Gå til innhold
Arkivverket

[#38542] Johannes Pedersen (1791-1858), Vold, Beiarn, Nordland


Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Johannes Pedersen (1791-1858), Vold, Beiarn, Nordland Johannes er i MB Hansens slektsbok for Beiarn medtatt under Vold 16, hans far er delvis kjent, det samme er hans andre hustru Anne Torbjørnsen (gift 1847)Johannes overtar gården etter Floen Mortensen(1764- ca.1812) og Dorthea Olsd. (1773-1845) (Vold 6)Vi har videre følgende opplysninger:På denne gården var det ved folketellingen 1801, Floen (34) og Dorthea(29), samt et pleiebarn John Pedersen, 9 år dvs. f: 1791 / 1792.I kirkeboken under ekteskapet (1847) med Anne T. Oppgis det at: Peder er da 56 år, dvs. f. 1791, han er født på Strand, far Peder Torkildsen (er dette Strand 4 som stammer fra Vold ?) han har vært gift før, hans første kone avled 1845, resten er rimelig uleselig, se kirkeboken på link: Lenke Forslag til tolkning mottas med takk.I skifte etter Floen Mortensen i 1812 (DIS Skifter i Salten nr. 8849)nevnes ikke JohannesI skifte etter Karen Willumsd. I 1816 (DIS Skifter i Salten nr. 629) oppgis Doreth Olsd. Til å være datter av Karen og gift med Johannes Pedersen, Vold Beiarn.Johannes skal ihht. muntlige overleveringer være oppvokst på Vold. Han gikk dessuten under tilnavnet «Voll-Johannes» (Ø. Ringaker, Beiarn, Natur, Kultur og slekt gj. Tidene) En rask konklusjon er at Johannes vokste opp på gården, giftet seg senere med enken og kom til gården på denne måten. Men hvor sannsynlig er dette ?Er det andre som har forsket på denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hvis man ser på Johannes' forfedre, så kan han godt være vokst opp hos slekt på Vold.Johannes' foreldre er Peder Thorchildsen og Lisbeth Nielsdatter på Strand.Peder er igjen sønn av Torchel Joensen og Berit Pedersdatter. Dette blir Johannes' besteforeldre på farssiden.Torchel Joensen død ca 1790, har en søster som heter Trine Joensdatter og hun var gift med Ole/Oluf Johannesen på Vold. Da kommer vi inn på det som er nevnt i tema 33608, innlegg 48 Lenke og Oluf Johannesens forfedre som er et annet spørsmål og der det er store uklarheter. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Floen Mortensen født 1764, har foreldrene Morten Olsen og Berit Larsdatter.Hun kom fra Kvæl. Morten Olsen er sønn av Ole/Oluf Johannesen og Trine Joensdatter.Floen Mortensen var gift med Dorte Olsdatter og dette ekteskapet var barnløst. Kanskje ikke så rart at Johannes overtok deres gård.Nå har ikke jeg gått gjennom skiftene, men kun sett på det som står i Ringakers bok.Tror at dette kan være forklaringen på spørsmålet i innlegg 1. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg ser også at en Per Persen (f.1770) gm Berit Arentsdtr. (f.1780) bor på gården Vold. De får 5 barn i perioden 1800-1814 (mulig flere barn, jeg har ikke sett videre i KB). Kanskje Per er bror til Johannes. I så fall var det vel naturlig at denne eldre broren overtok gården - eller kanskje gården har flere bruksnummer? mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 4. Det er flere familier på denne gården. Peder Pedersen kom fra gården Kvæl og ble gift med Berit Arentsdatter som er datter av Arent Nilsen og Anne Jochumsdatter. Jeg tror at det som jeg har skrevet i innlegg 2 og 3, stemmer. Men vi får vente - kanskje finnes det andre løsninger. Arent Nilsen hadde vært gift før og hadde barn i første ektskap, men de flyttet fra gården. Berit skal ha hatt en bror Jens, født 1803. Jeg har funnet ham i kirkeboken som døpt, men kjenner ikke til hans videre skjebne. Går ut fra at han døde som barn og derfor blir det Berit som overtar gården. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ernst Moen

Litt av problemet med denne familien har vært inkonsistens mellom kildene.Etter å ha studert kirkeboken finner jeg Johannes Pedersen som død i 1858, han opgis da til å være 74 år, dvs. f. 1784, noe som stemmer med Johan fra Strand, og som utelukker pleiebarnet Jon.Ved ekteskapet i 1847 oppgis Johannes å være 56 år, dvs f. 1791 Videre er det i kirkeboken ved ekteskapet i 1847 anført i bunnen en anmerkning vedr. alder til en annen som viser at presten bruker tidligere innførsler som kilde for alder, det er da tenkelig at presten har brukt pleiebarnet på Vold som grunnlag for alder ?. (Anne er ved ekteskapet 26 år, Johannes 63...)Neste steg er 1881 folketellingen: Ved første øyekast finner en ikke Johannes der, men broren Peder som nå er bruker på Strand har en 'tjenestekarl', alder oppgis til 16 år. Noe som passer rimelig bra. Ringaker plasserer Denne Johannes som bror til brukeren, og ikke som sønn til nabobrukeren, noe som ville løst hele problemet langt tidligere. (men gitt oss langt mindre utfordring)Pleiebarnet antas av Ringaker å være sønn av Peder Jonsen og Agnethe Pedersdatter, Tverrvik. Dette stemmer med fødte i kirkeboken 1791, der kun en Jon (Johannes) Pedersen døpes dette året.Oppsummering:Johannes Pedersen kommer til Vold gården ved gifte(? jf. skifte 629) med enken etter Floen Mortensen (Doret Olsd.)Evt. ekteskap må finnes i kirkebok. Johannes er tremenning med Floen, ved skifte (1812) er ikke Johannes arving.Han er ved folketellingen 1801 hos broren på Strand, og er derfor ikke oppvokst på Vold.Etter min mening har vi plassert både Johannes og Jon Pedersen med nokså stor sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.