Gå til innhold
Arkivverket

[#38731] Skifte etter Guri Erichsdtr. i Askvold


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Guri Erichsdtr., bosatt på gården Horne eller Home i Askvold, ble i følge kirkebøkene funnet død i skogen 4/11-1821. Hun ble 65 år og ble følgelig født omkring 1756. Skiftet er innført i protokoll 17 for Askvold 1821-1828 på side 102b. Er det oppgitt noe i skiftet om hennes fødsels-/dåpsdato, hennes foreldre og deres bosted? Guri Erichsdtr. skal ha vært enke da hun døde - er ektefellen(e) og eventuelle barn oppført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er holdt 6. mars 1823 og nevner sønnen Rasmus Jørgensen Undersæt og datteren Synneve Andersdatter, g.m. Anders Larsen Strængklauv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Hjertelig takk for god hjelp igjen, Yngve! Dette betyr trolig at Guri Erichsdatter først fikk datteren Synneve med en Anders. Dernest fikk hun sønnen Rasmus med en Jørgen, som sannsynligvis er identisk med den Jørgen Rasmussen Smilden (som du hjalp meg med under tema 38730), som etterlot seg sønnen Rasmus på 1/2 år med Lasse Gunnersen Indre Hatlem som formynder. Hatlem og Smilden er, så vidt jeg vet, nabogårder i Øen sokn i Hyllestad, rett sør for Askvold.Tar jeg ikke mye feil, fins Rasmus Jørgensen Underset i kirkeboka for Askvold blant de døpte i medio 1796 med Jørgen og Guri som foreldre. Trolig fins Jørgen blant de gravlagte kort tid etter.I folketellingen 1801 for Askvold har jeg funnet en Rasmus på 5 år, 'en opfostring' og en Guri Ericsdatter som 'Tjenestepige' på 31 år. I tillegg til brukeren, Lars Tallaksen og hans kone, er de to de eneste personene på gården Fjeldet. Det er imidlertid to informasjoner som ikke stemmer: Rasmus har farsnavnet Johansen, og Guri er 8-9 år for ung i forhold til dødsinnførselen i kirkeboka. Men dette kan vel skyldes unøyaktige innførsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

25. juni 1796 fikk Jørgen Rasmussen og Guri Erichsdatter Hatlem døpt sønnen Rasmus. Fadre: Rognald Leerpold, Mons Hatlem, Halfrid Hatlem. Christen og Marthe Hatlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk igjen, Yngve! Da har jeg funnet to forfedre til, foreldrene til Rasmus Jørgensen Underset. Han fikk for øvrig en nokså trist skjebne. Sønnen Jørgen druknet på havet og ble aldri funnet. Selv ble han bare 52 år og døde som spedalsk. En sykdom som ikke var helt uvanlig i Askvold på den tiden, i følge kirkebøkene.I folketellingen 1801 for Askvold fant jeg forresten et kårfolkpar som muligens kan være Jørgen Rasmussens foreldre. De bodde på gården Sellevold, ikke langt fra Hatlem. De het Rasmus Jørgensen og Synneve Jeremiasdatter og var henholdsvis 56 og 59 år gamle. Svigersønnen Rasmus Torkildsen og datteren Anne Rasmusdatter på 26 år drev gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.