Gå til innhold
Arkivverket

[#38539] Elisabeth Jensdatter Nordnesøy, og pantebok for Rødøy ca 1854(?)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fått en henvendelse fra noen som lurer på hvordan Elisabeth Jensdatter fra Træna kom til å kjøpe Øvergården av Nordnesøy i Rødøy sammen med ektemannen Anders Olsen.Ut fra de oppgitte opplysningene ser det ut som om hun var gift med Carl Andreas Ellefsen fra Træna og født i 1784.På et annet sted i samme skriv står det at hun skal ha vært gift 4 ganger: I 1833 med Jørgen Olsen Kvina, i 1836 med Benjamin Jørgensen Husøy, i 1842 med Hans Pettersen Sleipnes, og i 1854 med Anders Olsen Herøy. Jeg har hatt mulighet for å lete opp hennes 2 siste giftermål på mikrofilm på biblioteket her i Sandnessjøen, og hun var 26 år da hun ble gift med Hans Pettersen Sleipnes 09.01.1842, og 40 år da hun ble gift med Anders Olsen den 01.10.1854. Det stemmer dårlig overens med å være født 1784.Den Elisabeth som er yngst her ble døpt på Træna Dom. 3.tia.paascat 1816, og hennes far var Jens Jørgensen Selvær. Han kalles Jens Jørgen eller Jørgensen Zahl ved Elisabeths giftermål i 1854. Også hun som skal være født ca 1784 har Jens Jørgensen som far ut fra FT-1801.Uansett hvilken Elisabeth det gjelder så har ikke jeg tilgang til panteboka for Rødøy 1854 eller årene rundt. En av dem som har skrevet i henvendelsen til meg har skjøtet på Øvergården i Nordnesøy hvor gården ble overdratt til Elisabeth og Anders Olsen. Så nå er spørsmålet hvordan Elisabeth kom til å eie Øvergården i Nordnesøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at jeg har sjekket panteregisteret på mikrofilm HF(PF?)-783, men der fant jeg ikke noe under Nordnesøy. Selve panteboka skal være på mikrofilm PF-933 som jeg altså ikke har tilgang til. Det håper jeg noen andre har.Jeg er også åpen for forslag til hva jeg skal foreslå videre til dem som spør meg for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.