Gå til innhold
Arkivverket

[#38548] Nikolai Peder Dreyer født 1772 i Fosnes


Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

På gården Sønsterud i Åsnes kommune, Hedemark har de et rom som heter Dreyer rommet. Fikk en henvendelse derfra hvor de lurer på om noen kjenner til historien rund kaptein Dreyer. Håper noen kan hjelpe oss her. mvh Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra http://gw.adressa.no/ngc/herorg/officerene.htmDreyer Nicolai Peter 1772 - 29/4 1808 Peter Nicolai Dreyer (som han selv skrev) var sønn av en handelsmann. Som beskrevet på følgende måte ”En god Kiøpmand’s Familie” eller et annet sted beskrevet slik:” en liden Handels Mand’s Søn fra Landet, yderst Raae og uviidende, uden acvtivite eller Fliid i Tienesten.”Tjente først ½ år som underoffiser til 26/9 1788 da han ble fenrik ved 2. Trondhjemske Nasjonale Infanteriregiment. Ved omorganiseringen i 1789 ble han ved kongelig resolusjon av 29/5 satt à la suite ved regimentet med virkning fra 1/5. Sekondløytnant fra 20/4 1792 men ikke funnet plassert ved noe kompani. Premierleutnant ved Størenske kompani 25/7 1794, men forflyttet til Eritsfjordske kompani I 1797, til Fanottiske kompani i 1799 til Sunndalske kompani i 1801 og endelig til Gagnatske kompani 17/3 1807. Han fikk kapteins karakter 14/12 1804. Ordre datert 10/1 1807 sier: ”Kapt Dreyer tilkjennegies kommanderende generals, prins Carl av Hessens, misfornøyelse med den av ham utviste skjødesløshet og efterlatenhet i alt tjenesten vedkommende.” Kapteins stilling som sjef for Hevnske kompani 28/1 1808. Mobilisert i premierleutnants stilling ved 3. Grenaderdivisjon av GrenaderBn Ræder vinteren 1808. Ble alvorlig såret i slaget ved Trangen 25/4 1808. Døde av sine sår på gården Sønsterud den 29/4. Gravlagt på Åsnes kirkegård.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Ifølge artikkelen om kaptein Drejer (NB! ikke Dreyer) i Norsk biografisk leksikon, bd. 2 (2000), ble han født 1773 (døpt 21.3.1773) i Fosnes, som sønn av handelsmann Lars [noen steder også kalt Lorentz; min anm.] Drejer (ca. 1718-1795) og hustru Helene Heltberg (død 1824). (Foreldrene giftet seg i Fosnes 3.2.1772, ifølge FS.)Mvh Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Jeg er nå blitt oppmerksom på et innlegg av Jan Oskarsen på DIS-Norge/Nord-Trøndelags diskusjonsforum under tråden 'Trønderslekt\Namdal\Lorentz Dreyer' datert 26.1.2005, der det heter: 'Hans [dvs. kaptein Drejers; min anm.] farfar var Nils Olsen Dreyer f. 1705 d. 1762 ... Nils sin far var Ole Dreier Leding f. 1676 gift med NN Pedersdatter f. 1675.'Mvh Jon Gunnar Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Hoset

Takk Arntzen, dette var interessant! Jeg skjønner ikke hvorfor lenka mi ble feil, jeg prøver igjen: Lenke Ser jo at det står Niels, men kan det være feil for Nicolai? Eller er dette en helt annen kar? Knut Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.