Gå til innhold
Arkivverket

[#38639] Hvem ble brukt som faddere?


Gjest Kjell T. Ringen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell T. Ringen

Gjennom fadderne kan en gjerne få noen hint om hvor en skal lete etter barnets besteforeldre. Jeg regner med at det ikke fantes noen eksakte regler for hvem som kunne/skulle brukes som faddere, men var det noen utbredt sedvane? Var det forskjell fra bønder til husmannsfolk? Jeg har et inntrykk av at barnets tanter og onkler ofte ble brukt og i noen grad også besteforeldre. Men var det noen som 'måtte' brukes? Tar gjerne i mot erfaringer som er gjort av mer drevne slektsforskere enn meg og gjerne også tips til hvordan denne informasjonen kan bearbeides og brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Svaret er i noko monn avhengig av tid og stad. Det var ingen reglar utanom at dei 'ere ærlige og uberygtede Folk' og at det ikkje skulle vere meir enn 5 av dei (Kristian vs norske lov).Mitt inntrykk frå Sunnmøre frå ca. 1740 og framover, er at dei fleste faddrane er grannar. Tre menn og to kvinner for eit gutebarn, to menn og tre kvinner for eit jentebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Mitt inntrykk fra Romerike og Valdres er at besteforeldre ikke ble brukt som faddere inntil sent ut paa det 19. aarhundre. Det var vel best at ha yngre folk for faddere. De har rett at faddere var ofte tanter og onkler, og derfor kan det vaere til hjelp i at identifisere foreldrene. Men oftest var det granner, eller bare folk som var til stede i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har sett flere tilfelle, baade paa 1600-, 1700- og 1800-tallet av at militäre, saa vel underoffiserer som offiserer, hadde en höyere offiser, som regel sin sjef, som fadder for sine barn. Barnet ble da gjerne oppkalt etter denne offiseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen brukte familien som faddere, mens andre brukte naboene. Det er iallefall lurt å følge opp barnas faddere når man er usikre på foreldrenes aner, og jeg har kommet videre noen ganger med å følge opp faddere systematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.