funnit dem.Marie var gift 1829-08-20 med Christen Christophersen född 1804-06-17 i Stokke.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har funnet samme mann som Lars Ove, og jeg antar det kan være ham. Men paret synes ikke å være gift i Stokke, jfr Ketil Firing Hanssens databaser for Stokke (se http://www.vestfold-slekt.net). Jeg får heller ikke noe treff på ekteskap på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har notert følgende: Viet 20.8.1929, ungkarl Christen Christophersen Gjen, 25 år, fød og ophold: Gjennestad og pigen Marie Pedersd. Gjen, 25 år, fød og ophold Gryde skougen. Hans far Christopher Olsen, hennes far Peder Guttormsen.Jeg har videre en Peder Guthormsen, Tangen under Gryde død 30.4.1822, begr. 7.5.1822, 47 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Peder Martinusen, døpt 23.06.1776 i Andebu. LenkeBoroene (Borrone) sorterer under Askjem. I bygdeboka står dette under husmenn: Martinius Askjem-eie og h. Mari får i 1776 sønnen Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da kan det virke som om utgangspunktet har blitt noe feil i denne saken. Desto bedre at Egil har vært våken nok til å undersøke vielsen i 1829!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Lars, Kristian och Egil.Detta måste betyda att det är fel Marie som är född 1804-05-20.Då är det en annan Marie som jag söker med far Peder Guttormsen.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei glem det siste innlegget.Da hadde moren vært 54 år ved fødselen, og det er vel i det meste laget?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Så vidt jeg kan lese er en av forloverne Halvor Gryde, dvs. antagelig Halvor Gulbrandsen, den andres navn antagelig Gullic, etternavnet kan jeg ikke lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Er dette feil i Familysearch LenkeMarie Pedersen, døpt 13. mai 1804. Foreldre Peder Martinusen og Kari Gulbrandsdr. Skal farens etternavn være Guttormsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg (1)Marie f. (døpt) 13 mai 1804 som uekte barn av Peder Martiniussen Aarholt og pige Kari Gulbrandsd. tjenene på Gjennestad.Faddere Dorthe Mathisd. Aarholt, Kirsten Olsd. Borge, Christopher Christensen Borge, Christen Christensen Holt og Arne Hansen Aarholt.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Peder Guttormsen er meget mulig denne mannen: LenkeEttersom Kjell nettopp har bekreftet registreringen i Familysearch, er det nok snakk om at det er to Marie Pedersdatter født ganske nær i tid, og ikke feil i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Det kan jo selvfølgelig være feil i kirkeboken, men: er det sikkert at det er samme Marie Pedersd. som gifter seg i 1829?Fikk Christen og Marie noen barn, hva med evt. faddere? Jeg kan ikke finne noen veldig aktuelle barn blant vaksinerte etter 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er det to Marie Pedersen døpt samme dato. Jeg undres om det ved vielsen 20. aug. 1829 er ført opp feil etternavn på hennes far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En Marie Pedersdatter gifter seg i Stokke 8. desember 1836 med Jens Christensen. Dette kan ikke være den samme som gifter seg med Christen Christophersen i 1829. Marie og Christen får nemlig barn i 1829, 1834, 1836 og 1843.Peder Guttormsen døper tre barn i Stokke - Olea i 1792 på Dalen i Arnadal, Kirstine 1795 på Brekke i Arnadal og Hans 1797 på Korsebrekke. Marie er ikke oppført i kirkeboken blant som døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi har vel da to alternativer:1) Opplysningen i kirkeboka ved vielsen, om at Peder Guttormsen var brudens far, er feil for Peder Martiniussen. I så fall er Marie, døpt 13/5-1804, riktig.2) Marie er datter av en Peder Guttormsen, sannsynligvis den som døde på Tangen under Gryte i 1822 (innlegg 6), men ikke døpt i Stokke.Personlig har jeg mest tro på alternativ 2. Peder Guttormsen på Borgen i FT1801 kan ikke utelukkes helt - han kan ha flyttet utenbygds en periode etter 1801. Han ser ut til å ha flyttet hit og dit, og fra Borgen er det bare et steinkast til Andebu, f.eks. Etter FT1801 skal han være f. ca. 1770, mens fyren som døde på Tangen under Gryte skal være f. ca. 1775. 5 års differanse har vi sett før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Det är den Marie som är mor till Christian född 1829-09-11 som jag söker efter.Faddrarna vid denna födelsen är: Kari Tobiasdatter, Giellestad. Ingeborg Sophia ?Hansdatter?. Guttorm ?Trulsen?, Kongstien. Peder Olsen, Giellestad. Ola Hansen, ?Löge? Något svårt att läsa på mitt kort.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Og her er de andre barna, med forbehold om rett avskrift: Hans Mathias, f. 19 feb 1834 i Skougen, Gryte. Døpt 2 mar 1834.. Faddere: Lene Marie Pedersdatter. Elen Maria Christophersdtr. Møgenæs. Christopher Olsen Skougen, Gryte. Hans Larsen Horntvedt. Christian Hansen Horntvedt.Inger Andrea, f. 13 jan 1836 på Gryte. Døpt 24 jan 1836.. Faddere: Lene Maria Hansdtr.. Anna Maria Christophersdtr. Skarpeborge. Christopher Olsen Møgenæs. Peder Nilsen Skaugen. Johan Hansen Gryte.Martine, f. 20 mar 1843 i Skauen, Gryte. Døpt ?? apr 1843 i Stokke. Faddere: Helene Marie Hansdtr. Gryte. Berthe Sophie Johnsdtr. Askerød. Christopher Andersen Gryte. Hans Jacob Hansen Gryte. Ingebret Christoffersen Skouen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Faren til den Marie Pedersdatter som gifter seg 1836 er sannsynligvis oppgitt i kirkeboka ved vielsen. Dersom hun er datter av Peder Martiniussen, kan alternativ 1 i innlegg 20 utelukkes.Peder Guttormsens kone Ingeborg Olsdatter er oppgitt å være 48 år i 1801. Hun har derfor neppe blitt mor etter 1801. Peder kan ha giftet seg på nytt (ikke i Stokke) eller fått et barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.