Gå til innhold
Arkivverket

[#38589] Løytnant Friderich Brandt, f. 1759. Inspektør v/ Tukthuset i Tr.heim fra 1787.


Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Kjenner noen til løytnant Friderich Brandt, min tre x tippoldefar? Han skal være født 04.03.1759, og kom til Trondheim 02.08.1786. Men hvor kom han fra, og hvor var han født? Hvem var hans aner?Friderich Brandt ble underinspektør og økonom ved Tukthuset i Trondheim 13.12.1787. Han giftet seg første gang i Vår Frues kirke, Tr. heim, 22.10.1790 med Maren Christine Møller, og andre gang i Frosta kirke 14.06.1822 med Kathrine Fredrikke Christiane Coldevin.Er takknemlig for svar!Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Det finnes kopier av en del nedtegnelser fra Tukthusinspektørens liv i Statsarkivet i Trondheim. Jeg har også en del liggende fra jeg var innom denne grenen for å lete etter en sammenheng mellom Friedrich og en stamfar i min anerekke som jeg har problemer med å finne forfedre til - Lÿder Friedrich Brandt som var sorenskriver i Orkdal og Meldal mellom 1726 og 1737. Han har etterkommere blant annet i Fosen og Trondheim.Ellers har Jan Tuxen skrevet ganske mye om offisersslekten Coldevin fra Trøndelag der man blant annet finner Friedrich Brandts andre kone. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Takk for svar og nye tips, Arvid!Har vært inne på Jan Tuxens opptegnelser om Coldevin-slekten tidligere. Han har ikke med barn fra Friderich Brandts andre ekteskap. Har imidlertid funnet at Friderich og Kathrine Fredrikke Christiane fikk en sønn Friderich Brandt, f. 18.12.1825 og dpt. 04.03.1826, Hospitalet, Trondheim, ifølge FS. Jeg har ikke fått stadfestet dette fra kirkebokførsel eller fulgt denne sønnen videre.Min slektsgren er imidlertid fra Fr. Brandts første ekteskap. Sønnen Christopher Emers Brandt ble født i 1803 og er min to x tippoldefar. Han var skipsfører som voksen, dvs. kaptein?Jeg har fått noen opplysninger om løytnant Friderichs Brandts yrkeskarriærè i Trondheim, nedtegnelser fra Statsarkivet i Tr. Dette er korte fakta fra han begynte som underinspektør ved Tukthuset i 1787 til han ble kongelig kommisær i Kontr. kommisjonen i 1812. Kanskje er dette noe av det samme som du har? Om du vil sende meg noe av dine nedtegnelser på mail, er min adr.: ragnogakrøllalfaonlinedottno.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt  Øgaard

Til Arvid! Hjertelig takk for mail med utfyllende opplysninger fra gamle nedtegnelser. Disse gir imidlertid ikke noe svar på hvor denne Friderich Brandt kom fra og hans opphav, så jeg stiller spørsmålet på nytt, om noen der ute skulle kjenne til ham.Sannsynligvis hadde han ikke millitær utdannelse før han kom til Trondheim, og at løytnanttittelen var noe han fikk etter at han begynte som inspektør på Tukthuset.Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.