Gå til innhold
Arkivverket

[#38640] Mathis Poulsen f. ca 1765 på gården Skielver i 1801 tellingen for Grue


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

På gården Skielver i Grue finner jeg i 1801 tellingen Mathis Poulsen 36 år sammen med kone og barn LenkeIfølge FS døper ekteparet en datter Kari 23.3.1804 i Grue.Er det noen som kjenner denne familien og vet hvor det ble av Kari. Kan det tenkes at familien eller Kari har flyttet til Nes på Romerike (Akershus)?En Kari Mathiasdatter (41 år) med far Mathis Poulsen gifter seg i Nes 24.4.1846 med Lars Nilsen (husmann på Lundseie).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Myhrvold

Mattis Pålsen og Kari Andersdatter var i Svullrya ved folketellinga 1801. Svullrya lå opprinnelig i Skjelverskogen og derfor finner du familien under Skjelver i folketellinga. Mattis døde i 1810.Jeg har sett litt på Kari Mattisdatter f 1804 tidligere og tror hun er identisk med hun som 21/2 1836 ble gift med Lars Karlsen. Jeg har ingen beviser for dette, men Kari er den eneste født på riktig tid og sted. Svullrya og Kalneset, hvor Kari var ved vielsen, ligger ikke så langt fra hverandre.Tar mye av dette på hukommelsen nå og kan evt. komme tilbake seinere.Mattis var finsk og av slekta Liukoinen. Se evt. i Grueboka Finnskogen, side 507f. Kari Andersdatter har jeg ikke undersøkt.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Nå har jeg sjekket litt mer. Den Kari Mattisdatter jeg nevnte, som giftet seg med Lars Karlsen, var ikke den samme som Kari Mattisdatter født i Svullrya 1804.Kari i Kalneset ble konfirmert i 1826; 17 år og 10 mnd. gammel. Kari i Svullrya ble konfirmert 1720; 17 år gammel (alderen 1 år for høy) med oppgitt mor enke Kari Andersdatter.Kari som giftet seg med Lars Karlsen hadde også en far Mattis Pålsen (fra vielsen i 1836) og det er grunnen til mulig sammenblanding.Skal se litt mer etter Kari f. 1804 og kommer tilbake hvis jeg finner noe.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Kari Mattisdatter f 1804 i Svullrya står ikke i folketellinga 1865 for Grue eller Brandval. Jeg finner henne heller ikke blant viede eller døde etter at hun ble konfirmert i 1820. Mora, Kari Andersdatter, døde i Svullrya i 1844; 80 år gammel.Dette var vel også et svar på det du spurte om... Da er din Kari Mattisdatter fremdeles en mulig kandidat.Lykke til i ditt søk videre! Kontakt meg gjerne hvis du klarer å dokumentere sammenhengen (jmyhrvol@online.no).Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Jan for nyttige opplysninger. Jeg må nok jobbe videre for om mulig å avklare om dette er den riktige Kari Mattisdatter. Finner ingen annen i nærliggende kommuner som kan passe bedre.Kari døde i Nes i 1857 - 53år gammel.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Myhrvold

Nå har jeg, ved hjelp av Solør slektshistorielags avskrivt av utflyttede, funnet ut at Kari Mattisdatter flyttet fra Schuløier (stedet fins ikke i Grue og her har nok presten skrevet feil navn i stedet for Svulrien) til Sandaker i Nes for å tjene 17/10 1835. Hun var da 31 år gammel. Også i originalen er stedsnavnet skrevet Schuløier.Det er vel ikke lenger så stor tvil om hvem Kari som ble gift i 1846 var.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.