Gå til innhold
Arkivverket

[#38699] Johan Jørgen Lefler i Bergen på 1700-tallet


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

I Bergen bodde en Johan Jørgen Lefler som hadde det hardtslående yrke 'Bombarder i artilleriet'.Han skal være født ca. 1733 og døde 1801 i Bergen.Foreldrene hans var Jan Jørgen Lefler og Johanne Andersdtr. Brose.Han var 2. gang gift med Anne Margarethe Bech f. ca. 1739 i København? (fra dødsmeldingen i 1801) og hadde med henne minst 4 barn: Margareta Elisabeth 1775, Andreas Hermann 1779, Johan Jørgen 1783, Johanne Dorthea 1787, men - kvem var han gift med først og hadde han barn i dette eksteskapet?I København finner jeg en Anne Birgitte Jensdtr. som får et barn Johann Ditlev med en Johan Jørgen Lefler i 1765. Dette kan jo være samme mann?Noen som kjenner denne familien i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg fant Johan Jørgen Lefler med borgerskap i Bergen som mestersnekker 13.04.1728.Han var født i Thüringen, Sachsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johan Lefler var 'snekker i kongelig tjeneste', og døde i Bergen i 1733. Han var gift med Johanne Andersdatter Brose, som døde i 1737. De hadde barna Anders Baltzer, 1729, Anne Margrethe, 1730, Anders Baltzer, født 1732, død før skiftet etter moren 5. juni 1737, og Johan Jørgen, født 1733. Peder Andersen Brose var formynder for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette var effektiv jobbing en skjærtorsdags morgen. Takk skal du ha.Var Johanne Andersdtr. Brose og Peder Andersson Brose beslektet med Brose-familien i Sunnhordland - dvs barn av Anders Andersson Brose og Dorothea Hundevad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har hentet opplysningene fra Sollieds kartotek, og der våger man ikke å koble til Anders A. Brose. Peder Andersen Brose tok borgerskap 23. april 1722 som skomaker, og oppgav å være født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Johan Jørgen Lefler ble gift 1. gang med Anne Birgitte Jensdtr. 22.04.1761 i Garnisons Sogn, København, Danmark.Han fikk i dette ekteskapet i det minste 2 barn:Anna Johanne Johansdtr. Lefler født 1762 gift med Peder Olson i Bergen 22.02.1789 og Johann Ditlev Johanson Lefler født 1765.Hva han gjorde i København for å bli Bombarder i Bergen er vel en sak for det Dansk-Norske Rike og den tidens utdannelse for verdens nest eldste yrke.- men likevel, hva gjør jeg for å finne ut av Anne Birgitte Jensdatter sine foreldre og bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.