Gå til innhold
Arkivverket

[#38700] Johannes Olson Rønæs i Bergen født 1831


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Johannes Olson Rønæs er nevnt i fattigmanntallet for Bergen sammen med sin kone og 2 barn: LenkeEr det noen som kan hjelpe meg med hvor dette Rønæs-navnet kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om det er Johannes som gifter seg 27/4 1860 KK Bergen med Johanne Christine Sivertsdatter.De døper noen få barn i DK, og morens fornavn varierer litt. Johannes kalles Rønæs og Næss. De fikk også en datter før ekteskap i 1857 DK.Dette kan jo være feil, men navnene ser ut til å stemme. Det er litt seint så konsentrasjonen er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vielsen i Korskirken 27. april 1860 sier Johannes Olsen Næss, født i Lyster 8. mars 1831, og sønn av Ole Larsen, og Johanne Christine Sivertsdatter, født i Nykirkesoknet 24. mars 1829 og datter av Sivert Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Tusen takk til begge!!!Dette er foreldrene til min oldemor som jeg har lett etter i 14 år. En ørkenvandring er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan, no vart eg nysgjerrig! Johannes Olson Rørnes (1831-1909) og kone med seks born er omskrivne i det sist veke utkomne band VI av Gards- og Ættesoga for Luster kommune under gnr. 180 Eikum indre, husmannsplassen Hagen. Eg har bra med opplysningar om denne huslyden, bortsett ifrå lagnaden til svigersonen Ingebrigt Mathias Larsen (gift med dotteri Olufine Christine) og til dotteri Johanne Gjertine Johannessen. Sjansane er gode for at du ætter frå ein av desse to...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har registrert 5 barn, alle født i Bergen:Johanne Malene Johannesdtr. 20.05.1857Olufine Christine Johannesdtr. 10.10.1861Johannes Andreas Johannesson 17.06.1864Johanne Gjertine Johannesdtr. 11.04.1867Larsine Christine Johannesdtr. 07.05.1870 Var det flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Jau, det stemmer, men mori Christine hadde òg ei dotter Jacobine Henriche før ho gifte seg med Johannes!Kven ættar so du, Anders, ifrå?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Hvis dette stemmer skal min oldemor være Larsine Christine født 1870 gift med Arne Johannesson Bernes i Hosanger 1895.Har du god oversikt over anene til Johannes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Då ættar du frå den tredje og siste av dei tre av borni som har etterkomarar...Når det gjeld ætti til Johannes Olson, so er den svært stor og kan førast attende til 1600-talet på fleire greiner; det er difor altfor omfattande og tidkrevjande å attgje alt her. Det meste finn du forresten i dei bygdebøkene som alt er utkomne.Happy hunting!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Da får jeg ta en titt på bøkene dine fra Luster og jakte videre.Dersom du er interessert i etterslekten kan jeg sende den til deg på E-post.Jeg kom forresten over et annet lite problem da jeg prøvde å finne ut av Rønes, nes, næss etc.En Johannes Johannesson Næss født i Luster var gift med Brita Hansdtr. som var datter til Hans Nilsson og Margit Tolleivsdtr. søre Villand født 18.07.1751 i Hol i Hallingdal. Hun var datter til den beryktede Tolleiv Olson søre Villand gift med Kari Larsdtr. nedre Sundre.Vet du noe mer om disse folkene?Slektskretsen Villand kan du lese mer om i 'Villandane', doktorgradsarbeidet til Lars Reinton, et fortreffelig prosopografisk arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg takkar for tilbodet, men eg treng ikkje fleire detaljar om etterkomarane utover opplysningar om dødsfalli til dei to personane nemnde ovanfor.Når det gjeld Hans Nilsson og Martha Tollefsdotter, so flytte dei til Hafslo, og huslyden er omskriven i band VI under gnr. 101, Sviggum. Dotteri Britha og dei to ektemakane hennar finn du i band III under gnr. 71, Høyeim.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anders J. Moen

Et spørsmål til Lars Ø.Foreldra til Ole Larsson Rørnes født 1798 var Lars Olson og Brita Pedersdtr.?Kom disse fra Hafslo og er det pr. i dag mulig å finne forfedrene i utkomne Luster-bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan,Lars Olson var frå Leirdalen i Luster (bd. IV), medan Britha Pedersdotter var frå Bøen under Stokkanes i Luster (bd. III).Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til Lars:Vet du hvem som var foreldrene til Marta Hermundsdtr. Alme f. ca. 1683? Hun var gift med Ivar Nilsson Kroken.En teori fra min side: var bestefaren Hermund Torsteinson Venjum gift med Astri? Han brukte Alme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.