Gå til innhold
Arkivverket

[#38683] Lage hjemmesider. Hvordan og kanskje hvorfor?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg går med tanker om å lage en hjemmeside med stoff som omhandler min slekt. Jeg bruker i dag BK, men jeg har også noen kart jeg kunne tenke meg å legge ut. Kunne jo vært artig å ha delt dette med flere, men jeg er helt 'grønn' når det gjelder dette.Jeg vet det er flere av dere som har en slik hjemmeside, og mine enkle spørsmål blir da:Er det vanskelig? Er det mye jobb? Hva er dine erfaringer med det?Med vennlig hilsen Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hjemmesider kan lages på enkle og vanskelige måter. Jeg er mest opptatt av å formidle informasjon, og at den skal være enkel og grei å oppdatere, og har derfor valgt den enkle varianten. Det betyr rett og slett å lagre et Word-dokument eller en rtf-fil som en web-side og deretter laste disse sidene opp med et dertil egne program. Til gjengjeld har jeg (så langt) ingen bilder eller annen grafikk, så andre får uttale seg om det er enkelt eller vanskelig å legge dette ut, hvis man ikke skal gjøre bruk av html-koding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

På denne siden finnes det linker til flere program som lager hejmmesider utfra GEDCOM-filer: http://www.disnorge.no/slektsprog/lenker.phpMin slektsdatabase er ikke av en slik kvalitet at jeg kan legge den ut ennå, så jeg har selv ikke prøvd disse eller andre.Men av erfaring fra å se på andre sine sider, anbefaler jeg å bruke slik program. De er strukturert og lettere å navigere i.Se på andres heimesider. Har de benyttet slikt program for å lage nettsidene, står det gjerne på nettsiden hvilket program de har benyttet.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Lars Ove ! Beklager å komme et spøsmål på siden av : Siden du var så rask sist: Ole Andreasen f 1867 gift Hansine Hansen f 1867 begge er jo født Alstadhaug Finner ikke giftemål , eller derse foreldre har du noe forslag. På forhånd takk Hilsen Jan. Pedersen annlroe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hei Lars Ove!Hvis du er kunde hos Online.no så har de en egen hjemmesidegenerator og hjemmesideplass. Selv med meget begrensede kunnskaper har jeg klart å lage en bra hjemmeside der. Med slektsstoff og annet. Bilder har jeg også lagt inn.Her Lenke finner du en liste over hjemmesider som inneholder slektsstoff. Lykke til!Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiTakk for mange nyttige opplysninger. Jeg har bestemt meg for å forsøke dette, og jeg har bestilt Web-hotell og domene.Men er det noen der ute som kan anbefale meg et enkelt program, gjerne på norsk, som kan laste Gedcom filer opp i databasen??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei Lars Ove, så morsomt at du vil lage hjemmesider om slekten din. Jeg har laget en side om akkurat dette, hva man bør passe på i den forbindelse. http://home.no.net/ingernet/links.htm Det er kun anbefalinger fra min side, ting jeg har kommet over, og kommet fram til er lurt. Siden er på engelsk, men jeg håper at teksten ikke er for vanskelig.Dette blir litt reklame, men siden du spør: For å lage familieskjema-sider (fra en gedcom-fil) har jeg hatt spesielt glede av Gedpage, som lager en side pr familie, og GedHTree, som også kan lage sider med fem familier. Det er det jeg bruker nå. Også på engelsk, men greit å forstå, synes jeg... For å laste opp filene til ditt område, trenger du et FTP-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.