Gå til innhold
Arkivverket

[#38687] Ole Mortensen Kjensmo, Eidskog f 9/6-1689


Gjest Morten Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Strøm

Hei, en av mine forfedre var nevnte Ole. Er det noen som har mer opplysninger om hvor han kom fra og hans bakgrunn før han bosatte seg på Kjensmo? Var han finne ætt?Hva med hans hustru Marte Tostensdtr. Vet man mer om henne?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNå skal man IKKE stole på FS/IGI, men her står det at han er født i Eidskog: Lenke, og trykker du på 'family'-knappen til høyre får du alle hans barn. Kunne vært artig å få vite om dette stemte for en gangs skyldMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Henviser til Eidskog bb. IV side 265, Gamle Einarsbøl, Reppshus. Her kan du lese mere om Ole Mortensen og Marthe Tostensd. Ole ble begr. 9/2 1766, alder ikke oppgitt. Når Marthe døde har jeg ikke noe om. I fellesbindet Vinger/Eidskog av Lillevold side 154 er denne saka med Ole Mortensen nevt. Det er mulig at Ole Mortensen var etterkommer av Mortensfolka i Aurskog. Kansje det var den samme Ole Mortensen som i 1682 var den nylig utskrevne soldat i Nes. Ole Mortensens værmoder Aaste Andersd. døde på Repshus 1707, 66 år gml. Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, og takk for svar. Jeg har foreløpig bare Eidskog bygdebok I, men får nok skaffe flere. De Mortensen folka du henviser til, vet du hvorfra i Aurskog, de bøkene har jeg. Og hvem sak er det Lillevold skriver om? Ble litt nysjerrig nå. Værmoder. er det svigermor?Mange spørsmål dette Finn, håper du har tid.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Eidskog IV og fellesbindet Vinger/Eidskog av Lillevold kan du bestille på fjernlån. Mortens folket finner du i AB s. 19. Fellesbindet av Lillevold utkom i 1965, som oppstart til bygdebøkene for Vinger. Er ikke sikke på om værmoder er det samme som svigermor, men har tolket det dithen. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.