Gå til innhold
Arkivverket

[#38584] Heming eller Hemimng på Hedemarken


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Navnet Heming eller Hemming. Begge skriveformer syne brukt.Det er interessant å finne ut om det er noen sammenheng mellom bærere av navnet Hemming på Hedemarken.Den første jeg har funnet er Hemming på Gyrud. Dersom det er en sammenheng, kunne jeg tenke meg at Hemming på Gyrud hadde minst tre barn: Jens Hemmingsen f ca 1671 bodde på Ingberg i Vang Henrik Hemmingsen f ca 1672 bodde på Helset på Tangen Gunder Hemmingsen på Dalseng f ca 1677 bruker på Dalseng i BrumundJens Hemmingsen hadde muligens minst to sønner: Jens Jensen Ingberg f 1710 Hemming Jensen f 1715 død på Haugen v/Prestrud i VangGunder Hemmingsen hadde kanskje to barn: Hemming Gundersen f ca 1722 og så vil jeg tro at Erik Gundersen på Høyby var sønn til Gunder på Dalseng? Jeg kjenner ikke kona til Gunder, men jeg vil peke på at dersom Hemming Gundersen og Erik Gundersen var brødre, så hadde begge ei datter som het Mari.Hemming Hammer nevnt på på Spidalseie i Furnes i 1801 har jeg ikke greid å plassere. Hammer fordi han hadde bodd på Hammer gård?Er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som alltid når man begynner å grave, finner man flere.Hemming på Vindhol (Vang)var på grensevakt i 1644. Noe mere vet jeg ikke om ham, men han blir sikkert for gammel til å være samme person som Hemming på Gyrud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Beklager, ønsket om å se disse personene i sammenheng synes nok å sprekke, i alle fall slik som de ble forsøkt satt opp her. Når korthus raser sammen, er det nesten umulig å sette dem sammen igjen. I hvertfall uten god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jens Hemmingsen var først leilending på Stav i Furnes fra ca 1697 til 1700. Han kom senere til Ingberg.Myr i Veldre ble iflg Veldre bb i 1713 pantsatt til Peder Hemmingsen. Men han må ha vært inne i bildet på Myr før, for han stilte som soldat for Myr i 1697 og kalles da odelsbondesønn. Skal man da tolke det slik at Peder var født på Myr og at det da var en bruker der på slutten av 1600-tallet som het Hemming?Da kan det passe å nevne at det var en bruker på Myr 1664/6 som het Gunder Olsen f ca 1600. Han var gift med Mari(t) Paulsdatter d 1671.Gunder Hemmingsen på Dalseng var født ca 1677. Han passer bra inn som bror av Peder Hemmingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Manntall 1663-66: Gudbrandsd. og Hedemrk. På Helstad i 'Hedemarkens provstil' bodde: bm Henning Olsøn, 14 år. Hva betyr bm? Altså født ca 1650? Dette må vel da være Helstad i Vang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Når en følger disse slektene med navnet Hemming, så går de i senere generasjoner over til å benytte navnet Henning i steden for Hemming. Dette har sikkert noe med prestene å gjøre? Hva de hørte da Hemming skulle døpes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I de skriftlige kildene fra Hedemarken fra 1612 og utover (1612 er det eldste skattemanntallet) blandes fornavnene Henning og Hem(m)ing. Det ser ikke ut til at fogdene på den tiden (etter 1600) var bevisste at Henning og Heming opprinnelig var ulike navn i middelalderen.De skattemanntallene jeg har skrevet at for Opplandene og Østerdalene (1610-30) kan senere anvendes til utarbeidelse av kart over spredningen av fornavn. Kanskje en på den måten kan komme videre i kartlegging av gammelt slektskap på grunn av bruken av sjeldne fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er et bra svar. Som du ser i det innledende innlegget, så trodde jeg at de personene jeg startet med var forholdsvis nære slektninger, og det har jeg trodd i 20-30 år, men det har liksom ikke vært behov for bekreftelse før nå. Da brast altså troen........ I Ringsaker er det ved folketellingen i 1801 minst to familier som har etternavnet Hemmingsen/datter. Den ene kan da muligens stamme fra en ukjent Hemming på Myr i Veldre, mens den andre Berte Hemmingsdatter på Jørgensborg, stammer fra Henning på Forr. Jeg vil tro at ei Hemmingsdatter på Halla muligens er Bertes søster. Det passer ikke så verst aldersmessig.Så er det en krets i Vang rundt Ingberg. Der er det flere å velge mellom som opphav.I Stange er det vel også minst en krets, men det eldste utgangspunktet jeg har er Hemming på Gyrud. Som regel dukker det opp flere og da vil jeg roe meg til folket kommer tilbake fra fjellet. Så får vi se?Et par andre navn jeg vil komme tilbake senere til er er Sakarias og Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.