Gå til innhold
Arkivverket

[#38541] Gjerdevik i Ølen. hvilken kirkesogn hørte det til i 1875 eller 1900?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg er på leiting etter et par som flyttt til fra Tysnes til Gjerdevik i Ølen, men vet ikke hvor jeg kan finne Gjerdevik. Kanskje noen har tips om hvor jeg kan finne dette paret?Mikal (1850-1903) g.m. Serine Oline Nilsd. Mjøvatne. Dei kjøpte gard på Gjerdevik i ØlenSjå forøvrig denne Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ølen høyrde iallfall til Fjellberg kommune, og vel også til Fjellberg prestegjeld, Ølen/Aalund sokn.Her er familien på Gjerdevik i 1900:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

'Mikal Olsson Eversvik frå Tysnes, 1850 - 1903, var son til Ola Størksson og Kari Nilsdtr. Eversvik. Han kjøpte denne jorda av Kristen Bjørkhaug i 1893. Kona hans heitte Serina Oline Nilsdtr. Mevatne 1854 - 1952.Det var helst ho som dreiv garden. For Mikal reiste i utanriksfart og døydde tidleg. Under folketeljinga i 1900 oppheldt han seg i Sør-Amerika. Sonen Mikal hadde deretter garden til han døydde i 1949. Born: Olaf Mikal f.Tysnes 1881, d.1906, ug. 'var seminarist' Nils Severin f.Tysnes 1884 g.m Anna O. Espeland. Mikal f.Tysnes 1887 d.1949 u.g Lorents Kornelius f.1891, til Amerika i 1912, siden Haugesund g. Elida Enoksen. Henriette Malena Lorentse f.1893,Fitjar g.m Andreas Tveita Sigurd Olai f.1895, til Amerika 1915, sidan Spanne ved Haugesund g.m Marie Høyvik.' Ølen II, side 46 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa. Finnes det noen bygdebøker for området i dag, hvor jeg kan få info om de av etterkommerne som lever i dag?Svar om nålevende personer kan sendes på e-post til:taarland@broadpark.noHvor i tidl. Ølen ligger garden Gjerdevik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.