Gå til innhold
Arkivverket

[#38579] Samme dåp på to steder - er det mulig?


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg har en ane: Inger Aslaksdatter Ravna, datter av Aslak Andersen Ravna og Inger (Inga) Henriksdatter. Inger Aslaksdatter Ravna var født 2 Feb 1847. På Arkivverkets kirkeboksider finner jeg henne og mange av hennes søsken. Men Inger er under denne lenken: LenkeHennes ID er 3. Dette er kirkeboken for Kistrand (Karasjok) of hun er listet som født og døpt der.Tidligere hadde jeg brukt en side som heter HiSki som er transkriberte kirkebøker fra Finland. Der er hun også oppgitt, med samme navn, samme foreldre og samme fødselsdato, men denne gangen er hun listet som født og døpt i Utsjoki i Finland.Kan det være mulig? Jeg vet at Utsjok og Karasjok ikke ligger utrolig langt fra hverandre men det virker litt suspekt likevel. Finnes det noen logisk forklaring og hva bør jeg skrive inn som føde-/dåpssted?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg California, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke uvanlig at samme dåp føres i to kirkebøker:a) der dåpen faktisk skjer og med nummer.b) i kirkeboken på hjemstedet, men med 0 i rubrikken for nummer.Hvor fødselen fant sted er det ikke lett å si på grunnlag av dåpslistene, men dåpen skal ha skjeddder dåpshandlingen føres med nummer. (Dersom det står nummer på begge, skal det normalt stå opplysninger om faktisk dåpssted i merknadsrubrikken. Skulle heller ikke det slå til, kan man regne med at dåpen har skjedd der dåpsdatoen passer med kronologien for andre døpte, og at den er skrevet inn på grunnlag av en tilsendt melding der den kommer sammen med døpte noen uker seinere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Takk for svar Yngve. Da må jeg tilbake til den Finske kirkeboken og se om det passer med hva du sier. Jeg vet at paret giftet seg i Karasjok, så da er det kanskje naturlig at barna (inkludert Inger) ble født i Karasjok?Takk for oppklaringen. Jeg trodde ikke kirkene drev med slikt samsvar mellom gammelt og nytt bosted! Da lærte jeg noe nytt.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

I rubrikken om hjemmedåp står det at Inger er hjemmedøpt av klokker Ole Olsen Utsjoki. Kanskje det er årsaken til at hun står i kirkebok for Utsjok/HISKI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Ken.Når du skriver: 'samsvar mellom gammelt og nytt bosted' tror jeg du misforstår. Ofte er et barn døpt i et annet kirkesogn en der familien bor, og da skal det være slik Yngve skriver.Ved dataregistrering av døpte får en ofte dobbelreg. dersom en ikke er våken på dette med nr. eller 0 i kirkeboken. De med 0 skal da i utgangspunktet ikke registreres. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Trond, Da er jeg vel egentlig enda mere forvirret. Det du mener er altså at Inger ble døpt i Utsjoki selvom familien bodde i Karasjok? Jeg vet at Inger's far, Aslak kom fra Utsjoki i Finland. Det jeg også vet er at han giftet seg med Inger's mor (jeg har eksakt dato) i Karasjok 3 år før Inger's fødsel og at han i den forbindelse flyttet til Karasjok. Det er vel kanskje ikke utenkelig at dåpen da fant sted i Karasjok. Kirkeboken i Karasjok nevner også ingenting om at dåpen ble utført i Utsjok.Dessverre har jeg ikke tilgang til den originale kirkeboken fra Utsjoki i Finland, bare den transkriberte versjonen på HiSki. På HiSki er imidlertid dåpsdato satt som samme dato som fødsel, mens på Arkiverkets sider er den litt tidsforskjell mellom datoene. Dersom noen har tilgang til de originale kirkebøkene fra Utsjok skulle det vært gøy å sett hva som stod der.Forvirret hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Får vel fortsette å forvirre da!! Jeg kan ikke si hva som eksakt har skjedd. Men kan tenke meg at Inger er døpt i Utsjoki under et besøk hos hans familie der. Innført i kirkeboka der med feil fødested. Så har det gått melding til deres kirkesogn-Kistrand, og innført der, forhåpentlig da med 0 som løpenr.Den registreringspraksis jeg anførte har vi brukt når bostedssogn og dåpsogn er i samme kommune-Verdal. Gjelder det forskjellige kommuner kan det føre til at noen ikke blir registrert. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.