Gå til innhold
Arkivverket

[#38546] Hvor kommer slektsnavnet Nexiø/Nechsøe fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har tidligere prøvd å finne ut hvor dette slektsnavnet stammer fra.Lenke Det som trolig er to søstre i Bergen brukte begge ulike varianter av dette slektsnavnet.Ingeborg Marie Jensdtr. Nexiøe og Petriche Jensdtr. Nexiøe finner jeg i Bergen da hun gifter seg 21.11.1749 i Nykirken med Ole Olsen Widsteen. Han kom fra Kvitestein i Jondal i Hardanger.Hans mor Kristie Madsdtr. giftet seg i Jondal i 1716, men var fra Nordfjord og dro tilbake dir etter ektemannens død i 1726. (uvisst hvor i Nordfjord hun ble av)Petriche Jensdtr. Nexiøe dukker opp som fadder da Ole og Ingeborg Marie døper sitt første barn Kristine Marie 21.11.1749.Henne ser jeg ikke mere til, i alle fall ikke med Nexiøe knyttet til farsnavnet.Hvor stammer dette navnet fra? Er det et gammelt slektsnavn eller et gårds/stedsnavn.Ulike synspunkter har vært framme i debatt nr.38426. Danmark er en mulighet, men hva gjør to søstre i Bergen rundt 1750 uten tilsynelatende annen slekt i nærheten.Eller stammer navnet fra Nordfjord, Eid, Davik eller kanskje Kinn.Der er tilsynelatende sterke bånd til området.Har noen av Digitalarkivets mange brukere vært borti dette navnet i sin vandring gjennon ulike slektshistoriske kilder? Alle innspill som kan føre til at opphavet til Ingeborg oh Petriches opphav avsløres mottas med stor takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Dag for innspillet.Jo, det er riktig at den forrige debatten listen noen alternativer, hvorav noen raskt ble ekskludert.De kan selvsagt være både svenske og danske, selv om spesielt navnet Petriche ofte var brukt i vestre del av Norge.Det jeg først og fremst ønsker med denne nye tråden, er å komme i kontakt med andre som har vært innom navnet i sin egen jakt på slekt og familie.Er dette slekts/gårdsnavnet så spesielt at det bare dukker opp med disse to antatte søstrene? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gine for svaret ditt.Jo, det er i høyeste grad aktuelt.Men problemet er å knytte Ingeborg Marie og Petriche Jensdøtre til stedet.Det eneste sikre er at de hadde en far som het Jens. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNavnet er brukt på Bornholm, og i 1787 var det denne jeg fant i Bornholm:Kilde: FT 1787 Navn: Margaret. David Nexøe Alder: 50 Civilstand: enke Erhverv: Væver Sogn: Rønne Købstad Herred: Vester Amt: Bornholm Stednavn: Lille TorvVed søk på alle FT er det 60 personer med etternavn som begynner på NEXMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Bjørn.Da Ole Olsen Kvitestein(Widsteen) giftet seg i 1749 står han oppført som skreddersven.Men da han kom til Nordfjord, drev han handel frem til sin død i 1765.Han etterlot seg en formue på 1462rdl. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk også til deg Lars Ove.Jeg ser klart at der kan være forbindelse til Danmark, men spørsmålet er bare hvorledes finner man eventuelt en slik forbindelse.Jeg vil anta at Ingeborg Marie var født rundt 1725. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette blir vel litt for vilt, men er dette Petriche som har returnert og gifter seg i København i 1757? LenkeErfaringsmessig er det sjelden at sånne litt 'ville' teorier fører frem, men her var det i utgangspunket lite å forholde seg tilMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På dette stadiet kan selv den villeste ide fort vise seg å være den rette.Det er også en pike med samme navn som gifter seg i Domkirken i Bergen 11.11.1736 med enkem. Michel Rasmussen.Lenke Men all den tid hun ikke benytter noe annet enn Jensdatter som etternavn, er jeg i grunnen like langt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble en Hans Jensen Nexøe født ca. 1717 i Ribe, og gift 1748 med Maria Wagner. Desverre sto ikke navnet på foreldrene hans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var jo en interessant opplysning du kom med der Berit.Rent hypotetisk så kan han være bror til Ingeborg og Petriche.Der sto jo også navn og adresse på innsenderen. Det kunne jo være en ide å kontakte vedkommende. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Finner man ikke noe på mulige gårdsnavn i regionen, bør det søkes på større steder langt unna, særlig byer. Det er da Nexø på Bornholm som peiker seg ut, av en del grunner hvorav noen skal nevnes.Nexø var kjøbstad alt siden 1346 if. bl.a. Pontoppidan, sikkert nevnt som det i 1451. Den blei så viktig innen sjøfart og fiskeri at Lübeck svidde den av i 1510.Viktigere var det som skjedde i juni 1645 i krigen med Sverige. Da blei på Bornholm spesielt Nexø utplyndra, alle hus hjemsøkt og kirka tømt. Så måtte dessuten heile øya betale en brannskatt på 10.000 riksdaler i penger og varer. Da var det nok mange familier fra Nexø som blei 'förskingrade' (som det heter med et bra svensk ord) og flykta/flytta til slekt og forbindelser eller til meir tilfeldige steder både i Danmark og lengre av sted, mens samtidig noen av dem bevarte - eller meget sannsynlig kan ha oppretta som noe nytt - en navnemessig tilknytning til den en gang stolte hjembyen.Det er ikke så veldig mange generasjoner fra 1645 til 1749. Du bør derfor konsentrere deg om arkiver og slektseksperter som dekker Bornholm, så lenge ikke noe meir nærliggende dukker opp.Nexø antas for øvrig å komme av Nek-sø som skal bety Nøkk-sjøen, en innsjø eller tjern som ifølge teorien da må ha vært på stedet en gang.Kilde: Bok fra 2003 kalt 'Historiske steder i Danmark' av Palle Lauring (1909-1996) og Henning Dehn-Nielsen. Det om navnetilknytning er min tese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Tor for et meget utfyllende svar.Det er all grunn til å prøve å følge sporet på Bornholm. Jeg får prøve å finne vilke arkiver som eventuelt er dekkende for området og ikke minst tiden rundt 1700. Kanskje det er noen av Digitalarkivets mange dyktige aktører som har kunnskap jeg kan benytte meg av. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har søkt i kirkebøkene for Bornholm og Næko før 1814, men jeg finner verken Han, Ingeborg eller Petriche nevnt der.Det er heller ingen Jens som får noen sønn Hans mellom 1710 og 1725. Og den eneste som benyttet Nækø som slektsnavn var en Peder Monsen Nækø. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Nexiø/Nechsøe kan være eldre navnevariant av navnet Nesse. Noen slektninger av meg med det navnet bor/bodde i Lærdalsområdet (S & F) og noen av deres etterkommere med det navnet i Nordfjord.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Kristin.Ja, det er mange muligheter for opphavet til navnet, og det kan like gjerne komme fra Nesse som noe annet.Det er et av problemene, at man skrev ikke minst gårds/slektsnavn på så mange ulike måter på den tiden. Det er dog merkelig at ingen andre tilsynelatende har vært borti denne navnekombinasjonen.Selv har jeg kun funnet den men tilknytning til Petriche da hun var fadder, og Ingeborg Marie ved ekteskap , barnedåp og dødsfall. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Allerede før jeg leste innlegg 18-20 tenkte jeg på å at ordet 'viktigere' i 3. avsnitt (innlegg 16) heller bør være 'nyere'. Det er jo ikke godt å vite når flest Nexø-menn emigrerte fra øya, enten pga. herjingene i 1510, i 1645, eller i enda nyere tid. Hvis en mann flytta bort i 1645, kan jo den mannlige etterslektslinja i ett eller fleire ledd ha vært bosatt f.eks. annetsteds i Danmark mens de brukte det eldre opphavsstedet Nexø som familienavn, før noen av de personene du vet om nådde å bli født. I et slikt tilfelle blir Bornholm-kilder relativt uaktuelle i første omgang.Men man må absolutt leite videre etter lokale muligheter, og særlig fordi det er tale om kvinner. Sjekk 'Norske Gaardnavne' om f.eks. en gård som Nessje der er anført med navnevarianter eller etymologier med -k- i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Tor for et meget positivt innspill.Jeg her jo sett mange eksempler på at et slektsnavn har dukket opp generasjoner senere, uten at menneskene på det tidspunkt hadde klare forbindelser til stedet i nyere tid.Men det er likevel merkelig at ingen andre tilsynelatende har vært borti navnet gjennom jakten på egne slektsrøtter.Selv Petriche benytter kun det navnet ved dåpen til Ole og Ingeborg Maries barn i Bergen i 1749.Jeg finner henne verken gift, som mor, fadder ved flere anledninger eller død hvor Næxø har vært benyttet. Jeg tror jeg må få sjekket dåpen til barna Ole og Ingeborg fikk i Nordfjord. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.