Gå til innhold
Arkivverket

[#38678] Hans Jacobsen Tofte bergsarbeider på Kongsberg. Hvor kom han fra?


Gjest Laila Stivimoen Foyn
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Stivimoen Foyn

Hans Jacobsen Tofte gift på Kongsberg 30/9 1790 med Sibylla Jørgensdatter Stabel. Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre? Han og Sibylla fikk 7 barn sammen flere døde små. Han døde på Kongsberg 15/7 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til bergarbeideren i 1801 , Kongsberg: LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger om han i avskjedigelsesmantallet for sølvgruvene i 1805.Kan han ha navnet sitt fra Tofte i Hurum, muligens?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til bergarbeideren i 1801 , Kongsberg: LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger om han i avskjedigelsesmantallet for sølvgruvene i 1805.Kan han ha navnet sitt fra Tofte i Hurum, muligens?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser jeg at mitt innlegg kom dobbelt.Jeg fant Hans Jacob Tofte i avsjedigelsesmantallet 1805. Han arbeidet i Der Gleichen Grube som Bohrhauser. Lønn 5 rd 48 sk. gift , 4 barn å forsørge, oppgitt født i 1763.Bodde Kongsberg.Skal se om jeg finner flere opplysninger. Det var vanlig at en del av arbeiderne fikk navn etter stedet de kom fra. Tofte er da muligens en plass å lete etter hans foreldre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant vel hans ekteskap her, men ikke oppført hvem hans foreldre var:LenkeSer at det var født en Hans Jacobsen som var døpt i Bragernes og en annen i Sandsvær, da er det vel flere muligheter. Det kan være en gård som heter Tofte også, der navnet kommer fra.I Hurum er det digitale kirkebøker fra ca 1760, men jeg fant han ikke under dåp i 1763, som alder var nevnt ved avskjedigelsen. ( Den kan være være litt unøyaktig , det samme med folketellingen)Skal se litt bedre etter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den av Hans Jacobsene som er født i Sandsvær. Har ikke funnet hans dåp i Hurum på den rette tiden. Riktignok finnes det flere Tofte-gårder der, men det kan jo være at foreldrene har kommet fra en Tofte -gård, eller at Hans Jacobsen kan ha hatt en annen tilknytning til Tofte-navnet?Lenkemvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På denne gården Gråterud ser det ut til at det bor en bror av den Hans Jacobsen som er døpt i Sandsvær , som jeg la lenke til.( 1801) LenkeVet jo ikke om dette hjelper deg noe særlig. For Sandsvær ligger det også digitale kirkebøker fra den aktuelle tiden. Jeg fant en Hans Jacobsen dpt 1764 der, under Grøterud. ( Du kan også finner faddere ved dåp i disse kirkebøkene, så jeg håper du kan finne spor her?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Prøv kommunikantprotokollen for Kongsberg. Har ikke brukt den selv, men forstår at det ofte er angitt hvor folk kom fra, hvis de kom utenfra Kongsberg. Den befinner seg i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er faktisk 3 Tuftgårder i Sandsvær, og det navnet kan vel lett bli til Tofte?Her er en av dem i 1801: Lenke Dette er selvsagt kun en teori?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne dåpen til Else, far Hans Jacobsen: LenkeDet ser ut til at min teori kan ha noe for seg likevel, se på gårdsnavnet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Avskjedigelsesmanntallet for Kongsberg Sølvverk 1805 er langt mer nøyaktig enn folketellinger.Nesten samtlige er oppgitt med fødsels/dåpsdag. Det oppgir Hans Jakob Tofte med fødsels/dåpsdag 1 s. i advent 1763.Iflg. Rygh er det 14 gårder med navn Tofte,det burde derfor ikke være nødvending å blande inn Tuftgårdene.Den Hans Jakobsen Grøtterud som er født 1764 er ikke bergarbeider.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med deg Arnt at Tofte navnet godt kan skrive seg fra Tofte gårder. Det er mange gårder i 1801-tellingen med det navnet. Som nevnt mange i Hurum og mange i Oppland og også i Trøndelag og i Agder.Jeg tenkte at det var naturlig at bergarbeideren kom fra nabolaget?Om du ser på 1801 tellingen så finner du Tofte brukt som del av etternavn flere steder i Kongsberg: Knudsen-Tofte , Olsen Tofte og bare Tofte. Flere av disse har tilknytning til Begarbeidere. Ole Knudsen- Tofte er bonde og (Kullebrend Opseer) Thore Olsen-Tofte er bergmann og en Elisabeth Tofte er også nevntet sted, i tillegg til Hans Jacob(sen) Tofte.Mulig det her kan dreie seg om familie ? Kirkebøker for Kongsberg vil vel muligens oppklare saken, eller skifter , om dette finnes?Lykke til med letingen. Jeg finner ikke noen Jacobsen døpt i Hurum i 1763, så det spørs om det kan være her navnet skriver seg fra?I Botne i Vestfold finnes det også en enke i 1801 som kalles Maria Tofte. Så navnet er i bruk mange steder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I et manntall over arbeidere ved sølvverket fra 1771 fant jeg en Ole J. Toffte, 29 år, som oppga at han var født i Gudbrandsdalen og en Ingebret L. Tufte, 26 år, som også var fra Gudbrandsdalen. Jeg fant ingen Jacob Tofte/Tufte dessverre, - og jeg vet ingenting om at noen av karene ovenfor var i slekt med Hans Jacobsen Tofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.