Gå til innhold
Arkivverket

[#38645] Til Amerika i fra Kråkstad i Akershus


Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Jeg søker Peder Samuelsen Bjerke f ca.1841 og hans søster Mathea Samuelsdatter Bjerke f. ca 1847 som drog til Amerika en gang etter 1866. Jeg finner de begge i 1865 tellingene for Kraakstad , under gården Bjerke søndre, sammen med foreldre Samuel Pedersen Bjerke og Mariane Johannesdatter Jeg finner dem ikke i Digitalarkivets emigrantlister, heller ikke register over Utflyttede personer til Amerika i fra Kråkstad og Ski.Peder Samuelsen Bjerke står med yrke som ”Styrmand” i folketellingen, kan det gjøre at han ikke har kommet i ordinære emigrantlister ? Han måtte vær mekanisk interessert for han sendte en slåmaskin hjem til sin bror, og den skulle visstnok være den første av det slaget i KråkstadVi har fotografier av familiene til de som reiste til Amerika i fra Iowa og Massachusetts, men navn ble det ikke skrevet på.Er det noen som hjelpe meg med å finne ut mer om Peder og Mathea, hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til familien i 1865: LenkeOm du ikke finner de du søker i emigrantlistene, kan det hende du kan finne dem igjen i folketellinger i USA? 1900, 1910 1920 osv. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette kan godt være feil, men det får meg til å stusse. Jeg finner det norske _ekteparet_ Peter og Matea Samuelsen som ankom New York den 10. september 1873. Han var 32 år gammel og av yrke sjømann. Hun var 26. De kom med skipet S/S 'Westphalia' som kom fra Hamburg og Southampton.Her stemmer jo det meste, så kan 'his wife' ha vært en feilinnførsel, eller var det kanskje penger å spare på billetten ved å utgi seg for et ektepar? Ikke vet jeg. :)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Hjertelig takk, jeg vil nesten tro at det er søskenparet som jeg etterlyser. Så da har jeg kommet et sytkke lengre på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

For å finne de f.eks. i folketellingene ville det vært greit med flere opplysninger.Fødseldatoer, bestemmelsessted ved utvandring, andre oppholdssted i USA (når og hvor), hvilke navn de brukte i USA, noe om ev familie osv.Skriv det du vet.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Hei Hanne LineHjeretlig takk for inisiativet og her kommer det noe mer.Peder og Mathea (Matea) har som mulige etternavn: Samuelsen eller Bjørke, BjerkeEtter inlegg nr.3 så ankom de New York 10 sept 1873 med S/S Westphalia fra Hamburg og Southampton. Da skriver de seg som SamuelsenPeder f: 26.02.1841 på gården Bjerke i Kraakstad Mathea f. 06.07.1847 på gården Bjerke i KraakstadNavn på familien de forlot om det kan gi noen ledetråder.: Far: Samuel Pedersen Bjerke Mor til Peder : Gunhild Webjørnsdatter. Mor til Mathea: Christine Madsdatter Hel og halvsøsken: Augusta Caroline, Helene, Jul(ius), Kristine , Hans Kristian, Johan, Karen DortheaMedlemmer av familien til Gunhild Webjørnsdatter hadde reiste tidligere til Amerika trolig rundt 1860. Disse endret navn i fra Webjørnsen til Williams. De kom opprinnelig i fra Brække i Kraakstad, flyttet så opp på Toten og drog derfra til Amerika. Der slo de seg ned i Iowa, så jeg vil tro at det var en av grunnene at søskenparet drog også. Etterkommere av Williamsene har vi jevnlig julekortforbindelse med, men de har ikke opplysninger om disse slektningene.Jul Bjerke holdt kontakten med sin familie Amerike inntil han døde ca 1930, da opphørte det. Det kan muligens være at deres etterkommere ikke kunne norsk Men det tyder også på at Peder eller Mathea ble ganske gamle.Det er 2 bilder som viser mulige søkeområder. Den ene fotografene er fra Iowa og den andre er i fra Massachusetts Et annet bilde vister tante Matheas sønn - navn ble det dessverre ikke skrevet på i den tid Vennlig hilsen Målfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har prøvd å finne de i folketellingene, men finner ikke noen som 'passer' med navn, alder og imigrasjonsår. Har prøvd med forskjellige kombinasjoner av Peter/Peder og Bjerke/Samuelsen/Samuelson. Har også prøvd med Williams. Heller ingen passende for Mathea/Martha. Hvis hun ble gift, er det enda vanskelig å finne henne.Det er mange flike folk her, så kanskje noen annen kan finne de?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har også lett både vel og lenge etter Peder og Mathea uten klare å finne dem. Familien(e) Webjornsen slo seg ned i Winneshiek Co., Iowa, men jeg ser ikke noe til Peder og Mathea der. Men ett sted må de jo være! Bare ikke Peder har brukt et helt annet etternavn enn de vi søker med. Du har vel heller ikke flere opplysninger å komme med, Målfrid?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Det er mye mulig at de har skiftet etternavn, og i all min fantasi så kan Samson være et alternativ. Det er lett uttalt og har en viss forankring i virkeligheten. Normann kan kanskje være en mulighet, men det er nok mere brukt i være skandinaviske naboland. Kraakstad er et mulig navn, men ikke så enkelt å uttale. Peder vil jeg tro ikke ville endre navnet sitt så mye , Peter, men i albumet står det onkel Per. Mathea, Matea, muligens MartaVi har på nytt iakttatt bildene for å muligens finne ut om det var skrevet navn dato osv., men de kan kanskje gi oss noen flere ledetråder på hvor de kan ha oppholdt seg. Ca 1980 Story City Iowa, - Foto av kona til Peder Samuelsen med barn ? Fotograf: TorpI Massachusetts har de oppholdt seg rundt 1890 - 1900 Plymout Mass. Ung dame og to eneggede brødre(muligens Peders barn) - Fotograf: Fisher, Eugene Mack og Skinner. North Abington Massachusetts – Fotografi av sønn til tanta Mathea. Fotograf HaskellPeder var sjømann så det vil være naturlig å slå seg ned i Mass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.