Gå til innhold
Arkivverket

[#38590] Fra Dovre til Stjørdal i 1837.


Gjest Ragnhild Simenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Simenstad

Er det noen der ute som vet hvor Iver Poulsen Husejordet(Huse) født 10.02.1817 i Heidal har blitt av.Kom til Dovre i 1831. Han var bosatt i Husejordet som var en plass under Tofte. I 1837 reiste han til Stjørdal, noe mer vet jeg ikke om han.(Bror til min oldefar)Han har vistnok etterkommere i Finneidfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Jeg gjør et nytt forsøk. Det må da være noen som kjenner til etterkommere av Iver Poulsen Huse (Huset / Husejordet) fra Dovre. Er optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal se i bygdebøkene for Hemnes når jeg kommer meg på biblioteket etter påske, og Finneidfjord tilhørte Hemnes på Helgeland. Der er det også 2 bøker, så det hadde vært en fordel å vite hvilken gård etterkommerne bodde på.Siden du ikke vet hvilken gård det er på så er det nesten umulig å slå opp i bygdebøker for Stjørdal, og på den tiden lå også Skatval, Lånke, Meråker og Hegra under Stjørdal. Jeg har 2 'Stjørdalsbøker' og 4 'Skatvalsbøker', så det er nesten håpløst å lete når en ikke vet gårdsnavnet. Det blir omtrent som den berømte 'nåla i høystakken'. Har prøvd å finne Iver Paulsen ved folketellingen 1865, men den eneste jeg fant var for gammel og født i Øvre Stjørdal.Nå skal jeg til Stjørdal i slutten av denne måneden, men er ikke tilbake hit igjen før ca 10.05. Mine foreldre bor i Stjørdal. Jeg skal sikkert på biblioteket der og lese mikrofilmer for egne aner når de skal gjøre sine ting, og kan prøve å finne Iver som innflyttet til Stjørdal. Da står det forhåpentligvis hvilken gård han bosatte seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Anne LiseJeg er takknemlig for at du vil forsøke og hjelpe meg med'han Iver'. Dessverre vet jeg ingen ting om hvor han var bosatt. Mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant ikke Iver som innflyttet til Stjørdal i perioden 1835-1839 i kirkeboka, og fant han heller ikke som gift 1837-1845. Jeg har glemt at jeg skulle se i Hemnes, og det skammer jeg meg over. Skal prøve å få sett etter 17.Mai der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.