Gå til innhold
Arkivverket

[#38620] Hvordan ta utskrift av skanna kirkebøker?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kanskje jeg burde visst dette, men jeg lurer på hvordan jeg skal ta utskrift av skanna kirkebok. Når jeg tar utskrift så får jeg bare med meg det som står på den første halvdelen av boken og ikke den delen av boken som ligger til høgre for midten?Er det noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Jeg vet ikke hvordan du har gått fram, men på pdf-filer pleier jeg å bruke funksjonen 'Print Screen' på skjermbildet. Dette limer jeg så inn som et bilde i et bildebehandlingsprogrsam. Derfra er det mulig å klippe ut akkurat den delen som er interessant og lage et eget bilde av det (gjerne jpg). Det pleier å funke etter noen gangers 'trial&error'.Hilsen Kjell HambergHilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiAlternativt: Lagre bildet på datamaskinen. (Høyre musetast, Lagre bilde som) Åpne deretter bildet i Microsoft bilde og Faksbehandling og ta utskrift derfra. Bildet roteres da automatisk og kommer på A4-ark. Programmet sørger for at alt tilpasses arket.Ellers kan jo også andre programmer brukes. Man kan også skrive ut direkte fra DA ved å trykke høyre musestast og velge Skriv ut bilde. Bruk liggende papir samt prøv deg frem med Skalering slik at mest mulig kommer med på en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Vil etter selv å ha prøvd begge metoder i noen tid anbefale metoden i innleg 2 i dette tilfellet, siden kirkebøkene er gjemt i jpg-format som fremstår i dårligere kvalitet dersom det lagres på ny. Når det tas skjermbilde forblir det avfotograferte med den skarpheten som kirkebokssiden har når en slår den opp på skjermen, mens en lagring forringer tydeligheten, såvidt jeg har erfart. Men skal det siden klippes ut fra tekstprogrammet som egen bildefil bør det være til et annet bildeformat enn jpg som nevnes i innlegg 2 - ellers skjer det forringelse likevel. Jeg bruker da formatet som heter tif, selv om det tar litt mer plass på maskinen. Det er jo viktig at siden fortsatt er lesevenlig!Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du kan lagre bildet direkte i TIFF. Du trenger ikke først å gå veien om et skjermbilde og deretter lagre det på nytt i TIFF. Bruk TIFF først hvis du skal forandre bildet. Etterpå kan du lagre det i JPEG. Da tar bilde mindre plass og du unngår foringelse av kvaliteten. (Hvis du skal ta skjermbilde så får du bedre kvalitet ved å bruke et eget program der du kan velge hva som skal vises av det som er på skjermen)Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.