Gå til innhold
Arkivverket

[#38695] Hans Hansen og Kari Erlandsdtr. Rusten i Lom


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Søker foreldre til Hans Hansen og Kari Erlandsdtr. som bor på gården Rusten i Lom under ft. i 1801 lenke Noen som kjenner til disse, evnt vet fra hvilken gård i Lom de kom fra ? Takknemlig for svarmvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kanskje en mulighet å sjekke hva som står i ekteskapsprotokollen? De giftet seg i Lom 25 MAR 1794.Den eneste mulige om hun er fra Lom: Kari Erlandsen, døpt: 29 SEP 1756, Lom, Oppland, Norway. Far: Erland GarmoeEr Hans fra Lom er finnes det 3 muligheter blant de døpte:1. døpt 15 FEB 1750, far: Hans Olsen2. døpt 13 JUL 1750, far: Hans Overboe3. døpt 12 MAR 1752, far: Hans Echle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hjertelig takk for svaret Jan, men det er nok ikke den Kari jeg søker. I følge FS giftet Hans og Kari seg i 1783. Da er Hans oppgitt å være fra Overboe, men Kari er oppgitt å være fra Vaagasar. Problemet er at jeg finner ingen av de på disse gårder i boken ”Slekter og gårder i Lom og Skjåk” av Olav Bræk. Har sjekket boken Ætterbok for Skjåk også, hvor er de nevnt, men der stopper det opp. Kan Hans være sønn til Hans Anderson Øverbø, ? Men hvem var Kari datter til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Ja. Sjå fyrst etter Kari Erlandsdotter på Garmo, så finn du henvisninga til mannen, og då burde du finne det du leiter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Mange takk for svaret Atle. Det står dessverre ingen ting om hvem Kari Erlandsdtr. fra Garmo ble gift med i ”Slekter og gårder i Skjåk og Lom” Tror heller ikke det er den Kari jeg søker, siden det i både FS og” Ættebok for Skjåk” står at hun var fra Vaagasar. For å være på den sikre siden, dette er de opplysningene jeg har om henne og Hans. Iflg. FS ble de gift i 1783, og fikk barna Halvor i 1786, Erland i 1789 og Niels i 1792. Under ft. i 1801 er Hans husmann med jord på gården Rusten i Lom. Vet intet om sønnene Erlend og Niels, men Halvor ble gift 23/1 1818 med Anne Olsdtr.f. 1784 fra Brenden i Skjåk. De fikk disse barna:Kari i 1819Ole i 1822Anne i 1827Hans i 1829Er det fortsatt de samme folkene vi snakker om. Er meget takknemlig hvis du kan sjekke dette opp mot bygdeboka for Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Foreldra til Kari Garmo (f. 1756 på Systugu Garmo):Erland Syverson, f. 1714 på Sygard Brimi. Gift andre gongen i 1747 med: Torø Olsdotter, f. 1726 på Nordgard Garmo, d. ca. 1771. Desse budde i Systugu Garmo, som Erland hadde etter fyrste kona. Ætta til desse finst i hovuddrag i Bygdabok for Lom, bind 1.Foreldra til Hans Øverbø (f. 1750 på Øverbø):Hans Andersson, f. 1722 på Øverbø, d. 1784. Gift 1746 med: Mari Eilevsdotter, f. ca. 1719 på Ofigsbø, d. 1769. Ætta til desse finst i hovuddrag i Bygdabok for Lom, bind 3.Kari og Hans er nemnde på ein stad under Flå i 1794, nemnde på Søre Kvamsøygarden i 1799 og kjøpte Primrusten i Skjåk av Hans Grimstad i 1801.Familien til Kari og Hans er nedsett under Søre Kvamsøygarden i Bygdabok for Lom, band 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hjertelig takk for hjelpen Atle, nå kom jeg endelig litt videre med disse personene. Må visst få tak på disse bygdebøkerne for Lom, for å finne enda mer. Hvor mange bygdebøker er det for Lom egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det er utkome tre stykkjer:Bind 1: Gards- og ættesoge for Vårdalen. Bind 2: Gards- og ættesoge for Lii, Staurustgrendi og Strondi. Bind 3: Gards- og ættesoge for bygdasenteret Fossbergom, Nesgrendi og Nedre Bøverdalen.Då er det att eitt bind, som ikkje er utkome enno:Bind 4: Gards- og ættesoge for Bøverdalen sokn.Du må nok låne inn desse, iallefall dei du får tak i (dei tre fyrste binda). Ved eit raskt oversyn, ser det ut til at ætta til Kari og Hans breier seg til omlag heile bygda, iallefall i alle dei tre fyrste binda...Kontakt ditt næraste bibliotek for fjernlån, eller ta kontakt med: kristin.kolden.brandsar@lom.kommune.no - om du vil ha bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk Alte, for opplysningen og for all hjelp med å finne ut om disse folkene. Du er en Engel :-) Barnebarnet til Kari og Hans (Ole Halvorsen Rusten) kom nordover til Steigen i Nordland og har i dag ei stor etterslekt der.mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For oss som ikke har tilgang til primærkilder for Lom: Var Mari Eilivsdatter Offigsbø gift to ganger? Jeg har at hun var gift med Ole Kristensen Bøje? De giftet seg 16 jan 1748?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Thor. Iflg Slekter og gårder i Skjåk og Lom hadde Barbro Rolvsdtr. Blakar og Eiliv Halvardsson Offigsbø disse barna:Halvard f 1713 Rønnaug johannesdtr. KjæstadRolv f. 1715 g.m. Rønnaug Jonsdtr. Sjugard Mari f. 1717 g.m. Ola Kristensson BøjeMari f. 1719 g.m. Hans Andersson ØverbøEiliv døde i 1719, Barbro giftet seg ikke så lenge etterpå med Ola Eiriksson og de fikk 5 barn. Håper dette var til litt hjelp.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hill-Gunn: Vonar du får mykje ut av lånet av bygdeboka :-)Thor: Mari (f. 1717), som du her nemner, hadde ei syster som heitte Mari (f. 1719 som er mor til Hans Øverbø her). Elles nemner bygdeboka at Ola Kristenson var fødd ca 1718 på Nordgard Ramstad og d. 1773. Det er nemnd at dei gifta seg i 1749 (har du datoen rett or kyrkjebøkene?) og at dei var gardbrukarar på Bøje, som du indikerar. Mari nemnd d. 1773. Vonar det var meir opplysande enn forvirrande ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Datoen har jeg fra kjørkjeboka, men ofte er det jo som du vet, problemer med tydinga og da blir det fort lesefeil.I tillegg er det vel omregnet dato fra kirkelig angivelse til kalenderdato. Jeg har ikke tilgang på kirkeboka nå, men der jeg oppgir datoer er de alltid tatt fra kjørkjebøker. De var vel på Bøje da dattera Live (Livø) ble født. Men Ole Kristensen var vel også på Ramstad tidligere. Når det gjelder Live født 1751, så er vi vel rimelig nære Brandsarfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Barbros andre mann, Ole Eriksen har jeg kalt Andvord. Kommentarer til det?Det er slik at når man opererer langt utenfor primærområdet, så bedras du av mangel på lokalkjennskap. Her på Hedemarken er jeg mere sjølhjulpen.Men det folket vi snakker om her er nære slektninger av mine forfedre i Vågå, Lom og Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

15: Jau, det er nære Brandsar-folket det, ja :-)16: Det er kanskje Hans Anderson f. 1775 på Øverbø, han er henvist til Nørdre Glømsdal i Bygdabok for Lom, band 3 - Glømsdal kjem i band 4 - så 'stay tuned' ;-)17: Jaudå, Barbro Blakar vert gift andre gongen med Ola Eiriksson, f. ca 1686 på Sygard Andvord, d. 1737. Dei får sidan fem born som vert gift til fem gilde gardar i Lom.Du vert meir sjølvhjulpen iallefall i Lom, om du lånar inn eller kjøper Bygdabok for Lom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, jeg har mange hull kunnskapen om den delen av slekta mi som kommer fra Ottadalen, så til vinteren får det bli noe å ta fatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Thor (16) Ang. Hans Andersson. I skifte etter Steinar Torgeirsson på Sulheim 28/3 1806 nevnes datteren Marit som gift med Hans Andersson Glimsdal..Det er noe rotete dette stoffet i Slekter og gårder i Lom og Skjåk, men det antydes at trolig var Hans sønn av Anders Hansson, som igjen var sønn av Hans Tordsson som igjen var sønn av Tord Olsson Glimsdal f. ca 1632 og Siri Olsdtr. Ånstad.Ble du noe klokere av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dette trur eg ikkje stemmer, Hans Anderson er son på Øverbø, og farslina der er stabil langt attende meiner eg...Hans Anderson kom til Glømsdal frå Øverbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei AtleSom sagt, det antydes at han trolig var fra Glimsdal. Ikke vet jeg, og ikke er det min slekt heller, så jeg overlater til etterkommerne å finne ut hvor de stammer fra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Marit Stenersdatter Sulheim har jeg som gift to ganger. Første gang gift 1795 med Knut Paulsen på Glømsdal, død 1798, sønn av Paul Knutsen Øy og Marit Andersdatter Sunde. Deretter gift med Hans A. Øverbø. Altså ble Hans gift med enka på Glømsdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.