Gå til innhold
Arkivverket

[#38552] Organist Knud Larsen, f. ca 1770 - d. 1849


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Gift med Anne Cathrine Ruus f. ca 1773, datter av fogd Lars Ruus, antagelig født i Grue.Ved FT 1801 er han organist og skoleholder ved Hafslund Hovedgård. Kom i 1802 til Hof (i Solør) som organist, forøvrig bygdas første. Orgelet i kirken ble gitt som gave av en mann i Christiania og betingelsen var at Knud Larsen skulle tilsettes som organist.Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre og aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg en Knud Larsen f. 30/12 1769 i Grue, foreldre Lars Olsen Hveberg og Kristine Mathisen.I det minste så er det oppgitt et gårdsnavn som man kan sjekke i bygdebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Iflg. FS/IGI skal Knut Larsen og Anne Ruus ha fått flere barn i årene 1801-1810:Lovise Birgitte, døpt 14.9.1801 i SkjebergLars, døpt 31.03.1805 i Hof, HedmarkMette Karine Sophie, døpt 14.10.1810, Hof, HedmarkDette må selvsagt sjekkes mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Mette Karine Sophie er min tippoldemor, så de barna de fikk etter at de kom til Hof har jeg nogenlunde kontroll på. Men i flg FT 1801 skulle de ha ett barn Anne Marthine f ca 1796. Iflg Hof bygdebok hadde de Marthea f ca 1792 og Louise Birgitte da de kom til bygda. Kan Mathine og Marthe være blandet sammen? selv om f.årene er forskjellig.Takk til Berit for å ha lagt ut lenke,jeg regnet med at Hafslund var såpass kjent at folk viste om det (litt dumt tenkt av meg)Ang. at Knud skulle være fra Grue, ikke umulig. Jeg har også vært inne på tanken om noen kunne sjekke giftemålet deres. Lars Ruus bodde jo på Dal i Grue, så det er ikke umulig at de ble gift der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trolovelse i Slottsmenigheten på Akershus 22.04.1795 : 'Ungk. Knud Larsen Organist paa Hafslund, Pige Anne Catrine Ruus, Copulerede i Skeberg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da var det enkelt å slå opp i Skjeberg ministerialbok, de ble viet 28. mai 1795.Barn: Anne Martine døpt 24. februar 1796.Jeg skal se om det er flere barn fødte (og døde) før 01.02.1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Før 1802 (hurtiglesning, kan har oversett noe(n) i farten):Bernt Lorentz Ruus døpt 02.04.1798, begravet 19.01.1801.Lovise Birgithe døpt 14.09.1801.Alt finner du i Skjeberg Mini I 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det står som vanlig på denne tiden ikke noe om brudgommen (eller brudens) foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Takk for hjelpen så langt. Hvor Knud kom fra og hvem hans foreldre var er like åpent. Kanskje de fra Grue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.