Gå til innhold
Arkivverket

[#38624] Beret Johanna Andersdatter Braategnet-Aune født 1848.Høilandet eller Overhalla.


Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

-Berit var tjenestepike i 1865 på Lysberget i Overhalla.-Hennes far skal ha hett Anders Olsen-Berit ble (utrolig nok) gift 2 ganger med 2 forskjellige svensker som het Jonas Olsson.1: 12 Juli 1875- med : Jonas Olsson Braategnet-Skaftnesmoen (Foldereid.Nt.)(1844-1880.)Fra Borgsjø.Medelpad i Sverige.(Bare 2 barn ?) Johanna Oplø.Borkmofjellet (1871-) Ole Borkmoen.(Kolvereid)(1876-) 2: 18 Juni 1882- med : Jonas Olsson Skaftnes-Groftenget (Øvre-Skaftnes.Foldereid.)Jonas var født 1832 på Stamgjerdet-Svenstad i Undersåker.Åre.Jemtland.(Jonas hadde vært gift 1 gang med Tina Kristine Olsdatter fra Skillingsvåg.Leka.Nt.og hadde ett samboerskap ? eller ekteskap med Anne Marie Johnsdatter Nordli.Skrøvstad.Fosnes.Nt. (Anne født 1839 i Vadsø.)Berit fikk disse barna med Jonas Groftueng1:Andreas Sylstad-Namsos(1883-1947) 2:Julius Berhof (1885-1890) 3:Olav (1880-?)Namsos ? 4:Martin (1891-1892) 5:Johanna Berntine (1892-1976) 6:Thilde Kristine (1892-1910)Så til spørsmålet :Berets far Anders Olsen kom han fra Slaatten.Grong.Høilandet.Nt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Har prøvd å ressonere litt etter å ha tittet i døpte for Kolvereid 1874-1885.Har funnet Berit og Jonas som bosatt på Sylstad på de første barna.Berit da oppgitt som før bosatt i Ørnevik med første Jonas og Aunevik.Har en liten teori om at Anders Olsen (Slåtten ?) eller Johannas ukjente mor opprinnelig var fra folket på Bertnum i Overhalla.De samme navnene Johanna og Benhoff finnes der.Dvs : Ekteparet Ole Samuelsson Bertnum og Johanna Bertilsdatter.Noen med kjennskap til folket på Bertnum her ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vet ikke om dette er den riktige Berit Johanne:Berethe Johanna Christening: 18 NOV 1849 Overhalla, Nord Trondelag, Norway Father: Andreas Olsen Ranum Mother: Helena Danielsdatter LysberreKilde er FamilySearch IGI. Bør uansett sjekkes mot orginalkilde.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Også fra FS IGI (M018645). Giftemålet med Jonas Olsen nr 2:Berit Johanna Andreasdatter Birth: 1849 Father: Andreas Spouse: Jonas Olsen Marriage: 08 OCT 1882 Foldereid, Nord Trondelag, NorwayHer er fødselsår 1849.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Hanne LineJeg tror jammen du har rett jeg utifra det jeg vet om forfedrene i Nt.Har ikke jobbet så mye med denne greina så det blir spennende å se hvor jeg ender opp til slutt.Har litt tro på at Lysberg,Bertnem,øie og Hildrum kan være navn å lete videre på. Andreas Olsen finnes det flere av i distriktet men Helena ser det ut til å være 2 som passer.Datoene du fant er helt nye for meg. Jeg tror de jeg har fra før kan være troloving istedet for ekte.Du får ha tusen takk for hjelpa.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.