Gå til innhold
Arkivverket

[#38564] Aspdalen,Lurøy - Arent Mathias Hellegaard


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Noen som hjelpe meg med å finne utfyllende opplysinger om Arent Mathias Hellegaard f.1764 Bergen?Han ble gift med Lalina Mogensdatter,og bor i 1801 på gården Aspdalen under Lurøy sogn - sammen med foreldrene Lars Helgås og Catharina Wipper. Finnes det noe skifte el.Skulle gjerne få vite mer om Arent og hans foreldres videre skjebne...Mvh Karina Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det er et skifte etter han på Aspdalen i 1822. Da har han sønn Johan Arentsen 22 år, Arent Arentsen 4 år, datter Massi Arentsdatter 14 år og Ane Arentsdatter som er gift med Lars Olsen Salten Fogderi.I 1824 er det skifte etter Lilina Monsdatter med de samme barne i skiftet. Da står det Anna og at Larsen Olsen Aspdalen.Dette står i boka av Svein Edvardsen, skifter i Meløy/Rødøy og Lurøy/Træna.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte etter Arent Larsen Hellegard i Aspdalen i Lurøy i 1822, og Lalina er da nevnt som ektefelle. Allerede i 1824 var det skifte etter Lalina Monsdatter Barn:1)Johan Arntsen 22 år i 18222)Ane Arntsdatter som var gift. Ved skiftet i 1824 er det nevnt at hun var gift med Lars Olsen Aspdalen.3)Massi Arntsdatter 14 år i 18224)Arent Arntsen 4 år i 1822.Biblioteket her har kirkebøkene for Lurøy 1767-1824, og hvis det er av interesse kan jeg se etter hva som står der i forbindelse med dødsfall, barn som døpt osv. Jeg tør ikke å love noe før etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å nevne at kildene her er Svein Edvardsens utmerkede 'Skifter for Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna' 1811-1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk til Anne Lise for opplysningene ved skiftene!Hadde vært kjempefint med opplysniner fra kirkebøkene også etterhvert.Jeg vet ikke når de ble gift, kanskje var det rundt 1772-3 ? Da deres første barn -Lars, ble født 1774. Det vil bare være en gjetning fra min side.Takk for fine innspill så langt.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har funnet dette i kirkebøker i dag:Ungkarl Arnt Mathias Hillgard og pige Lalina Monsdatter ble egteviet Dir intr ciri epiphan(01.01)1794 i Lurøy. Barn funnet i kirkeboka:1)Lars døpt Fer 2.pentacostes(2.pinsedag som var 09.06)1794 i Lurøy. Far var Arent Mathias Aspdalen.2)Anna Margrethe Beata døpt Publics ?? 1797. Det kan være publics exorationes som var bots og bededag, og ifølge Bauers kalender var dette den 12.05.1797. Det er iallefall sikkert at denne dåpen var imellom micericordia(2.søndag etter påske som var 30.04 og Dom.expandi(6.søndag etter påske som var 28.05)1797.3)Johan Fredric døpt 15.p.trinit(her er det så mørk bakgrunn i Bauers kalender at det er umulig å lese på 1799 nå).Jeg fant ingen flere barn døpt til og med 1806.Så jo på folketellingen 1801 at foreldrene til Arent Hillegard var ganske gamle, og tenkte at det sikkert var mulig å finne dødsfall på dem. Jeg fant ikke Catharina, men jeg fant dødsfall på Lars Hillegard: Lars Hillegard Aspdalen er oppgitt å være 83 år da han ble gravlagt Fer. 1. paascat(1.påskedag som var 10.04)1803.Arent Hillegard døde 08.05.1821, og det ser ut som om han ble gravlagt 12.05.1821. Dette var det veldig svakt blekk på, og begravelsesdagen er derfor usikker. Han er da oppgitt å være 60 år(altså født ca 1761. Ved folketellinten 1801 er han jo oppgitt å være 45 år(født ca 1756). Lalina Monsdatter døde 28.07.1824, og ble gravlagt 22.08.1824. Det er da oppgitt at hun er 50 år, men det er 1 år for mye.Finner en Lalina eller Lavina Monsdatter døpt i Lurøy VI trinit(23.06)1775, og hennes far var Mons Larsen Aspdalen. Jeg prøvde å finne Mons som gift 1767-1775, men fant det ikke. Deler av året 1774 på den ene kirkeboka er nesten utvisket, og eventuelt giftermål kan ha stått der. Lalinas faddere i 1775 var: Karen Poulsdatter Molvigen, Jørgen Larsen Molvigen, Marit Jensdatter Lurøen, Michel Jacobsen.Det er sikkert denne Mogens Larsen som er 66 år i 1801 i Aspdalen, på samme gård som Lalina og ektemannen Arnt. Han er jo da gift med Gjertrud Poulsdatter som var 56 år. Hvis hun er mor til Lalina, så er jo fadderen Karen Poulsdatter Molvigen interessant som mulig søster av Gjertrud.Det er også en Mons Larsen Aspdalen på 65 år som ble gravlagt 4.p.trinit(21.06)1807 i Lurøy, men det kan vel umulig være den samme som er ført som 66 år i 1801. Han dukket opp da jeg så etter dødsfall på foreldrene til Arent Hellegard.Hvis det er av interesse kan jeg se om det har blitt døpt søsken av Lalina i Lurøy etter påske, men det er det eneste jeg kan gjøre med de kirkebøkene biblioteket her har. Dessverre finnes det ikke bygdebøker for Lurøy som dekker Aspdalen på biblioteket her i Sandnessjøen(den for Solværøyene i Lurøy dekker ikke Aspdalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk Anne Lise for et særdeles flott og utfyllende svar!Dette fikk mange svar på plass, som at far til Arent ble begravet i nordland og ikke i Bergen. Det gjorde derimot hans mor Catharina i 1807. LenkeTusen takk så langt.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg lette jo etter Catharinas begravelse i Lurøy fra 1801 og utover, men det var jo ikke rart jeg ikke fant henne. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gerd Amble

Det ligger en artikkel om denne familien på Lurøy Folkebibliotek sine sider.' Kongsvikbygda et kjerneområde for finnebosetning i eldre tider.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.