Gå til innhold
Arkivverket

[#38690] Oline Pettersen fra Fredrikstad


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei søker oplysninger om Oline Pettersen f.1828 i Gleminge.Ved ft er hun bosatt i Fredrikstad som ganske nylig enke (1862) og 4 barn Tilla Lauretz,Ferdinand og Laura,ved 1900 tellingen tror jeg at jeg finner henne på et sykehjem i Fredrikstad som hospitalslem.Jeg klarer ikke og finne denne ektemannen,er det noen som kan hjelpe Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel Oline i 1900-tellingen? LenkeJeg stusser på en ting, nemlig at barna kalles Pettersen i 1865. det må vel da bety at fars fornavn var Petter i alle fall?Har ikke funnet Oline gift til nå? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Petttersen

Hei Gunn,Dette syntes jeg er rart,i går søkte jeg på famelysearch og fant hennes datter Laura fikk en datter med Hans Marenius Pettersen i Halden som er mitt ledd,navnet på ungen var Valborg Constanse Hansd,Foreldre Hans M.Pettersen og Laura Eliasdatter,dato 26 november 1885.Vet at man ikke kan stole på famelysearch,men ennå et navn i boka. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Den lenken din til Fam.s. forsvant, men her fant jeg nok den datteren Laura Elisabeth Pettersen med mann Hans Marenius Pettersen, samt en hel del barn ,også datter Valborg , her i 1900-LenkeDet kan nok være mange feilopplysninger på Fam. s. så jeg ville sjekket kirkebøkene her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre ser jeg at denne damen i forrige lenke ikke ble rett.Hele barneflokken som du finner i 1900-tellingen kan sikkert finnes i kirkebøker for Fredrikhald.Håper du finner det du leter etter der. Litt forvirrende med bruk av etternavnene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Petttersen

Sorry Gunn,dette er ikke rett,min heter Laura Emilie og skal vere født i 1861,gift med Hans Marenius f.04.05.1859 i Aremark,disse fikk 7 barn sammen,det er en gåte det med Laura sin far,men godt forsøk og takk for all hjelp.Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg gir meg ikke som du ser. Lurer på om du har oversett mitt innlegg nr. 6. I 1900-tellingen finner jeg i Bakkegaden i Halden, en familie med mange barn: Farens navn Hans Marenius Pettersen f. 1859 i Aremark, hustru Laura ( Elisabeth) Pettersen ( muligens feil mellomnavn, men alder passer med f. ca 1861. Så er den ene datterens navn Valborg Constanse f. 1885. Det skal vel mye til at det finnes flere med så like navn i Halden på samme tid??Jeg ser at det er feil dame jeg fant på Fam. s. men disse i 1900-tellingen må da vel være familien du søker etter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Petttersen

Hei igjen.Ja det er riktig familie,denne var jeg klar over,men det er faren til Laura og søskenflokken fra 1865 tellingen jeg ikke klarer og finne,spesielle navn på disse barna alle har dobbelt navn også,tror ikke det er så mange som heter det i Halden på den tiden,noen som har kirkebøkene tilgjenglig,Gunn takk for innsatsen så langt.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, her blir det vel feil mor, og ikke Oline, ser jeg. Den var ikke enkel. Håper du får hjelp med kirkebokoppslag i Halden. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en oversikt over kirkebøker i Fredrikshald: LenkeDet jeg stusser litt på er at i 1865 tellingen er barna til Oline Pettersen oppført dpt i Fredrikstad.I 1900 tellingen ser det ut til at den Laura E. Pettersen som er gift med Hans M. Pettersen fra Aremark, er ført f. i Fredrikshald og ikke i Fredrikstad. ( Kan det være blitt en sammenblanding her?) skulle nesten trodd at Oline hadde giftet seg i Fredrikstad der barna er nevnt født alle sammen?Mulig du vil trenge kirkebøker både for Fredrikstad og Halden ( Fredrikshald)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå lager jeg muligens mer forvirring for deg.I folketelling for 1865 i Halden finner jeg igjen den Laura Elisabeth f. 1861 i Fredrikshald, som senere dukker opp som hustru Laura Elisabeth Pettersen g. med Hans M. Pettersen fra Aremark og alle barna i 1900-tellingen.Kan det tenkes at det ikke er den rette Laura, datter av Oline Pettersen f.ca 1827 i Glemming, som du mener ble gift med Hans M. Pettersen??Jeg spør for det virker som det er noe rent galt her? Naturlig at Laura Elisabeth bruker mannes etternavn i 1900, men du får se på dette selv: LenkeHer er Laura Elisabeth, f. 1861 i Fredrikshald, 1865, med helt andre foreldre ?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider den Valborg Hansdatter som var datter av Hans M. Pettersen og Laura Elisabeth Eliasdatter: LenkeDette er muligens den samme damen som den du prøvde med lenke til før her?Dette bekrefter min antagelse om at det ikke er den rette Laura du har her. det må være to Laura f. ca samme årstall, den ene i Fredrikstad, datter av Oline P, og den andre f. i Fredrikshald ( Halden ) datter av Elias ?Du får vurdre selv dette, men jeg tror at her kan ligge et svar.Hvor det er blitt av sønner og datter av Oline har jeg ikke greid å finne ut:Ingen av sønnene finner jeg i 1900, ved søk på forskjellige navnvarianter i hele Norge. ( Kan de være døde tidlig, eller emigrert?) Og hvor er i så fall den rette Laura? om da ikke folketellingene også har blandet fødested??Dette var sannelig en nøtt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Se bort fra innlegg 13 og 14 , her har jeg gjort feil. Studer nøye fødestedet i folketelling 1900 for Halden og for 1865 i Fredrikstad!( Da vil du se at fødestedene ikke stemmer overens ? )Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Gunn og takk for innsatsen,nå ble jeg forvirret her,dette er den linken jeg prøvde på tidligere,den Laura som står som mor der passer jo med årstallet jeg har og at hun er søster til min oldefar,(Oskar Mandrup f.1895) ops nå søkte jeg på Laura og fant 2 i Halden og 2 Fredrikstad,samt 1 i Aremark alle født i 1861,nå blir jeg usikker på hvem som er den rette ja. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg tror nok bare oppslag i originale kirkebøker kan gi deg svar på dette mysteriet. Det var merkelig at det skulle være så mange med like navn født i områder nær hverandre. Tror nok det er blitt en forveksling mellom Fredrikshald ( Halden) Og Fredrikstad.Lykke til med oppklaringen og fortsatt god påske!Mvg. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Petttersen

Ja,må nok prøve og få kjekket det,merklig at det skal være så mange kandidater i næromerådet,på tellingen for 1900 min kandidat,Laura Elisabet Petters. k b hm g Hustru 1861 t %Fr.hald% n.Hva betyr de tegnene rundt fødselstedet,noen forslag.Takk for hjelpen Gunn og fortsatt god påske. Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er den folketellingen i digitalarkivet der du lurer på tegnene rundt Fr.hald?Lenke Hva det betyr er jeg ikke sikker på men det står muligens noe i veiledningen til folketellinger?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leste litt om folketellinger og der ser det ut til at disse % tegnene brukes når det er forkortelser av ord ( Fødestedet er her forkortet fra Fredrikshald ( senere Halden) Men det er ikke det samme som Fredrikstad.Så det er nok i Halden du må lete etter kirkebøker for denne Laura Elisabeth.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ang. % tegn foran og bak. I 1900 tellinga for Aremark og 1801 for Berg som jeg har papirutgaven fra, betyr det at ' dersom et ord/navn er overstrøket i orginaldokumentet ble det brukt % tegn foran og bak for å markere dette '.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Petttersen

Til Rita,takker for opplysningen,er det noen der ute som har kirkebøker for Halden i denne perioden.Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.