Gå til innhold
Arkivverket

[#38677] Jacob Friis købmand i Oslo 1801 ?


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejJeg formoder, at en købmand Jacob Friis var købmand i Oslo området omkring 1801.Men jeg kan kun finde 3 personer med navnet Friis i Oslo i 1801. Og det er lige lovlig få syntes jeg.Er der nogen som evt. kan finde denne Jacob Friis og vise det ?mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Nerntsen

Vi har en og annen Friis i Christiania, men ingen kjøpmann Jacob Friis som jeg kjenner til (tidsavgrenset 1650-1815), faktisk ingen kjøpmann Friis i det hele tatt. Men det er alltid en mulighet for feil, så om du kan komme med utfyllende opplysninger, er det en mulighet for å se nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild B. Øgaard

Hei! Vi har Friisgt. på Grønland, bydel Gamle Oslo. Oppkalt etter èn spesiell Friis?Mvh Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carsten Friis Fischer

HejMange tak for svarene.I Otto Hjorts bog 'Uddrag af slægterne Friis' udgivet i 1911 i Kristiania skriver han følgende:I forbindelse hermed vil jeg kortelig omtale den familie Friis, som 1796 kom op til Norge fra Randers i Jylland og bosatte sig i Drammen. Ifølge de meddelser jeg har fået af nulevende medlemmer af denne familie var den første, som kom herop en Christian Friis, f. 1766 som nedsatte sig som handelsmand i Drammen, hvis fader var Jacob Friis, kjøbmand i Randers, formentlig f. omkring 1720. Christian Friis havde en søn Jacob Friis, f. 1804, som igen havde 4 sønner: Johan, Jacob, Nicolai og Christian, og af disse blev Johan Friis, f. o. 1830, købmand i Porsgrund, og hans sønner er de nuværende brødre Finn Friis, agent i Drammen og Nicolai A Friis, bosat i Kristiania, fra hvem jeg har disse oplysninger. Begge disse brødre har udtalt, at de har ikke noget kendskab til deres ældre slægt, men de har antaget, at den har boet i Danmark.Ja. Dette er hvad der står i bogen.Jeg syntes, at jeg engang havde fundet en Jacob Friis i Norge i 1801. Kan jo evt. havde været i Drammens området efter teksten i bogen ?Bagi Otto Hjorts bog er der så indført en del rettelser (maskinskrevet). Disse rettelser har den danske forfatter H Friis Petersen lavet i 1939. H Friis Petersen har skrevet om alle de danske Friis familier som han er stødt på.Men som sagt. Jeg ved, at jeg engang for måske 1 år siden er stødt på denne Jacob Friis i Norge. Men kan bare ikke huske det nu.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Gaten er kalt opp 1901 etter teologen, forfatteren og språkforskeren Jens Andreas Friis (1821-96), professor i samisk fra 1874. (Oslo byleksikon) Selv har jeg et litt spesielt forhold til ham etter at jeg foretok en ny kartlegging i Nord-Troms og Vest- Finmark 1969 basert på hans gamle kart fra 1871. Der var hver husstand plottet inn med symbol for finn, kven, norsk eller kombinasjon.Selv er jeg på jakt etter anene til Kammerherre, Oberstleutnant Rudolf Johannes Fabritius Friis, f. 1833 i Ringsaker. Om du tilfeldigvis skulle ha kjennskap til dem, hadde det vært fint. Han og en del andre Friis’er skal for øvrig være omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Bind 6: 142.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Barn av Christian Friis og Inger Larsdatter (fra FamilySearch): 4. JACOB CHRISTENSEN Gender: Male Christening: About 20 MAR 1799 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 5. JACOB OTTO CHRISTENSEN Gender: Male Christening: About 29 DEC 1804 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 6. CARINE CHRISTENSEN Gender: Female Christening: 31 MAR 1797 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 7. JACOBEA CHRISTENSEN Gender: Female Christening: 31 MAR 1797 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway 8. ELISABETH CHRISTENSEN Gender: Female Christening: 29 OCT 1801 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Leif og HeidiTakker for Jeres bidrag.Til LeifOberstløjtnant Otto Hjort som udgav bogen 'Uddrag af slægterne Friis' Kristiania 1911 nævner ikke den Rudolf Friis som du nævner.Til Heidi Har prøvet at kigge i Tore Vigerust`s indvandrebase. Men syntes ikke at jeg kan finde 'min' Friis deri. Men hvis han var født dansker, er det jo heller ikke sikkert at han ville være at betragte som indvandre. Så jeg prøver at lede videre.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen.Kanskje går det litt sakte for meg, men søker du Jacob Friis f. ca 1720, i Christiania i FT1801? Eller hans etterkommere?I teksten du gjengir står det vel at sønnen Christian Friis f ca 1766 var den første som kom 'herop'..?Det finnes for øvrig en Jacob Knudsen-Friis i FT1801, men det er vel neppe rett mann. Lenkemvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej HeidiNej. Nej. Det går ikke sagte for dig.Det er så nærmere mig, som ikke kan udtrykke mig ordentligt.Men det er en Jacob Friis født imellem 1720-45 som jeg håbede på, måske var i 1801 tællingen.Så er spørgsmålet, om den omtalte bog er nogenlunde korrekt skrevet i 1911 contra hvad man kan finde idag.Jacob Knudsen-Friis tror jeg derimod ikke at jeg har noget med at gøre. Ingen med navnet Knud iblandt mine Friis`ere. mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Til Carsten FischerDette har intet at gøre med denne diskussion, men:Kan du muligvis se under slægten Bremer?Jeg har brug for en nyere E-mail adresse.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.