Gå til innhold
Arkivverket

[#38674] Zincke igjen. Kom foreldrene til urmaker Johan Christopher Zincke fra Halden?


Gjest Reidun Berge Haugs
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Berge Haugs

I tidligere diskusjoner her er det synset endel på om foreldrene til Johan Christopher er: Johann Georg Zincke og Maria Margarethe Hartmann, begge fra Thaldorf, Sachsen, Preussen, Tyskland. Johan Christopher er født omkring 1723. I Fredrishald (Halden) bys borgerskap på 1720-tallet finner jeg Jan Zincke, gammel og avtakket håndlanger. I Fredrishalds (Halden) manntall 10 aug. 1722 står det: Jan Zincke, gammel og affachet handtlang. Kan denne Jan være far eller bestefar til Johan Christopher? Med tanke på at Johan Christopher var bosatt i Fredrikstad synes jeg det er mer nærliggende å tro at Jan Zincke fra Halden er en sterkere kandidat enn Johann Georg Zincke fra Tyskland. Hva tror dere?Med venlig hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Berge Haugs

I temanr. 25302 og 8693 er dette nevnt, mener jeg har lest det flere plasser også men fant ikke flere i farten.Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Synsing eller ei, ifølge FamilySearch (se Germany) hadde Maria Margarethe Hartmann (1699 -) og Johan Georg Zincke (1701 - 1767) i Thaldorf, Tyskland sønnen Johan Christopher (1725 - før 1790) og åtte flere barn.Utdrag fra Folketellingen 1769 for Fredrikstad (hefte utarbeidet av Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt): I Forstaden Søndre del hus no.3: En logerende Johan C. Zinche Uhrmager 46 år. Kalles Christopher ved barnedåper. g. 15.11.1757Det at han var urmaker, og det at Maria Margarethe og Johan Georg i Tyskland hadde en sønn med dette navnet, tyder vel kanskje på at han kom fra Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.