Gå til innhold
Arkivverket

[#38659] Edin Jansen Evensen : hvem var hans kone Karoline datter av?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Edin,f. 1890 i Kragerø,og Karoline fikk en sønn Edin i 1911, muligens f. i Trondheim, og muligens før de giftet seg, idet Karoline visstnok var meget ung den gang. Hun sies å være fra Kristiansund, men kanskje var hun opprinnelig fra et annet sted i Møre og Romsdal. Hennes opphav er foreløpig ukjent, men en nøkkel kan det kanskje være at hun skal ha hatt en bror som het Olav Fredsvik og var kaptein til sjøs. Det har imidlertid ikke lykkes meg å finne ham i FT 1900.Fredsvik er det en gård som heter i Nesset, M og R, i 1900, men ikke i 1865. Familien som bor på Fredsvik i 1900 kommer fra Tingvold, og der finnes gården Fridiksvik (med 2 stk. !! etter navnet) i FT 1865. Kanskje har folkene derfra tatt gårdsnavnet med seg til Nesset?På Fredsvik finnes i 1900 en datter Lina, f. 1893. Kan dette være den Karoline hvis opphav jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, iflg LDS så gifta John B. Fresvig og Ane Knutsdr seg på Tingvoll den 28 juni 1874.John B. Fresvig må være den John Bjørnsen som du viser til på Fridiksvik i FT-1865. LenkeIflg LDS så har John Bjørnsen og Anne Knutsdatter disse barna:Bjørn Fredtvig, døpt 27 JUN 1875 TingvollJohn Johnsen, født 13 Jul 1888 NessetLina Johnsdatter, født 28 Jan 1893 NessetTingvollbøkene hos LDS går bare til 1875 for døpte, så denne Olav kan være født etter 1875, men før de flyttet til Nesset...? Døpte 1875-1886 mangler forøvrig også for Nesset, så da kan han jo være født der også.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Her tror jeg du har rette vedkommende i 1900 bosatt i Kristiansund med etternavn Frisvik. Hun har som du ser, en eldre bror kalt Olaf. Etter dette var hun bare 14-15 år i 1911.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Lina Johnsdatter Fredsvik, f i Nesset, yngst av 7 søsken, 1893 drev et pensjonat i Oskarsgt i Oslo sammen med sitt søskenbarn Sigrid Kårstein. Sluttet med dette i 1946, og Lina reiste til en søster i USA. Ble der til 1958 og bodde siden i Fredsvika.Dette er vel ikke den Karoline du søker.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dette var jo fabelaktig! Tusen takk til dere alle! Etterkommere av Karoline har hatt en oppfatning om at hun fikk sønnen Edin som 'ganske ung', men at hun kan ha vært kun ca 14 år var vel ingen i stand til å tenke seg. Men aldeles umulig er det vel ikke?Jeg har tidligere sett eksempler på at når en ung pike/kvinne fikk en sønn før hun var gift, kalte hun ham opp etter faren, ikke etter farfaren, som ellers var vanlig. Og Karolines sønn heter,som nevnt ovenfor, Edin, som sin far.Familien i Kristiansund i 1900, som Jonny har lagt lenke til, har muligens personene opplistet i en noe uvanlig rekkefølge (alle mennene før alle kvinnene?), idet jeg antar at Ole E.Frisvik og Beret Frisvik er et ektepar og foreldre til Olaf, Martenus, Elen og Karoline? Lars er kanskje en bror av Ole? Eller tolker jeg her prsonenes innbyrdes slektskap feil?Neste problem blir nå å finne Karolines vielse til Edin og dessuten hennes sønn Edins dåp. Begge deler kanskje i Kristiansund, kanskje i Trondheim? Om noen har mulighet til å gjøre oppslag for meg, er jeg meget takknemlig, her jeg sitter på hytta, langt til fjells og uten tilgang til noe bibliotk eller statsarkiv. (Jeg arbeider med en anetavle for et barnebarn, og tavlen vil jeg gjerne gi ham til hans konfirmasjon i mai, om mulig).Med takknemlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg er dere alle svært takknemlig! Det var jo sannelig bra at Karolines fødselsår nå ser ut til å være 1888, ikke 1897. Om vi finner hennes dåp i Kristiansund, er dette bekreftet.Lenken Elin la inn til vigselen i 1911, viser såvidt jeg kan lese kirkeboken at Karoline ble konfirmert i 1905 (eller står det kanskje 1903?). Da er hun selvsagt ikke født så sent som 1897.Karolines forlovers etternavn (samme lenke) klarer jeg dessverre ikke å lese. Kan noen hjelpe til her?At Bridt Bjørnsdatter på Fridiksvik i Tingvold i 1865 kan være identisk med Beret Frisvik i Kristiansund i 1900, ser for meg sannsynlig ut. Riktignok er fornavnet noe endret, men ikke vesentlig. Og alderen passer eksakt, likeledes er fødestedet det samme og Fredsvik går også igjen, selv om dette er galt stavet i 1865. At det er tjenestegutten Ole Eriksen fra Fridiksvik i 1865, da 18 år gammel, som senere har ektet datteren på gården, ser jo også svært troverdig ut. Dette bør kunne bekreftes relativt enkelt.Denne påsken har sannelig begynt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Brit Larsdtr. finner dere i Gards- og ættesoge for Tingvoll b. 3 s. 115. Hun var fra plassen Øyen under Meisingset. Hyldbakk har skrevet:'Brit f. 1856 g. m. Ola Fredsvik i Kristiansund N.'I Gards- og ættesoge for Nesset b. 3 s. 374 under plassen Fredsvikslettet finner vi at Ola Eriksen Fredsvik vart gift i 1874 m. Brit Larsdtr. Meisingset f. 1856. Videre står det: 'Det ligg nære å tru at dette også må ha vore son til Erik Olsen Sletta. Familien slo seg ned i Kristiansund. Vi kjenner til desse borna: 1. Engrid f. 11/3-1874 og 2. Lars f. 21/1-1876.'Så langt de 2 bygdebøkene. Jeg tror bestemt at vi her har funnet de rette folka.Her har vi Erik Olsen og hans familie under Fredsvikslettet i 1865: LenkeVed å lete litt i kirkebøkene, bør dette være lett å bevise.Alderen på Karoline ved folketellinga i 1900 for Kristiansund må opplagt være feil. Hun er konfirmert i 1903, ikke 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Jonny: Sier Gards- og ættesoga for Tingvoll noe om Brit Larsdatters foreldre: hva de het, hvor og når de var født og død etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Beret(Briths)foreldre var Lars Knutson f.1824 og Sigrid Endresdatter, Bergem f 1828. Karoline (Kalla) Fredsvik var søster av min mormor så det er nok riktig at hun er født i Kristiansund i 1897. Hun hadde flere søsken.1) Ingrid f. 1874 i Tingvoll,gift Stokke, bosatt i Kristiansund2) Lars f. 1876 i Tingvoll (emigrerte til Canada)3) Stina f. 1878 gift Jespersen,bosatt i Stokke i Vestfold4) Elen f. 1880 gift Sigbjørnsen, bosatt i Kristiansund5) Hanna f. 1885 gift Nordahl (bosatt i Kristiansund)6) Olaf f. 1890 d. 1966 (ugift)7) Martinus f. 1892 Kristiansund gift med Viktoria Jensen,bosatt i Kristiansund8) Karoline(Kalla) f. 1897, gift med Evensen 3 barn. Tror hun var bosatt i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Randi for mange nye opplysninger. Dog tror jeg nok at Karoline ble født 1888, idet hun jo faktisk ble konfirmert i 1903 (kilde: kirkebok for Ila opplyser dette ved hennes vielse i 1911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Bare en liten fotnote.Du har vel ingen konkrete bevis ennå for at hun ble konfirmert i 1903? At det står 1903 ved ekteskapsinngåelsen kan jo være noe Karoline sa til presten for å virke eldre enn det hun virkelig var...? Dersom hun var med barn, var det vel viktig å kunne bli gift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Du har nok sikkert helt rett i at Karoline var født i 1888. Jeg har sikkert mine opplysninger fra F.T. 1900. Det skal også være en søster som er født i 1893, Olivia. Jeg skrev feil fødselsår på Karolines foreldre. Lars Knutson var født i 1828 og Sigrid Endresdtr. Bergem født i 1824.Du finner flere opplysninger om denne slekta i Gards og Ættesoge for Tingvoll bnd. 3 fra side 113- 116. ØYEN u/ Meisingseth.Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Lars Knutson og Sigrid Endresdatter Bergem var jo selvfølgelig ikke Karolines foreldre men de var hennes besteforeldre.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Jan Peter: Dette kan du jo ha rett i. Har selv tenkt den tanken. Men på den annen side er det jo 'plass' til et barn i 1888, mellom det i 1885 og 1890 - -?Til Randi: Takk igjen for god hjelp. Skal straks bestille Gards- og Ættesoga for Tingvoll, bind 3.Var du klar over familien Evensen i Trondheim, Karolines etterslekt? En av hennes etterkommere er min svigerdatter, så dersom du ønsker å vite mer om dem, kan du bare gi meg din e-postadresse, så skal jeg med glede bidra!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Da Karoline gifta seg i 1911 måtte hun sjølsagt legge fram en attest fra presten der hun var født og konfirmert, en fødselsattest eller gjerne presteattest. Presten har ikke skrevet årstalla etter oppgave fra henne, men etter skriv fra presten.Hvilket fødselsår er oppgitt på henne da hun døde? Hvor er hun gravlagt?Til innlegg 10: Forloverne er Klaus Edin Evensen, Askgrobakken 2 og Lars Husby, Erling Skakkes gt. 45.Klaus Edin Evensen er jo brudgommens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Jeg var klar over at Karoline (Kalla som familien i Kr.sund kalte henne) var gift Evensen, bosatt i Trondhjem, hadde tre barn - Edin,Britt og Bjørn. Men utover det så vet jeg ikke noe mere. Jeg vil svært gjerne få flere opplysninger om Karolines etterkommere. Her er min e-post adresse randip@online.noHilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Randi: jeg kommer tilbake med info om dine Evensen-slektninger straks over påske. Er nå på fjellet uten tilgang til mine egne slektsdatafiler. En tremenning av deg, Tore Jansen Evensen, som er sønnesønn av Karoline og min sønns svigerfar, snakket jeg med igår, og han er også interessert i å få mer å vite om egen slekt.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.