Gå til innhold
Arkivverket

[#38558] Bruk store forbokstaver i navn, vær så snille.


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

Det er noen som skriver navn på personer og steder med små forbokstaver. Spesielt når det gjelder steder/plasser og navn som kanskje ikke alle kjenner, er det ikke godt å skille disse fra vanlige ord. Det har vært innlegg om dette tidligere, men jeg minner om det igjen. Det vil bli lettere å gi hjelp når alle forstår hva som står i innlegget. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jeg er så hjertens enig! Som slektsgransker har jeg prøvd å 'tyde' alle mulige håndskrifter. Da må det være unødvendig at vi må 'tyde' enkelte innlegg i dette forumet. Skriv korrekt norsk, både nynorsk og bokmål. SMS-språk bør vi holde oss unna. Språk er en hovedingrediens i et samfunns eksistens, og det er vel noe av dette vi har en felles interesse i ved å søke våre felles aner ?? *Trykkfeil' og annet fingertrøbbel må vi akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Et lite PS: Samisk språk og dialekter har jeg ikke lært meg ennå, selv om det kunne vær interessant. Jeg håper at dere som benytter dette språket har meg unnskylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (2): Sitat - 'Skriv korrekt norsk, både nynorsk og bokmål'. - Sitat slutt. Hva så med de av oss som aldri har lært å skrive korrekt, eller forlengst har glemt vår grammatikk? Er vi uønsket i dette forumet?Se også Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Helt greit at mange ser ut til å ha problemer med rettskrivning, men...... navn? Det er jo den enkleste regel; med stor forbokstav. Det er vel ingen som skriver sitt eget navn med bare små bokstaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Innlegget mitt var IKKE ment slik at alle må skrive helt korrekt, det gjør ikke jeg heller det. Jeg er også av den 'gamle' skolen her fra Hedemarken, som lærte å skrive på en litt spesiell måte, korrekt eller ikke. Absolutt ingen er uønsket her på forumet, her må det være lov å skrive slik man har lært det, skulle bare mangle også. Det jeg mente var at det kan være lettere å få med seg person- og stedsnavn når de står med stor forbokstav. Sier ikke dette for å være vrang på noen måter, tvert i mot. Mvh P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Til innlegg (6):Mitt innlegg (4) var en kommentar til denne selvutnevnte språkekspertens innlegg (2). Beklager dersom jeg ikke formulerte meg tydelig nok. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Gott sei Dank, er det sjeldan me finn innlegg med SMS-språk, og det meiner eg me må slåst mot med alle middel, for her står det språkkjensle og ære på spel; sjå berre kor mange ord som stadig er i endring mellom dei yngre. For nokre veker sidan hadde dei ei værdame på ein nasjonal TV-kanal som talte om regn på sjysten og sjølig vær. At sportsjournalistane aldri kan uttala førenamnet til skiløparane Vincent Vittoz eller Vincent DeFrasne riktig, får me tilskriva manglande kunnskap i fransk, men værmeldingi verka omgåande hjå meg; eg fekk frysningar nedover ryggen av å høyra på dette og sende ein kommentar til vedkommande TV-kanal. Eg fekk aldri svar, men det kan sjå ut som det verka likevel...!Nei, nokre reglar er so pass ''elementære'' at alle bør kunna respektera dei, og ein av dei er bruken av store bokstavar i personnamn og stadnamn....! Sjølvsagt kan det vera menneske som av ymse orsaker ikkje klarar å nytta ''shift''-knappen på tastaturet, men då greier dei vel ikkje å skriva @, %, & eller ? heller...?For all del; ingen er perfekte, og skrivefeil kan me alle gjera, men SMS-språk vil eg nok aldri ''fordøya''. Mi gamle mor hadde alltid vanskar med å skjønna kva 7UP var for noko (ho baud det fram som ''Jupp''), og eg strevde lenge med 4U (som eg først trudde var ein norsk ''variant'' av YMCA!)...!Elles vil eg svært gjerne ogso få kommentera den vyrdnaden som folk syner for kvarandre. No er det i all hovudsak vorte vanleg å seia du til kvarandre i dette landet, og som sogning er jo dette meir enn naturleg. Me seier jo som kjent til og med du til majesteten, men sjølv om det ogso i andre land er vorte meir og meir vanleg å seia du, so skal ein ikkje gløyma at ein risikerar å verta innbrakt til politiforhøyr for fornærmande framferd om ein seier du til ein politimann eller ein parkeringsvakt i Tyskland eller Frankrike!! Til ettertanke...Med påskehelsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er ingen som i noe innlegg i denne tråden har utnevnt seg selv til språkekspert. Leser du ditt innlergg, Ellef (7), og hans (2), ser du raskt at du er den eneste som sier noe som helst om hans språkkunnskaper. Du tillegger ham med andre ord meninger han ikke ser ut til å ha. Det er nokså uredelig gjort. Det eneste han skriver i sitt innlegg, er at han synes alle bør skrive korrekt norsk, slik at innleggene blir lettere å forstå. Det høres greit ut for meg, selv om jeg innser at det aldri blir helt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Du Lars: Da foretrekker jeg den norske varianten framfor den tyske: Parkeringsbøter og du i stedet for arrestbesøk og De.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (9):Jeg tolker utsagnet i innlegg (2),*Skriv korrekt norsk, både nynorsk og bokmål* derhen at dette er skrevet av en språkekspert. (Selvutnevt eller profesjonell spiller mindre rolle). Hvem andre tør komme med slike meninger, hvis vedkommende ikke er sikker på sin egen ufeilbarhet. Derfor undrer jeg meg på om meningen hans er at vi som er mindre støe i grammatikk, bør holde oss unna dette forumet. (Hadde der stått at vi bør, gjentar bør, skrive korrekt -, ville det stillt seg annerledes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Mener du virkelig at det kun er språkEKSPERTER som kan skrive korrekt norsk? Mener du det er galt å være språkekspert, eller beherske språk i det hele tatt? Mener du at man må være sikker på sin egen ufeilbarlighet før man oppfordrer noen til å gjøre ting korrekt? Mener du virkelig at en oppfordring om å skrive korrekt samtidig er en oppfordring til alle som er mindre støe i grammatikk opm å holde seg unna? Jeg synes innlegget ditt vitner om en utrolig hårsårhet basert på slutninger som ikke bunner i virkeligheten (blant annet fordi du faktisk ser ut til å skrive korrekt). Denne hårsårheten får deg bare til å virke kompleksfylt og stakkarslig. Dersom du ikke regner deg selv som en stakkar med komplekser bør - gjentar bør - du gå i deg selv, slik at du kan komme ut igjen med holdninger som gjør deg i stand til å vise deg som det mennesket du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Ja, jeg blir ergelig hver gang noen pirker i mine, eller andres skrivefeil. Undrer meg iblandt på om dette gjøres for å fremheve sin egen ufeilbarhet.Jeg bryr meg døyten i hva andre mener om meg. Andre kan gjerne slakte innleggene mine uten at jeg føler neg hårsår eller får komplekser av den grunn.Som sagt i andre sammenhenger: Hvilken signaler sendes ut til uerfarne i dette forumet, hvis der forlanges *Skriv korrekt norsk, både nynorsk og bokmål*? Er dette den rett måten å ønske andre velkommen på?Til slutt: Jeg ser ikke noe galt ved at endel behersker språket, bare de ikke krever det samme av oss andre. Om du ser på meg som en stakkar full av komplekser tar jeg ikke så tungt. Det er i hvert fall ikke skrivefeilene du pirker i.Og så er jo temaene rundt rettskrivning en ypperlig anledning til å fyre skikkelig opp under en debatt. Like lett å erte på seg bidragsytere hver gang. Jeg er nok i godt lag, er ikke alene om å stå frem som hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Det er er par ting som er viktig å huske:Folk behersker grammatikken i morsmålet sitt uten å tenke gjennom det. Det er automtisert. Men man kan ikke nødvendigvis forklare hvorfor det heter: 'Jeg kan skrive norsk' og ikke 'Jeg kan skriver norsk'. Slikt vet man bare. Jeg mener at alle nordmenn kan godt nok norsk grammatikk for å skrive. Selv om man ikke kan begrunne valg av grammatiske bøyningsformer.Målet for å skrive i et forum som dette, er vel å kommunisere. Denne debatten startet med at standard rettskriving spesielt når det gjelder store forbokstaver i navn, burde benyttes. Hvorfor en slik forespørsel? De fleste av oss leser fort de fleste varianter av norsk dvs nynorsk, bokmål og blandingsvarianter av disse (som sikkert er klammeformer i en av de to målformene). Når vi leser og et eller flere ord midt i ei setning har stor forbokstav, avkoder vi dette automatisk som et egennavn på et sted eller en person. Dette gjør vi uten at vi nødvendigvis har hørt navnet før. Dette betyr at man kommuniserer lettere og det blir mindre misforståelser.Jeg har slekt fra Råneå (uttales: Råne)i Sverige. I ei setning hvor de ikke komer fram at dette er et sted,kan det jo fort oppfattes som en råne, og man stopper med en gang opp og lurer på hva grisen har med det hele å gjøre.Til slutt så er det vel også en del av det å beherske språket vårt, at man vet at man ikke alltid skriver det man tenker. Og at man unngår å bruke adjektiv med sterke negative konnotasjoner direkte om tredjepersoner i et offentlig rom. Slike ting tar man da opp direkte med folk.Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (14): Jeg, muligens også innlegg (12), fikk en vekker av siste settningen i innlegget ditt. (Har forresten blitt skjelt ut privat et par ganger, p.g.a. innlegg i dette forumet. Men har aldri kunne tenke meg å 'rakke ned' på debattanter ved hjelp av telefoner eller privat mail). Fikk i alla frem hva jeg mener om pirking i andres skrivefeil. At et fåtall deler dette syn får være så sin sak. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Vil med en gang få si unnskyld for at jeg kanskje var litt for krass i mitt innlegg (1), om bruk av store forbokstaver. Det var ikke min mening å tråkke noen av dere på tærne, ordla meg kanskje litt feil. Dette viser vel at vi oppfatter ting litt forskjellig, og har ulike måter å si vår mening på. Sånn er det nå bare med oss mennesker. Hadde vært et veldig grått og kjedelig samfunn om vi alle var helt like også. Da er det greit at det finnes et forum som dette, der alle kan få lufte sine meninger. Vi må bare ha respekt for at vi er forskjellige. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Peder. Du tråkket i hvert fall ikke meg på tærne. Ditt innlegg (1) var jo kun en påminnelse om at vi burde skrive navn på steder og personer med store bokstaver. Det er også jeg enig i.Det var det påfølgende innlegg som fikk meg til å reagere, samtidig som jeg benyttet sjansen til å fyre opp under debatten. Ga derfor uttrykk for noe av hva jeg mener om den slags. Lenket av samme grunn en lignende dabatt. Nok om dette fra min side. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Den er grei Ellef. Var kanskje fjæra som ble til 10 høns, eller hva det var. Er litt koselig med slike debatter også da. Tror vi avslutter temaet nå, og ønsker alle i hele landet en riktig god helg og god påske. Takke til alle som engasjert var med i debatten, vi høres. Mvh Per P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.