Gå til innhold
Arkivverket

[#38649] Astrid Petra Pedersdatter, født 30.6.1900 i Lurøy eller ikke Lurøy?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I FT1900 for Lurøy finner jeg Astrid (Petra) Petersdatter hos Lyder Kristiansen og Jensine Jacobsdatter på Fingammen. Astrid ble født 30.6.1900, iflg. FT-lista for Lurøy, men jeg finner henne ikke i det skannede materialet som er lagt ut for Lurøy for tiden rundt 1900. Jeg vet at faren het Peder Olsen og han var, som folketellinga nevner, gruvearbeider/stiger.Kan noen hjelpe med å finne fødsel og dåp og tilhørende opplysninger for Astrid Petra Pedersdatter?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Finner henne døpt midt på side 55 i klokkerboka for Lurøy. Født i 1900, kirkedøpt i 1901 og innført under innførslene fra 1902. Litt rotete, spør du meg.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for den! Definitivt rotete skrevet. Jeg har aldri vært ute for så sein innføring, men det går jo tydelig fram at jenta ble hjemmedøpt 3.juli 1900, men det står også at hjemmedåpen først ble bekreftet i kirken 27 mai året etter. Det kan jo ha vært flere årsaker til det.Klarer du forresten i tyde farens hjemstedsnavn?Mora er uten tvil identisk med Gurine Andersdatter som også bor på Fingammen i 1900.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ser ut for meg som det står Selfjærsjø, men jeg har ikke funnet stedsnavn på Helgeland som ligner, så jeg du får ta det med ei klype salt.Andre som vil prøve seg? Se nr 23 midt på siden: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for hjelpen! Vet ikke om jeg har funnet ham, men ut ifra den siste opplysningen er Peder Selfors, f.1876 og boende på Frydenlund (ref. Ft1900 for Ankenes) definitivt en kandidat jeg vil satse på som identisk Peder Olsen, faren til Astrid Petra.Peder Olsen kalte seg senere Peder Olsen Guldfjeld. Er 'Guldfjeld' et navn fra Nord-Rana også?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Gullfjellet er definitivt et gardsnavn i Rana, men jeg kan ikke finne spor etter ham der i gardshistoria for Mo pretegjeld.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan, Kjell Hamberg.Jeg ser du er borti min slekt. 'Lyder på Gammen' - som vi vanlgvis omtalte han som. Hans Bestefar er min fars G Bestefar. Når det gjelder Luffa så har jeg henne registrert i min database. Er du i den samme slekta?Mvh.Birger Fosmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei til Kristiansand! Jeg er ikke direkte inne i den slekta, men de som kjenner meg vet at jeg pleier å gå i alle retninger når det gjelder slektslenker. Så også i dette tilfellet.Men jeg trenger ikke gå så veldig langt når ut 'på viddene' for å knytte meg til nevnte Astrid Petra Pedersdatter. Eller 'Kitth Guldfjeld-Mo' som det står på gravsteinen hennes. Hun døde i 1986. Hun giftet seg nemlig i Bragernes kirke i Drammen 4.1.1936 med Alf Marinius Hamberg, som var min fars fetter.Det var først via lysningsprotokollen for Bragernes at jeg 'ramlet over' hennes virkelige fornavn. Forklaringen på etternavnet kommer vel fram i de siste innleggene.MvhKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjell! Jada,jJeg kjendte henne og vi har vært på ferie hos henne og hun har besøkt oss i Stavanger hvor jeg bodde den gang. Hun har en datter som drev med tilpassede innlegg i sko, men jeg kan ikke huske hva hun hette. Det er jo mange år siden vi hadde denne kontakten med Kith og hennes hunder. Men hun er altså fra samme sted som jeg.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Artig! Som du sikkert forstår er jeg mottakelig for alt jeg kan koble til det jeg allerede har. Så hvis du har opplysninger du synes du kan gi fra deg, tar jeg gjerne imot. Jeg synes det er artigere å ha mer enn bare rene navn og årstall.Hilsen Kjell Hamberg(mail: khambatonlinodotno)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.