Gå til innhold
Arkivverket

[#38597] Morten Paulsen Inga og Inger Jonsdatter Hvit, Svartfjell 1700/1800


Gjest Linn Moan
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Moan

Jeg mangler foreldre og fødested/tidspunkt for disse. De var reindriftsamer, bl.a bosatt i Svartfjell og Fagerfjell-området. Inger døde i 1810, Morten i 1818. De hadde barna Inger, Paul og Jon, som jeg vet om. Noen som har noe på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Ved søk i 1801-tellingen for Lenvik finner jeg Morten Poulsen Inga, 67 år. Men som ektemake er oppført Anne Jonsdatter Hvit, 64 år. De bor på Svartfjellet. Barn: Inger, Poul og Jon. Dette gir en liten pekepinn på når de kan være født, men ikke mer. LenkeVennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Noen flere opplysninger:Lenvik har ikke egen bygdebok, men de har avskrifter av kilder: Kirkebøker fra 1753 til 1853, en god del skifter og avskrift av Tingbøker fra 1723 til 1800. Andre publikasjoner utgitt av Lenvik museum kan du finne på nettsiden til Lenvik museum.Men kanskje var dette ekteparet født i Sverige og da på du lete i andre kilderLenvik bygdemuseum har samarbeid med det Svenske Riksarkivet transkribert A. Ljungs familieregister for Talma og Saarivuoma og Karesuando. I tillegg har de gitt ut skattelister og tingprotokoller for Torne Lappmark. Legger derfor ved linken; http://troms.kulturnett.no/len/pub_sam.htmIE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Hei Inger. Jeg mente selvfølgelig Anne, ikke Inger. Rota bare litt med mor og datter her. Jeg har også funnet dem i folketellinga, og også i kirkeboka ved deres respektive begravelser, men skulle gjerne ha vist med større sikkerhet når de ble født. Synes ofte prestene bomma stygt på alderen til voksne folk. Har notert meg linken til bygdemuseet. Det var nytt for meg at de hadde så mye. Kjekt å vite! Ha en fin påske alle sammen! Linn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Fra Lenvik museums dataregistrerte utgave av A.Ljungs register for Jukkasjärvi församling, Talma og Saarivuoma byar :Talma , s. 77 :Morten Pålsson Inga f. 1736h. Anna f. 1738d. Ingrid f. 1772s. Pål f. 1775s. Jon f. 1779Familien forflyttet 1788. Merknad : Svartfjellet i 1801.På side 3 under begravde nevnes Pål Persson Ingas dotter Anna d.1738 , 7 år gammel.Det er vel meget sannsynlig at Pål Persson Inga er far til Morten Pålsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.