Gå til innhold
Arkivverket

[#38720] Marte Gulbrandsdatter, Fyri i Nes, Akershus


Gjest Arne Bråten
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bråten

Fra Fyri i Nes til Nygård i Finnholt? Min tippolderfar var Sigvart Olsen på Nygård i Finnholt. Ifølge Kirkeby kom han fra Nes (S-Odal, bind V, s. 3469.Min tante gransket slekte for mange år siden, og jeg tror hun lette i kilder som kirkebøker og arkiv. Hun noterte at Sigvarts foreldre var Ole Eriksen f. 1801 og Marte Gulbrandsdatter f. 1805, og at de var fra Thyneie i Nes i Akershus. Jeg tror at stedet skal være Fyrieie, dvs. en av plassene under Fyri.I FT i 1801 er gården kalt Thyrie, men det skal nok være Fyri.I bygdeboka for nes, bind II, under Fyri, finner jeg bare en Marte Gulbrandsdatter på Fyri Nordre, bruk II og III, men hun er født i 1786 og ble gift med Lars Kristoffersen Seter fra Odalen.Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bråten

Hei! Takk skal du ha! Glemte å informere om at min tante sendte denne informasjonen til mormonerne på 60-tallet, og at dette nå er lagt ut på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Bråten

Hei! Takk for tipset. Ser ut til at jeg må lete også på gårder som kan ligne i navnet. I FT i 1900 er det oppgitt at Sigvart er født på Fyhrieie, Nes, Romerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.