Gå til innhold
Arkivverket

[#38655] Nils Andersen Krog, f. på Røros


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

HeiEr det noen som vet hvem foreldrene til Nils Andersen Krog er? Han ble gift i 1878 med Johanna Hansdatter Haugen, født 1848 på Røros. I FT 1865 finner jeg en Nils And. Krog som er 18 år og bor hjemme hos sin mor Marit Andersdatter, 45 år gammel og enke. Dette er sannsynligvis rette person men hvem var faren?MvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

De bodde i 1865 i hus 75 i Lillegaden. Under dette huset står det i bind 4 av Rørosboka at faren til Nils Andersen (gift med Johanna Hansdatter Haugen) var Anders Nilsen Krog født 1814 gift med Marit Andersdatter Tronsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridTusen takk skal du ha, det var han jeg trodde var faren, da fikk jeg noen sammenflettinger av slekt igjen. Jeg har forresten konen innlagt som Margrete Andersdatter Tronsmed, regner med at det bare er feilskrevet og at han bare var gift en gang. Står det noe om at de har en datter som het Anne Margrethe, født 1860?Jeg har også en Nils N. Krog som ble gift i 1911 med Inga Olsdatter Rørosgård, du skulle ikke vite noe mer om hans opphav også?Med hilsen og takk for hjelpen fra Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Margrethe er nevnt, født 1860, lærerinne ved Røros folkeskole, kjøpte seg hus på Øra. Det er alt hva som står om henne.Niels N Krog - dette kunne være en kandidat? LenkeOm han er av samme Krogslekten, vet jeg ikke.Jeg kunne sjekke denne Anders Nilsen Krog for deg, født 1814. Har lånt en filmrull av kirkebøkene for Røros. Sjekker da hans foreldres navn. Han skal være sønn av Nils Larsen Krog og hans første kone Kari Solandsdatter fra Os.Navnet Krog skal stamme fra Kroken (Krogen) i Glåmos, men dette er jeg usikker på. Krog på Rørosgård tror jeg er en annen familie.Som du ser, har jeg ikke så god greie på dette, og det er ikke særlig lurt å svelge rått hva Rørosboka sier:-)Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenJeg har et par generasjoner bakover på Anders Nilsen Krog, med de foreldrene du nevner.Og den Nils N. du fant i tellingen var jeg inne på også, det er trolig rett person, men vil ikke ta det for sikkert før jeg har sett vielsen.Har jobbet litt med både Rørosbøkene og mikrofilmene en tid tilbake, og så vidt jeg husker er vel bøkene begynt å bli noen år gamle. Vi får vel vente litt til, det må vel dukke opp noe skannede kirkebøker for Røros også snart.Tusen takk for hjelpen igjen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg var inne på Hogne Holsts nettside og fikk med meg at Anders Nilsen Krogs bror Lars ble født 23/9 - 1810 med foreldre Niels Larsen KROGEN og Karen Solansdatter Denne Lars finnes i hus 94 i Lillegaden (Tyskgården) i 1856 Lenke. Historien hvordan han fikk tak i Tyskgården blir fortalt i Rørosboka b. 4 side 89f og den samme historien får du under Almåsvold i bind 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiVel da ser det ut til å være samme slekten, da får vi bare knytte de sammen.Det er litt morsomt å se hvordan slektene og personer du har liggende uten foreldre plutselig detter sammen med de du har fra før.Takk igjen for hjelpen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nils Larsen (far til Anders og Lars) skal da være denne som bodde på Lillevolden (Litjvollen) i 1801: LenkeLitjvollen hører til samme område som Krokengårdene i Glåmos (Kroken er der Glomma gjør en stor krok før den renner sørover).Faren til Nils Larsen var Lars Olsen Kroken, gift 1758 med Karen Nielsdatter Valdøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk igjen.Opplysningene om Lars Olsen Kroken og Karen Nilsdatter Valdøl har jeg, men der stopper det på Karens side.Navnet Valdøl har det noen forbindelse med de traktene?Her på Sunnmøre finnes en plass ved navn Valldal, men det skulle være rart om hun kom herfra.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hanne!Jeg har vært ute en tur i det fine været, og det blir nok ikke noe leseapparat og kirkebøker på meg i dag. Jeg har faktisk vært borti denne Valdal/Valdølslekten før (tema 25999).For å begynne med Karen Nielsdatter. Jeg så via kirkebøkene på RHD at to av hennes søsken var faddere på de tre barna som ble født før 1767 (Andreas Nielsen og Siren Nielsdatter).Karen ble født 15/5 - 1734 med far Niels Nielsen Qvichne. Niels Nielsen Q. og Ingeborg Andersdatter giftet seg 4/5 - 1727. Andreas og Siren som er faddere var født henholdsvis 1730 og 1737.Niels Nielsen Valdal døde i 1741 45 år. Han har da åpenbart et annet slektsnavn enn da han giftet seg - noe som forekommer. Familien hadde opplagt bodd på Kvikne før de kom til Røros.Faren Niels Nielsen Qvichne døde i 1730 80 år Og du finner dem manntallet 1701 her: LenkeDet er litt å si om dem - bl. a. er det et skifte. Så er det navn på konene til de to Niels.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette går ganske fort å rekapitulere. Skiftet (fra Eirik Strøms nettside) var i 1710. Det var skifte etter Berete Thomasdatter, Niels Nielsen Qvichnes hustru. Følgende barn står nevnt: Niels 15, Gunnild 20 og Inger 18. Videre står det at Niels Nielsen bebor Valdøhlsvollen.Så var det Ingeborg Andersdatter eller Andreasdatter. Hun døde i 1754 55 år, forsørger Niels Valdøl. Hun var datter av Andreas Ingebrigtsen på Sollia i Røros, men står ikke nevnt der. Det var skifte 16/11 - 1721 etter Anders Sollie. Han etterlot seg hustru Karen Saxesdatter og barna Ingebrigt, Saxe, Christopher, Olle, Annicken, Ingeborg. Du vil finne faddere fra denne familien på barna til Ingeborg og Niels.Ingeborg far og to av hennes brødre i 1701: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karen Saxesdatter (død 1730 77 år) kom fra Saxgård i Brekken. Hennes far Saxe Jonsen i 1701: LenkeSaxgård i Brekken. Rørosboka b. 3, side 258 ff. Sollia samme sted side 151 ff.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen AstridSkal si du har jobbet mens jeg har vært på arbeid.Tusen, tusen takk for mange nye opplysninger. Nå har jeg litt å gjøre i påsken jeg også skjønner jeg, må jo få dette på plass. Det er morsomt når man sakte men sikkert klatrer noen generasjoner bakover.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hanne.Jeg fant også Nils N Krog (se lenke i innlegg 5)under Rørosgård nedre i Bind 3 av Rørosboka side 41 ff. Han var sønnesønn av Lars Nielsen Krog født 1810.I FT 1865 bodde Lars Nielsen Krog i Tyskgården (hus 94) med kona Beret Lucia Poulsdatter og barna Gunnhild Larsd. 21 og Nils 18.I FT 1875 bodde de samme sted:Lars Nielsen Krog f. 1810 Beret Lucia Poulsd., f. 1812 Niels Larsen Krog (sønn), født 1848 Gjertrud Cathrina Didriksdatter (Tønset), hans kone, født 1844. To barn: Laurits (1868), Beret Lucia (1874)Gjertrud døde i 1886, og Niels L. Krog giftet seg opp igjen med Ingrid Torgersdatter Sæther (1863 - 1952) Niels døde i 1932. De hadde fem barn. Nr 4 av dem var Niels Nielsen Krog født 1891, gift med Inga O. Rørosgård.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenTakk skal du ha igjen, var litt usikker på hvem av de to konene som var mor til Nils. Nå fikk jeg dem på rett plass.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder navnet Valdal/Valdøl, vil jeg også tro Valdal på Møre kan være utgangspunkt.Folk som kom fra Ålen til Røros, brukte ofte gårdsnavn som etternavn. De som kom fra steder lenger borte, hadde mer 'diffuse' etternavn som Nordfjord, Romsdal, Opdal, Døl, Schiørdal, Tønset, Tolgen, Selbyg - for å nevne noen navn fra 1600- og 1700-tallet.Til slutt vil jeg ønske deg en riktig god påske og kos deg med slekta!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen AstridVel jeg var klar over navnene Selbyg og Nordfjord og at de opprinnelig var fra de plassene, men det er jo litt morsomt om det skulle ende tilbake til en Sunnmøring også :)).En riktig God Påske tildeg også.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.