Gå til innhold
Arkivverket

[#38653] Peder Antonsen Horn f 1874 i Nesna med familie


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Peder Johan Antonsen Horn var halvbror av min bestefar Leif Emil Kristensen født 1896, og de var begge sønner av min oldefar Anton Mathias Kristensen Horn født 06.01.1853 på Horn. Peder Johan ble født 30.08.1874 på Horn på Løkta, og hans mor var Martha Pedersdatter. Faren Anton Mathias ble senere gift med min oldemor Laura Jensine Larsdatter, og de flyttet til Trondheim med sin familie 16.08.1891(altså før min bestefar Leif Emil ble født i 1896). Holder på å prøve å finne etterslekt på Peder Johan Antonsen. Jeg har funnet noen barn på han, men skulle gjerne vite om det var flere.Det jeg har funnet av barn: 1)Alfred Johan født 25.06.1905 og døpt 10.10.1905. Dette er opplyst i forbindelse med konfirmasjonen den 11.06.1920.2)Gudrun Pauline født 18.02.1907 og døpt 28.06.1908. Dette er også oppgitt i forbindelse med hennes konfirmasjon som var 15.07.1923. Jeg har aldri sett at barn ble døpt over ett år etter at de ble født, men det kan sikkert være flere årsaker til det.Disse finner jeg ikke som døpt i innscannede kirkebøker, og begge barna skal være født på Horn på Løkta ifølge opplysninger ved konfirmasjonen. Barnas mor var Gidchen Anette Klæbo Pedersdatter.3)Elen Petrine født 1915 Henne finner jeg som døpt, men siden jeg ikke vet om hun lever enda legger jeg ikke ut dåpsdato og fødselsdato(sjansen er vel heller liten for det). Hennes mor er ført som Anette Petersdatter, men jeg regner med at det er den samme moren som for de 2 andre barna og at presten har utelatt det første navnet Gidchen og navnet Klæbo.Jeg syns det er merkelig at jeg ikke finner de 2 eldste her som døpt i innscannede kirkebøker, og biblioteket her i Sandnessjøen mangler kirkebøker for årene 1893-1910(det er muligens på utlån). Det er jo 8 år mellom barnet født 1907 og 1915 her, og derfor tror jeg at Peder Antonsen og Gidchen Anette Petersdatter eller Pedersdatter kan ha fått flere barn. Kanskje fikk de også barn før 1905.Har denne familien bodd i andre prestegjeld enn i Nesna i perioden 1900-1915?Peder Johan Antonsen var på Horn i 1900, og da var han ugift. Jeg har heller ikke greid å finne Peder Johan Antonsen og Gidschen Anette Pedersdatter Klæbo som gift.Jeg er i første omgang interessert i det som er å finne i kirkebøkene, men hvis noen skulle vite av barnebarn eller andre etterkommere av Peder Antonsen er dette også av interesse. I såfall må en vel over til e-post, og e-postadressen er: anlih@online.no. Det kan jo også være en liten sjanse for at Peder Johan Antonsen har barn som har blitt til før 26.07.1918 da han døde, og som kan leve enda hvis det er kirkebøker for Nesna etter 1910 som biblioteket her i Sandnessjøen ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret Terje. Av og til er jeg så korttenkt at det er en skam, og jeg burde jo tenkt meg i at de kunne være døpt på Dønna. Nå får jeg feilmelding på linkene, men hvis kirkebøkene for Dønna er scannet inn skal jeg nok finne det. Hvis ikke så har vel biblioteket her den aktuelle kirkeboka.Jeg har ellers inntrykk av at de fleste av dem som bodde på Horn brukte kirka på Nesna, og jeg har aner på Horn tilbake til iallefall ca 1680. En og annen ble døpt i Dønnes ser jeg.Ser ellers at jeg ikke har fått med hele navnet til Peder Antonsen, og han het ved dåpen 23.10.1874 Peder Johan Bang Antonsen. Moren het Martha Maria Pedersdatter Horn. Marhta Maria var i tjeneste på Horn i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Det ble feil med lenkene mine, men klokkerbøkene for Dønnes (Dønna), 1880 - 1905, og 1906 - 1939 er scannet. Der vil du finne dåpen til Alfred og Gudrun.Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk igjen Terje, og jeg har nå Alfred Johan og Gudrun Pauline som døpt. Det er ingen flere barn barn døpt i Dønna 1908-1911 iallefall, og jeg skal se mer på årene 1912-1914.Jeg finner heller ikke Peder Johan Antonsen og kona Gidsken som gift på Dønna, men de var gift da sønnen Alfred Johan ble døpt 10.09.1905.Ellers takk for tipset om innscannede kirkebøker på Dønna. Jeg holder jo også på med etterkommere til min oldefars bror Jens Andreas Grønbeck Kristensen født 15.06.1856, men der har jeg kommet ganske langt med kirkebøkene for Nesna og informasjon fra privperson. Siden noen av hans barn dro til Amerika er det kanskje ikke så mye mer å finne i kirkebøkene på hans etterkommere. Deres bror Peder Kristensen hadde bare 1 sønn som døde før han ble voksen, og søsteren Ane Johanne har etterkommere i Meløy. Det er noe for Dønna på biblioteket her, men det er vel lite etter 1900 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå funnet 2 barn til av Peder Antonsen som døpt. Det er Ragnhild født 1912 og Petra født 1917. Vet noen om etterkommere av disse og deres søsken, hvem de ble gift med osv. så tar jeg imot informasjon på mail. Begge ble døpt i Dønnes kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.