Gå til innhold
Arkivverket

[#38686] Lars Nielsen Y. Rabben & Brithe Larsdt. Stangeland


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Ifølge Austevoll bygdebok:Lars Nielsen (Rabben)Øvre Vaage 1779-1856. Gift 1805 med Brithe Larsdt. Stangeland 1771-. Barn: Ingeborg 1806-1884 Øvre Vaage.Lars giftet seg II med enken Marthe Hansdt. Stenevik/ Stolmevåg i 1842.Kirkebøkene for Sund ved å søke på Brithe Larsdt.:LenkeJeg finner en enke Brithe Larsdt fra Nedre Vaage som giftet seg med en ungkar Ole Olsen fra Stangeland, men det er i 1815. Denne Brithe er uaktuell ettersom jeg finner hennes første vielse med en annen enn Lars Nielsen, men poenget er at dette var det eneste leddet mellom to faktum: Brithe Larsdt.+ Stangeland. Min Brithe var dessuten 'pike' da hun giftet seg med Lars.Vet det blir litt rot dette, men...På Stangeland ( i bygdeboken) finner jeg Brithe f. 1771 av foreldre Lars Nielsen Stangeland og Siri Olsdt, og at hun bosatte seg på Vaage.Spørsmålet mitt blir da: hvorfor finner jeg henne ikke ved vielse med gård Stangeland.... Jeg har rett Brithe, men likevel føles det som noe er litt uavklart her.Noen som kan gi en logisk forklaring på surret mitt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette gjelder sikkert Stangeland i Austevoll, men takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne siden. Den kan være til god hjelp siden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Det er Austevoll det dreier seg om her ja. Jeg får bare ikke dette med gårdene ved vielse til å harmonere. Bygdeboken har jeg forøvrig slått opp i 'etter' at jeg visste hvem foreldrene til Ingeborg var, så den delen er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikke uvanlig at man bare finner giftarmålet der vedk. busette seg. Jeg finner Brite f. på Stangeland i 1771 og jeg finner at hun bodde i Våge da hun var gift med Lars Nielsen fra Rabben. Det ser også ut som hun dør før 1842 fordi hennes første mann gifter seg opp igjen med Marthe Hansdtr. i 1842. (se side 292). Du finner Brithe forøvrig på side 373 nr. 33 på Stangeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er da det omtalte ekteskap og siden skanna kyrkjebok for den periode ikkje er utlagt på nett, så må original sjekkes ut, da med henblikk i hvem som er oppført som far til disse to. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&gardpostnr=1655&merk=1655#ovre>LenkeDet er heilt riktig som Terje påpeker, var de busett på ein annen gard enn den som de var født, så var det garden de var busett på som vart oppført ved ekteskap.Her er Ingeborg konfirmert. Lenke Lars Nielsen Øvre Våge (alder 63 år) gifta seg andre gang i 1842 med enke Marthe Hansdatter Stolmevåg, der står Nils Helgesen Ytre Rabben oppført som far til Lars. Skanna kyrkjebok Sund 1835-1849 side 229 pkt. 24. Skal prøve å legge inn link for skanna kyrkjebok LenkeDen 18 desember 1840 døde Brithe Larsdatter Øvre Våge i en alder av 71 år står det, trulig er dette den Brithe du er på jakt etter. Skanna kyrkjebøker Sund 1835-1849 side 288 pkt. 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Yvonne T. Eide

Vielse skannede kirkebøker nr. 46 : Lenke Hvortid giftet de seg? 30.11 eller 27.12? Trodde 'copuleret' betydde forlovet.. men det høres jo rart ut at de skal ha giftet seg før forlovelsen ;o)Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Vielse skannede kirkebøker nr. 46 : Lenke Hvortid giftet de seg? 30.11 eller 27.12? Trodde 'copuleret' betydde forlovet.. men det høres jo rart ut at de skal ha giftet seg før forlovelsen ;o)Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.